Логін:
Пароль:
Реєстрація
Забули свій пароль?
Увійти як користувач:
Увійти як користувач
Ви можете увійти на сайт, якщо ви зареєстровані на одному з цих сервісів:

 


   

СУБОТА, 18 ЛИСТОПАДА 2017 р.
ПРИВАТНА ГАЗЕТА ЗАСНОВАНА 26 ГРУДНЯ 1992 р.
21.12.2012

ГОСТРА ТЕМА КРІЗЬ ДЕСЯТИЛІТТЯ

ЩО БОЛИТЬ «ПОДОЛЯНИНУ»

«Подолянин» ніколи не дозволяв собі проходити повз те, від чого плачуть люди. А тому дуже часто ставав останньою інстанцією, куди від безвиході зверталися його читачі з надією на те, що «газета розкаже і допоможе». А газета у свою чергу ставала отим каталізатором подальших кроків у вирішенні певної проблеми.
У ювілейному номері ми вирішили вкотре порушити тему місцевого рівня, яка «Подолянину» болить вже багато років. Вона в прямому сенсі слова облита не тільки слізьми, але й кров’ю багатьох людей, а тому - чи не найгостріша в когорті тих, які газета висвітлювала впродовж свого існування. Мова йде про численні автокатастрофи з людськими жертвами у нас, на Кам’янеччині, на ділянці дороги, що зветься «Тещиним язиком».
15 років тому, в номері від 24 жовтня 1997 р., «Подолянин» публікує великий матеріал з назвою «Долина смерті», який описує проблему найбільш кривавого місця регіону.
Буквально через півтора місяці після вищевказаної публікації з’являється наступний матеріал під назвою «Початок кінця «Тещиного язика». Відтоді впродовж 5 років на «Тещиному язиці» не загинула жодна людина. Але потім ситуація тільки погіршувалася.
Саме про те, як газета слідкувала за «язиком» багато років тому, як статті ставали поштовхом до конкретних дій та як цю проблему ми бачимо нині, читайте в рубриці «Подолянин»: актуально».

ГОСТРА ТЕМА КРІЗЬ ДЕСЯТИЛІТТЯ

Останнім часом питання небезпечності «Тещиного язика» є настільки актуальним, що обходити його стороною просто не маємо права. 6 трупів і понад 20 серйозно травмованих людей буквально за останні 3 місяці та жодного суттєвого кроку до «вгамування» горезвісної дороги - це вже питання життя і смерті. 

КРИВАВЕ МІСЦЕ - НА ЦІЛУ ШПАЛЬТУ

З чого ж починалося в газеті виведення «Тещиного язика» на чисту воду? 15 років тому, в номері від 24 жовтня 1997 р., «Подолянин» публікує великий матеріал з назвою «Долина смерті», який описує проблему найбільш кривавого місця регіону.
Журналіст Микола БІЛИЙ подає матеріали про цю ділянку дороги, зібрані фахівцем, старшим слідчим міжрайонного слідчого управління УМВСУ в Хмельницькiй області майором міліції Володимиром НАНОВСЬКИМ. На 4 кілометрах «Тещиного язика» скоюється в 10 разів більше ДТП, ніж на інших дорогах - ось чим аргументує слідчий необхідність негайно вирішувати проблему.
«Один із чинників, що сприяють скоєнню ДТП, - невідповідність автодороги вимогам, що висуваються до доріг такої категорії», - констатує Нановський і підтверджує це фактами: невідповідними радіусами кривих поворотів і повздовжніх нахилів (круті спуски й підйоми). Це дає підставу визнати «Тещин» непридатним для експлуатації.
Слідчий пригадує спробу втихомирення «язика» - будівництво іншої дороги: «Ще 1975 року виготовлено проектно-кошторисну документацію, розпочато роботи: перенесли кабельну лінію, знесли одну оселю, вирубали ділянку лісу. Державні гроші витрачено… Ліс знову виріс, проект зупинено. Після цього - жодних радикальних дій. Щоправда, для запобігання аваріям у цій зоні виставляють наряд інспекторів дорожньої міліції, виконують ремонтні роботи, встановлюють дорожні знаки. Але це не може вирішити проблеми, бо дорога потребує термінової реконструкції!». Звертається автор до владних структур, народних обранців, які мали б вирішити проблему. А також закликає водіїв не перевищувати швидкості на цій дорозі. 

