Логін:
Пароль:
Реєстрація
Забули свій пароль?
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:

КОМІСІОНКА


НЕДІЛЯ, 27 ТРАВНЯ 2018 р.
ПРИВАТНА ГАЗЕТА ЗАСНОВАНА 26 ГРУДНЯ 1992 р.
22.07.2016

МУЗИКУ ГРОЗОЮ НЕ СПИНИТИ!

Під канонаду грому й спалахи блискавок 17 липня розпочався фестиваль оперного мистецтва «Опера в мініатюрі».

МУЗИКУ ГРОЗОЮ НЕ СПИНИТИ!

Того вечора в Кам’янці поєднались українська та італійська культури, адже серед запрошених артистів були італійські співаки та диригент, а провідною темою концерту стала музика видатного італійця Джакомо Пуччіні. 

А напередодні співаки й музиканти провели у людних місцях невеликі виступи, щоб привернути увагу кам’янчан до фестивалю. Продавці й покупці овочевого ринку, мабуть, іще довго пам’ятатимуть колоритних італійців, що, поторгувавшись за ароматні дині, обдарували присутніх соковитим виконанням італійської пісні «О sole mio» просто посеред торгових рядів. До тенора Емануеле СЕРВІДІО долучились Маддалена КАЛЬДЕРОНІ та кам’янецькі співачки Олена ЛЮТАРЕВИЧ і Олена ПАСТУХ, і вразили силою та красою голосів ­ без жодних мікро­фонів.

ЗМОКЛИ ТІЛА, ТА НЕ ЗМОКЛИ ДУШІ

У вечір відкриття фестивалю імпровізований театр, що розташувався просто неба на відкритому майданчику комплексу «Старобульварний» у Старому місті, опинився в епіцентрі грози. Церемонія відкриття була під загрозою зриву, адже дощові потоки не лише створили дискомфорт для глядачів, але й зробили неможливим виступ симфонічного оркестру та вокалістів ­ волога і холод вкрай шкідливі як для голосу, так і для музичних інструментів, не кажучи вже про електричну апаратуру на сцені.

Втім гроза не налякала ні музикантів, ні справжніх поціновувачів класичної музики, котрі під захистом парасольок поринули у світ музики у виконанні академічного симфонічного оркестру Львівської філармонії.

Героїчні звуки першої увертюри до опери «Тарас Бульба» Миколи Лисенка, в яких гур­­кіт литаврів перегукувався з гуркотінням грому, спричинили справжнє диво ­ просто на очах у враженої публіки хмари, наче за помахом руки, закрутилися у швидкому коловороті й розійшлися, і дощ припинився. Це «чаклунство» вражена публіка приписала харизматичному диригентові оркестру Сергію ХОРОВЦЮ, котрого позаочі назвали мольфаром.

Хоча, можливо, грозове небо скорилося сонячній усмішці не менш харизматичного міністра культури Євгена НИЩУКА, кот­рий особисто відвідав фестиваль у Кам’янці­Подільському. В той час, коли потоки дощу заливали мікрофони, «голос Майдану» підбадьорив стурбованих організаторів та глядачів такими щирими й теплими словами, що ні в кого не залишилось і крихти сумніву, що все вийде, і таке відкриття фестивалю залишить по собі незабутні враження. Схоже, після місяців стояння на сцені Майдану в мороз, в дощ і сніг Євгена Нищука неможливо налякати літньою зливою.

Міністр висловив захват із приводу діяльності кам’янець­кого Клубу поціновувачів оперного мистецтва «Секвенція», котрий упродовж двох років розвиває і популяризує мистецтво класичної музики в рідному місті та своїми силами вже вдруге на високому рівні проводить фестиваль оперного мистецтва.

Міністр культури Євген Нищук

- Попри досить молодий вік, я вже тривалий час борюся за те, щоб у таких містах, як Кам’янець-Подільський, які мають велику спадщину, велику культуру, велику історію, нарешті не було дешевої попси, а було велике вічне мистецтво, яке здатне відбуватися навіть у дощ і сніг та дивувати людей, які мають культуру в серці, - зазначив Євген Нищук. - Я вдячний, що місцева влада - Кам’янця та області - підтримує такі ініціативи, і саме схожі заходи має відвідувати високе керівництво держави. Це неймовірне місце, куди треба вкладати кошти, щоб ставати ще привабливішими для гостей не лише з України, а й з усіх кінців Європи.

