Логін:
Пароль:
Реєстрація
Забули свій пароль?
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:

КОМІСІОНКА

СЕРЕДА, 26 ВЕРЕСНЯ 2018 р.
ПРИВАТНА ГАЗЕТА ЗАСНОВАНА 26 ГРУДНЯ 1992 р.

11.11.2011

ГОВОРИТЬ І ПОКАЗУЄ КАМ’ЯНЕЦЬ

Незважаючи на, здавалось би, провінційність, наше невелике місто має свої давні традиції у таких сферах життя, як зв’язок, телебачення та радіо. Історія існування у житті кам’янчан цих невід’ємних атрибутів цивілізації обчислюється вже десятками років… 

РАДІО ПРОВОДОВОГО ПЕРІОДУ

Цей вид радіомовлення у багатьох асоціюється з пережитком, архаїзмом і вчорашнім днем. Мова - про проводове радіо. І хоча влада звідусіль говорить про його важливу роль, про соціальну значимість, проводове радіо, незважаючи на слова та запевнення політиків, потихеньку відживає своє. Економічна недоцільність, нерентабельність - ось головні творці новин буття проводового радіо сьогодні. 
За останні декілька років кількість радіоточок як у місті, так і в районі скоротилися більш ніж удвічі: з 33 тисяч до 16-ти (5 тис. - у районі, 10-11 - у місті). 
Сумно, бо для більшості слухачів радіоточка - неначе член сім’ї. Як зізнається головний редактор ТРК «Подолянин-TV» Валентина САВЧУК, скорочення радіоточок, а отже, і аудиторії слухачів, - головна та найболючіша для них проблема. 
- Попри запевнення чиновників, що проводове радіомовлення виконує соціальну функцію, ми бачимо, що ніхто не поспішає нам на допомогу, - говорить Валентина Володимирівна. - Не таємниця, що лінії радіопередач нині в жалюгідному стані, коштів на їх ремонт, не говорячи вже на відновлення, немає. Ця сфера для «Укртелекому» є збитковою. 
Зрештою, головний редактор ТРК «Подолянин-TV» відзначає, якщо так триватиме і далі, то рано чи пізно колективу з шести чоловік доведеться шукати альтернативу проводовому радіомовленню. 
- Колеги, котрі теж працюють на проводовому радіо, майже в один голос говорять, що виходом із цієї ситуації стало б отримання дозволу мовлення на FM-частоті, - додає Валентина САВЧУК. 
Свого часу ТРК «Подолянин-TV» володіло ліцензією на право радіомовлення в FM-діапазоні. Проте з об’єктивних і су­б’єктивних причин цим шансом телерадіокомпанія не скористалося. Нині ж розраховувати на власні сили тут не доводиться. 
Скорочення радіоточок, на жаль, не єдина проблема місцевого проводового мовлення. Наприклад, за дві кімнати, які орендує компанія в Будинку зв’язку, потрібно заплатити 3 тис.грн. на місяць. І це при тому, що загальна площа оренди не перевищує 45 кв.м. А ще - відсутність студії у прямому та сучасному розумінні цього слова. Тут навіть жартують, що якщо хтось буде йти коридором і чхне, і трапиться це під час запису програми, то все піде, вибачте, коту під хвіст. 
Про заробітну плату наших колег теж якось не пристойно говорити, і не лише тому, що не гоже заглядати в чужий гаманець. Майже всі працівники місцевого проводового мовлення змушені шукати додатковий заробіток: викладати у школах, вести факультативи тощо.
- Тут працюють люди, які живуть цією роботою, вона їм подобається, - додає Валентина САВЧУК. - Люди, котрі просто прагнуть заробітку, тут не затримуються.
Та, незважаючи на весь песимізм, нині працівники ТРК «Подолянин-TV» радіють, що 2007 р. поновили десятирічну ліцензію, яка дозволяє їм щотижня 8 год. 51 хв. бути разом з кам’янчанами на Першому каналі Національного радіо. 
А от про соціальну значимість проводового мовлення говорять хоча би прямі ефіри, які проходять «на ура». Такі програми тут лише будуть розвивати та розширювати, от тільки б ще чиновники в цьому допомагали, а то вони не дуже поспішають до «прямого» мікрофона. Також журналісти прагнуть більше розповідати про село, однак без власного транспорту далеко на цій темі не заїдеш. 