ЯК ЖУРНАЛІСТИ ЗМУСИЛИ «ЯЗИКА» ЗАМОВКНУТИ НА 5 РОКІВ

Буквально через півтора місяця після вищевказаної публікації з’являється наступний матеріал під назвою «Початок кінця «Тещиного язика». Микола Білий пише, що 1 грудня 1997 р. мiсто вiдвiдала делегацiя в складі представників керівництва «Облавтодору» та вiддiлу комплексного проектного iнституту «Укрдiпродор». У роботі комісії брав участь співавтор резонансної статті Володимир Нановський, який вніс конкретні пропозиції для зменшення аварійності на «Тещиному». Та в «Облавтодорі» запевнили, що готові провести будь-яку реконструкцію дороги, проте на ці роботи немає коштів, тому можна зробити тільки мінімум.
Через деякий час пiсля виходу статті на під’їздах до аварiйно небезпечної ділянки встановили два iнформацiйнi панно, змінили дислокацію дорожніх знаків. Згодом на «Тещиному язиці» побудовано двi смуги для аварiйної зупинки транспорту, так звані «кишені», що врятували життя багатьом водiям-далекобiйникам. За найскромнішими підрахунками, щороку 20-30 вантажівок, у яких відмовили гальма, благополучно там зупинялися…
І хоч самі спуски й повороти навіженого серпантину через брак коштів ніхто так і не чіпав, але посилене інформування во¬діїв та облаштування «кишень безпеки» таки зробили своє діло. Відтоді впродовж 5 років на «Тещиному язиці» не загинула жодна людина.

КАТАСТРОФИ ПОВЕРТАЮТЬСЯ. ТОРУЄМО ОБ’ЇЗНУ

Але довго мовчати ця ділянка дороги не збиралася. Підсумовуючи вже 2006 р., «Подолянин» не зовсім хорошу відзнаку «Зона року» віддає саме жертвам «Тещиного язика», не полишаючи болючої теми. Наприкінці 2007-го - більш позитивна нагорода: «Проектом року» стає проект об’їзної дороги м.Кам’янець-Подільський, яка мала б обминути «Тещин» і позбавити водіїв потреби «виляти» крутими поворотами.
Основний варіант прокладання об’їзної, над яким мізкували керівники району та працівники дорожніх служб, газета подала в замітці під назвою «Подолянин» торував майбутню об’їзну» (від 21 грудня 2007 р.). Журналіст Сергій СОКАЛЬСЬКИЙ зазначив, що «варiантiв будівництва автотраси є декiлька, та шукали найоптимальніший, аби якомога менше зачiпати iнте¬реси приватних землекористувачiв i не допустити створен¬ня ще одного «Тещиного». На шпальті розмістили схему основного варіанту об’їзної, яка б мала обминати села Колибаївка, Вільховець, Довжок, Теклівка, Голосків і Гуменці. 
Та на тому й зупинилося ще не розпочате будівництво рятівної об’їзної. Чекаємо грошей… А численні аварії змушують нас і сьогодні писати про «Тещин язик», шукати причини загострення цієї проблеми та можливі варіанти її розв’язання. Отже, давайте з’ясуємо, яка ситуація нині, та розставимо все по місцях.