А організатори фестивалю - Клуб поціновувачів оперного мистецтва «Секвенція» і його ідейні натхненниці Інга та Олена Лютаревич - підготували для слухачів вишукане частування з шедеврів світової класики у виконанні та в супроводі прекрасного оркестру Львівської філармонії.

Присвятою загиблим українським героям прозвучала щемлива «Мелодія» Мирослава Скорика. Грайливого настрою задала увертюра до опери «Кармен» Джоржа Бізе. Палку й неприборкану натуру знаменитої іспанки без слів, самим лише смичком, неперевершено змалювала скрипалька Лідія ФУТОРСЬКА у «Фантазії на тему опери «Кармен»» Пабло де Серасате. Скрипка в її руках співала, шепотіла, зваблювала, вередувала, муркотіла, реготала, наказувала і зводила з розуму, а блискавиці в небі влучно спалахували в такт музиці - таких унікальних «спецефектів» не побачиш навіть у театрі «Ла Скала»!

Тема жінки стала провідною цього вечора, цілу галерею жіночих образів було представлено аріями з відомих опер італійського композитора Джакомо Пуччіні. Диригентську паличку перехопив італійський диригент Лоренцо ТАЦЦІЄРІ.

Лауретта з опери «Джанні скіккі», Мімі з «Богеми», Тоска, Манон Леско та мадам Баттерфляй з однойменних опер - усі ці арії блискуче виконала кам’янецька співачка Олена Лютаревич. Романтичні й зухвалі, сильні й трепетні, грайливі й закохані, сповнені відчаю і сповнені віри героїні опер у виконанні Олени були настільки різними, але всі однаково щирими й переконливими. Грозова атмосфера в повітрі додала відчуття драматизму.

Крім Олени, на сцену вийшла італійська гостя Маддалена КАЛЬДЕРОНІ, чоловічі голоси прозвучали в арії Франка з опери «Едгар» у виконанні соліста Тернопільської філармонії, баритона Володимира ШАГАЯ, в арії Маріо з «Тоски» у виконанні італійського тенора Емануеле Сервідіо, а також у їхньому дуеті з опери «Богема». Завершився концерт спільним виконанням арії з опери «Турандот» «Nessun dorma», що закінчується символічно: «Прийде світанок, і я переможу!».

«Змокли тіла, та не змокли душі», - цю репліку ведучої концерту Ольги ЗЬОМКО можна назвати гаслом цьогорічної церемонії відкриття.

Насправді просто вражає і викликає гордість те, що кам’янчанка, котра має настільки прекрасний голос і досягла такого високого рівня майстерності, могла б собі просто займатися власною кар’єрою десь за кордоном, де цінують оперне мистецтво. Натомість Олена Лютаревич разом із сестрою Інгою, яка є піаністкою, присвятили себе тому, щоб піднімати оперне мистецтво у рідному Кам’янці. Цей фестиваль створюється виключно на ентузіазмі й праці сестер Лютаревич та їхніх однодумців, і при цьому він проводиться на високому професійному рівні й має великі перспективи.

Приємно, що у вечір відкриття фестивалю, попри екстремальні погодні умови й доволі дорогі квитки, шанувальників класичного мистецтва зібралося доволі багато, і вони на одному диханні дослухали цей незабутній концерт. Серед глядачів були поважні містяни, підприємці, представники мистецьких закладів міста, творчої інтелігенції, зокрема завітав і відомий українсько-канадський композитор Олександр ЯКОВЧУК, котрий дуже схвально відгукнувся про цей фестиваль і пообіцяв надалі його підтримувати, оскільки сам родом із Поділля.