ДИНОЗАВРИ МІСЦЕВОГО ТЕЛЕБАЧЕННЯ

Понад 20 років тому в нашому місті з’явилося кабельне телебачення. 1993 р. його директором було призначено Анатолія ПОДОЛЯНА. Перша студія кабельного телебачення розміщувалася в приміщенні ЖЕКу в мікрорайоні Жовтневому і транслювала «Суперканал», а вечора­-
ми - різні фільми, зокрема бойовики, а після 24.00 - фільми для дорослих. 
- Згодом каналів ставало все більше і більше, - розповідає Анатолій ПОДОЛЯН. - Поступово ми підключили майже весь мікрорайон, потім почали підключати й інші райони міста. Ми відкрили шість студій у різних районах. Згодом об’єднали їх в одну. Сьогодні транслюємо до 73-х каналів, хоча можемо транслювати до 300, запустили 8 цифрових каналів. Плануємо впроваджувати цифрове телебачення. Це дозволить у п’ять разів підвищити пропускну здатність кабельних каналів і якість цифрових каналів набагато вища. За цифровим телебаченням - майбутнє. Крім того, ми незабаром вводитимемо нові послуги для постійних клієнтів, пов’язані з Інтернетом.
Пізніше на базі кабельного телебачення було створено ефірну телерадіокомпанію. КТБ «Імпульс» вступило до обласної корпорації «Контакт» і 1996 р. отримало ліцензію на радіомовлення. Так у Кам’янці з’явилося перше FM-радіо - «107,5 FM». Відбувалися прямі ефіри, ігри, радіовікторини, багато хто й досі пам’ятає нічну гру «Полювання на лисицю», яку проводило радіо. Щопівгодини транслювалися новини, і не лише місцеві - колектив уклав угоду з «БіБіСі» на трансляцію їхніх новин.
Та 2001 р. через фінансові та організаційні проблеми корпорація «Контакт» втратила ліцензію на роботу в телевізійному та радіоефірі у Хмельницькій області. 
- Таким чином, і ми втратили можливість виходити в радіоефір, - зітхає Анатолій Іванович. - Але телевізійна ліцензія на 4 години ефіру щодоби в нас залишилася.
Згодом ми спробували взяти участь в одному з конкурсів, щоб відновити радіо у місті, але там надто важко перемогти. Хо-ча організатори конкурсу декларували під­тримку місцевих радіомовників, та на­справді вона була лише на словах. То-му сьогодні місто не має свого ефірного FM-радіо.
ЧУЖЕ-НАШЕ РАДІО
Втім загалом FM-радіомовлення нині перебуває у розквіті. І від цього нікуди не подінешся. Якщо ще не так давно ка­м’янчани на свої FM-приймачі могли спіймати лише одну станцію, то сьогодні шість: «Ретро-FM», «Хіт-FM», «Русское радио», «Мелодія», «Ера FM» і «Мюзик-радіо». Також незабаром нас чекає поява ще двох радіостанцій, а от далі…
А далі, як запевнив приватний підприємець, офіційний представник п’яти із шес­ти мережевих FM-станцій у нашому місті Валерій ВЕСНА, очікувати подальшого розширення FM-станцій у нашому регіоні поки що не доводиться. В першу чергу це неможливо через технічні умови. 
Зважаючи на те, що ми розташовані у прикордонній зоні, значну кількість частот нині «віддали» Румунії, Придністров’ю, Молдові та Польщі. Лише з переходом на цифрове мовлення ми зможемо говорити про можливість розширення кількості FM-радіостанцій на нашому радіоринку.
Зрештою, не лише технічні умови не дозволяють прийти на кам’янецький FM-ринок іншим радіостанціям. Прикро, але доводиться констатувати, що поки що він не складає великої цікавості через економічну складову, адже, за словами Валерія ВЕСНИ, ринок реклами скорочується. А це є головним джерелом живлення FM-станції. Зрештою, в Кам’ян­ці-Подільському на не досить розвинений рекламний ринок наклалася економічна скрута.
- Рідко яке підприємство чи фірма може нині заявити про існування в його бюджеті рядка «Витрати на рекламну кампанію». На жаль, нині це сприймається як щось другорядне та непотрібне, - додає пан Валерій. 
Ознакою того, що FM-ринок нині перебуває не в найкращій формі, свідчить факт зниження потужності передавачів (усі вони розміщені на будівлі ПКБ АСУ). Головним чином зниження потужностей відбувається через економію електро­енергії. Наприклад, якщо раніше FM-радіо­станцію нашого міста «Мелодія» можна було впевнено приймати і до Ярмолинців, то нині сигнал ледь досягає Дунаївців.
Також із впевненістю можна говорити, що на ринку FM-мовлення нині відбувається процес монополізації. А отже, прорватися сюди станції-одиночці місцевого значення майже неможливо. І цьому є декілька причин. Насамперед, нині багато зауважень до прозорості розподілу частот. До того ж це задоволення не з дешевих і може коштувати до 100 тис. доларів США.
Як далі буде розвиватися FM-мовлення - невідомо. Чи значно впливатиме на цю послугу розвиток інтернет-технологій? Уже впливає… 