«ТЕЩИН» ДОСІ КРОВОТОЧИТЬ

 КРИВАВЕ МІСЦЕ - НА ЦІЛУ ШПАЛЬТУЗ часу, коли фахівцями було вибрано варіант об’їзної дороги, котра б дозволила транзитному транспорту минати місто та ава¬рійно небезпечний «Тещин язик», минуло 5 років. А відколи дорогу визнали аварійно небезпечною й такою, що потребує тер¬мінової реконструкції, - не один десяток літ. Та цієї «термінової справи» для Кам’янця так і не зробили. Тут до¬сі перекидаються, з’їжджають у кювет чи на людські подвір’я великовантажні автомобілі, лоб у лоб на швидкості зіштовхуються зустрічні машини, розбиваються автобуси з людьми. Тут до сьогодні помирають водії та пасажири. Але найстрашніше - це стало для нас просто жахливою закономірністю… 
На жаль, як і минулими роками, велика кількість дорожніх знаків не завжди і не всіх водіїв змушує відпускати педаль газу, навіть якщо поруч - діти чи близькі люди. За даними старшого інспектора ДПС Віталія КАВКАЛА, у більшості випадків при розслідуванні ДТП на «Тещиному» виявляється, що водій їхав зі швидкістю понад 40 км/год. До того ж часто в аварії потрапляють водії з інших регіонів чи іноземці, яким навіть на думку не спадає, що попереду - такі серпантини.
У цій ситуації є ще один вагомий аргумент, про який ми неодноразово писали вже цього року: дорожнє покриття на «Тещиному язиці» надзвичайно слизьке, особливо, коли мокре! І це «Подолянин» підтвердили фахівці дорожніх служб, слідчий, який розслідує резонансні ДТП на цій ділянці, інспектори ДАІ та й самі гуменчани, свідки аварій. Про це йдеться в багатьох матеріалах за 2012 р. Найновіша підшивка просто всипана повідомленнями про ДТП на мокрій після дощу ділянці. 
Так, восени ц.р. дощовий сезон заряснів резонансними автокатастрофами. 15 вересня на «Тещиному» перекинувся з мосту пасажирський автобус «MercedesBenz», що їхав за маршрутом «Чернівці - Донецьк». У результаті - 2 трупи та 17 травмованих пасажирів (див. матеріал «Не така страшна теща, як її язик» від 21 вересня 2012 р.). Через 10 днів в іншій ДТП на смерть розбиваються троє рід¬них братів з м.Старокостянтинів («Скільки треба жертв, щоб почали діяти?» у номері від 28 вересня 2012 р.). 
А після першого мокрого снігу, 3 грудня, на одному зі злощасних поворотів некерованою стає фура, яка виїжджає на зустрічну та буквально зносить з дороги мікроавтобус, водій якого втрачає життя, просто опинившись не в той час і не в тому місці («Язик ігнорують, а от він не мовчить» за 7 грудня 2012 р.).  
Отже, чому «Тещин язик», крім крутих спусків і підйомів, має ще й слизьке покриття? Спеціалісти-дорожники пояснюють, що дорога не має шорсткості, до того ж 17 років не бачила капітального ремонту. Посилюють її фаталь¬ність ще й такі фактори: на проїжджій частині накопичується масляниста кіптява від вихлопів дизеля, особливо, коли авто йдуть на підйом. Також саме на цю сторону через переважання північно-східних вітрів осідає пилюка з цементного заводу. І ще одне: вантажівки возять сюди глину, яка з кузова та коліс розсипається на проїжджу частину, тому у вологу погоду утворюється слизька плівка. При екстреному гальмуванні його шлях збільшується в 1,5-2 рази, автомобіль заносить.

ВИРІШЕННЯ КРУТИТЬСЯ НА «ЯЗИЦІ»