Тож хотілося б, аби кам’янчани оцінили ці зусилля і відгукувались на культурні події, які проводить для них Клуб поціновувачів оперного мистецтва «Секвенція». Коли ви почуєте справжню класичну музику в живому виконанні, ви відкриєте для себе прекрасний гармонійний світ, якого, на жаль, ніколи не дасть сучасна «попса».

МАГІЧНІ ПОЛЬОТИ НА РОЯЛІ

Робочий тиждень фестивалю розпочався концертом фортепіанної музики, що відбувся у понеділок в коледжі культури та мистецтв. Відомі й улюблені твори Баха, Бетховена, Шопена, Равеля, Рахманінова, Сильвестрова прозвучали у виконанні соліста Тернопільської філармонії Олега КИРИЛЮКА та переможниці численних міжнародних конкурсів Маргарити ГОЛОВКО.

Маргарита Головко, «Місячна соната» Бетховена

Ця подія очікувано зібрала невелику кількість публіки, а дарма. Де в Кам’янці можна почути наживо гарну музику в справді натхненному й віртуозному виконанні? Особливо вразила гра Маргарити Головко. Щойно взявши перші ноти знаменитої «Місячної сонати» Бетховена, піаністка просто полонила глядачів і повела їх за собою в містичний світ звуків і гармоній. Неймовірна харизма й артистизм Маргарити, помножені на талант і майстерність, сотворили у скромній залі коледжу якусь магію, і концерт пройшов на одному диханні.

Маргарита Головко стала справжнім відкриттям цьогорічного фестивалю. Адже дівчина народилась у Кам’янці й почала займатись музикою в НВК №9, у викладачів Галини Олексійчук і Тетяни Яковініч, котрі рано розгледіли неабиякий хист своєї учениці. Тож із 5-го класу Маргарита поїхала навчатись до Київської спеціальної музичної школи-десятирічки ім.М.Лисенка. 2009 р. вона з відзнакою закінчила музичну академію України ім.П.І.Чайковського, аспірантуру, а згодом - Міжнародну фортепіанну академію в Італії.

Маргарита стала лауреаткою численних міжнародних конкурсів і фестивалів, успішно концертує в Україні, Франції, Італії, Росії, США, от і найближчим часом збирається в гастрольні тури до США та Італії. І в той же час цю талановиту й успішну піаністку зовсім не знають у рідному місті! Лише 5 років тому, ще будучи аспіранткою консерваторії, Маргарита дала невеликий концерт у стінах К-ПНУ ім.І.Огієнка.

- Я давно мріяла про те, щоб виступити з концертом у рідному Кам’янці, - зізнається піаністка. - І коли мій чоловік Павло Горб, котрий постійно тримає руку на пульсі культурного життя міста, дізнався про фестиваль оперного мистецтва, ми одразу сконтактували із сестрами Лютаревич. На відкритті я була вражена і мене розпирала гордість, що наші кам’янчани здатні створити подію такого рівня, і я щаслива, що змогла долучитись і стати частинкою цього дійства.

Що ж, сподіваємось, це повернення Маргарити Головко в рідне місто стане лише першою ластівкою, і вона ще подарує кам’янчанам не один концерт. До речі, непогано було б колись зібрати разом на фестивалі в рідному місті видатних музикантів із Кам’янця, що працюють в інших містах чи за кордоном: піаністів Юрія Кота і Євгена Геплюка, скрипаля Тараса Яропуда, співака Андрія Бондаренка, композитора Олександра Яковчука й інших. 

Щоправда, директор фестивалю Інга Лютаревич зізналася, що в Кам’янці вкрай важко проводити заходи класичної, а особливо фортепіанної музики, оскільки немає придатних концертних майданчиків, із гарною акустикою, а ще більша проблема з роялем. Велика надія на те, що ремонт міського Будинку культури все ж таки буде успішно завершено, а на його сцені з’явиться якісний інструмент, щоб не соромно було запрошувати справді високого рівня музикантів і співаків, а кам’янчани могли в комфортних умовах насолоджуватись класичним мистецтвом.