ІНТЕРНЕТ ПОЧИНАЄ І ВИГРАЄ?

Втративши 10 років тому ефірне радіо, цього року Кам’янець отримав абсолютно новий продукт - інтернет-радіо. Враховуючи те, як стрімко Інтернет входить у життя все більшої кількості людей, можливо, майбутнє саме за інтернет-радіо та інтернет-телебаченням. 
- Ідея створити в Інтернеті «ТVоє радіо» виникла у мене на початку цього року, - розповідає власник і директор проекту Віктор БЕРБЕКА. - Навесні ми почали тестувати канал. Офіційно розпочали роботу 4 липня, але сьогодні нас ще мало знають у місті, ми поки що не робимо собі реклами. Я поставив собі першочергове завдання: спочатку - якість, потім - реклама. І ми досягли мети: майже відразу після відкриття потрапили у десятку найкращих серед 3000 каналів такого типу у світі. До мене навіть телефонували з однієї відомої FM-станції й запитували: «Хлопці, звідки у вас така класна якість?». Ми готові вкладати багато грошей у якість. Обладнання у нас дозволяє давати якісний, теплий, оксамитовий звук.
У нас на каналі є і радіо, і телебачення, й Інтернет, тож нас можна послухати і побачити. Намагаємося, щоб слухачам і глядачам було цікаво, тому запрошуємо у студію на прямий ефір різних цікавих людей. Був у гостях уже соліст гурту «СКАЙ», плануємо запросити Кузьму зі «СКРЯБІНА». У прямому ефірі у нас ви­ступають гурти, діджеї, виконавці. Ще один з наших плюсів - цілодобові трансляції, якими може похизуватися незначна кіль­кість каналів. Нам пропонували спів­­робітництво декілька серйозних радіо­станцій, але поки що нас це не цікавить.
Основна аудиторія «TVого-радіо»- молодь, відповідно, і музика транслюється переважно популярна молодіжна. А от вночі можна послухати і джаз. 
- Намагаємося прививати людям гарний музичний смак,- посміхається Віктор Іванович. - «TVоє-радіо» орієнтоване переважно на Кам’янець, бо нам хочеться згуртувати кам’янецьку молодь. Тому й теми ми будемо брати ті, які хвилюють кам’янчан. А головна концепція нашого радіо - лише позитивні емоції, і працювати у нас можуть лише оптимісти. 
Чи регламентується і контролюється якось діяльність інтернет-радіо? Віктор БЕРБЕКА посилається на угоду користувача з сайтом, на якому працює його радіо.
- Ми намагаємося дотримуватися правил: у нас немає порнографії, неліцензованої продукції тощо. Один раз нас навіть «забанили» (заборононили на деякий час виходити в ефір). Справа у тому, що заборонено демонструвати кліпи, на які авторські права мають виконавці, і, зрозуміло, придбати право їх демонструвати надто дорого. А ми ставили кліпи. Та нам їх дали самі виконавці - «СКАЙ», «Бумбокс». 
Насправді на сьогодні в Україні не існує законів, які б контролювали діяльність ЗМІ в Інтернеті - залишається покладатися на сумління їхніх власників. 


Автор:   / 

Повернення до списку