СКРИПКА ГРАЄ, СЕРЦЕ КРАЄ

У середу, 20 липня, програма фестивалю вийшла із класичного русла і повернула кам’янчан до народних джерел. Струнне етнотріо «Intermezzo» зі Львова подарувало скрипкові імпровізації на тему карпатських мелодій.

Народна музика завжди зачіпає найглибші закамарки душі, тож прості й знайомі мотиви в оригінальній інтерпретації Вікторії ДМИТРУК (скрипка, вокал), Олесі РОМАНІВ (альт) та Діани РИНДИЧ (перкусія) зворушили до сліз. Середньовічні мури Руської брами, де відбувався концерт, додали відчуття занурення в давнину.

Дівчата родом із Коломиї, тож саме гуцульські мелодії - коломийки, знаменитий «Аркан» - переважають у репертуарі тріо. Прозвучали й варіації на теми таких авторських і народних пісень, як «Очі відьми», «Вербовая дощечка», «Ой, кувала зозулечка», Шевченкові «Думи» та віночок колискових, котрий у багатьох викликав ностальгію за тим часом, коли вони самі чи їхні діти були ще маленькими.

Солістка й «душа» тріо Вікторія Дмитрук є доволі багатогранною особистістю, оскільки, крім класики й етнічної музики, обожнює джаз, і у свої 18 років уже встигла прославитись завдяки участі в останньому «Голосі країни». Пристрасть до імпровізацій є й основою творчості гурту, адже жодних нот дівчата не використовують, а щоразу на сцені створюють все нові й нові варіації архаїчних мелодій.

На імпровізований виступ надихнули скрипальки й співачку Олену Лютаревич, котра уже по завершенню концерту виконала під тужливий плач скрипок народну пісню «Ой, де ти йдеш» із репертуару незабутньої Соломії Крушельницької. Її рафіноване бельканто цього разу забарвилось характерними народними інтонаціями, а від щирості й майстерності співу просто перехопило подих.

Все ж таки, це прекрасно, що організатори фестивалю не зациклюються лише на класиці, а намагаються ще й звернутись до коріння та розширити музичні горизонти кам’янчан.

А ІМПРЕЗА ТРИВАЄ!

Етнотріо «Intermezzo»

Неодмінною частиною фестивалю є відкритий Міжнародний конкурс вокалістів «Імпреза». Впродовж трьох днів, із вівторка по четвер, у залі міської дитячої хорової школи відбувалися конкурсні прослуховування молодих і талановитих співаків із різних куточків України.

Цього року їх менше, ніж було на першому фестивалі, усього 14, однак, як зазначають організатори, це справді цілеспрямовані молоді люди, студенти й випускники консерваторій та музичних училищ, котрі зацікавлені в опануванні саме італійського бельканто, і котрих не відлякав доволі високий внесок.

Натомість майстер-класи від італійського тенора Емануеле Сервідіо та сопрано Олени Лютаревич зібрали значно більше охочих відточувати свою вокальну техніку. Просто на очах по-новому зазвучали-заіскрились голоси молодих співаків під чуйним керівництвом досвідчених майстрів бельканто.

Дізнатись імена переможців і почути їхній ще більш довершений спів можна буде під час гала-концерту. 

Тим часом учора ввечері на відкритій терасі готелю «7 Днів» відбувся музичний лаунж за участі камерного ансамблю «Елегія» з Нововолинська, а сьогодні, 22 липня, о 20.00, у літньому дворику НІАЗу відбудеться вже традиційний вокально-інструментальний концерт «Мій рідний краю», в якому учасники представлять музику своїх країн і регіонів (квитки можна придбати при вході).

Фестивальний тиждень добігає кінця, залишаючи незабутні враження в тих, хто долучився до класичного мистецтва. І у кожного з вас є ще нагода відвідати фінальні концерти, а особливо радимо не пропустити гала-концерт, що відбудеться у суботу, 23 липня, у сквері «Гунські криниці».

Знову разом: Маріо і Тоска - Емануеле Сервідіо й Олена Лютаревич

Емануеле Сервідіо і Маддалена Кальдероні виспівують просто на базарі





«Кармен» Лідія Футорська 














Автор:  Наталія ЯРОВА

Повернення до списку