То що ж вділили державній дорозі, зокрема «Тещиному язику», для зменшення аварійності та її наслідків упродовж останніх 20 років незалежності? За словами інженера з охорони праці філії «Кам’янець-Подільська ДЕД» ДП «Хмельницькоблавтодор» Надії СБОЄВОЇ, зробили два з’їзди аварійної зупинки (про що ми згадували вище) та 5 інформаційних панно, замінили тросову транспортну огорожу на сучасну металеву, а всі дорожні знаки - на більші. Щороку поновлюється осьова горизонтальна розмітка на дорозі та світловідбивальні елементи на транспортній огорожі тощо. Розпочато й будівництво додаткової смуги існуючого мосту через р.Мукша в с.Гуменці. Щоправда, через відсутність коштів його призупинили.
 Пам’ятають кам’янчани й два розтрощені автомобілі, встановлені на «Тещиному язиці» 2008 р., які демонстрували наслідки ДТП на дорозі, що попереду. Ці «страшилки», за словами Надії Сбоєвої, таки лякали водіїв, бо кількість аварій змен¬шилася. Але перед «Євро-2012» побиті автомобілі зняли… 
 За останні місяці про кілометри «Тещиного язика» говорять на сесії райради, проблему вивчають спеціалісти «Укр¬автодору». «Подолянин» повідомляє, що в жовтні ц.р. в районі працювала спеціальна робоча комісія, до складу якої вві¬йшли спеціалісти державної та обласної дорожніх служб, представники керівництва нашого району та Кам’янець-По¬дільської ДЕД. Фахівці провели детальний аналіз причин ДТП і назвали 2 шляхи вирішення проблеми. Перший - будівництво третьої смуги руху, який нам не по зубах, бо потребує шалених коштів. Тому зупинилися на другому, тимчасовому варіанті - провести роботу з облаштування вирівнювального шару дорожнього покриття, на що потрібно 7-7,5 млн.грн. У попередніх номерах ми писали про мінімальне вирішення проблеми - нанесення фрезою насічок на проїжджій частині, щоб вона стала шорсткою, або ж поверхнева обробка - коли розливають бітум, посипають щебенем і втрамбовують.Із власних джерел нам стало відомо також, що «Укравтодор» все-таки пообіцяв виділити  
12 млн.грн. для додаткової смуги руху на підйом. Та після цього замовк. Мовчить і досі.
«Подолянин» повідомили, що Кам’янець-Подільська ДЕД домовилася з Держлісгоспом про вирізування на аварійному повороті шматка лісу, який обмежує видимість. Мовляв, це дасть змогу водіям бачити зустрічний транспорт і відреагувати в разі його виїзду на зустрічну смугу руху. Держлісгосп уже отримав дозвіл на вирізування лісу та в січні розпочне роботу.
А от на що спромігся ДП «Хмельницький облавтодор» - то це профінансувати відновлення осьової горизонтальної відмітки дороги. Більше жодних коштів та робіт для вирішення питання аварійності цієї ділянки!

ХТО ГОРИТЬ БАЖАННЯМ ПРИКУСИТИ «ТЕЩИН»?..

Отже, ми маємо проблему і знаємо можливі шляхи її усунення - це додаткова смуга руху, об’їзна дорога, реконструкція дорожнього покриття.
Але щоб конкретна проблема вирішувалася, треба щоб хтось був у цьому зацікавлений. Тому вирішили пошукати владу, яка би за це взялася. Шукали на місцевому, районному та державному рівнях. І зрозуміли: кому не болить, той не охає…
Заступник міського голови з комунального господарства Сергій БАБІЙ чітко дав зрозуміти, що об’їзна дорога цікавить місто більше, ніж суто «Тещин язик», хоча, як ми знаємо, одне іншого стосується безпосередньо. 
- Міська влада до «Тещиного язика» має таке ж відношення, як і до Байконура, - не зміг без жартів Сергій Віталійович навіть у такій делікатній темі. - Нічим вплинути на питання дороги державного значення міська влада не може. Але сподіваємося, що майбутня об’їзна не тільки позбавить місто транзитних авто, але й не буде пролягати через «Тещин». Принаймні, робоча група, яку я очолював і яка декілька років тому працювала над цим питанням, запропонувала саме такий варіант. На запитання «Коли це буде?» Кам’янець точно не дасть відповіді. Це має зробити «Укравтодор» і Кабінет Міністрів. Хоча після того, як зроблять об’їзну довкола м.Дунаївці, у напрямку від Чернівців до Києва залишиться тільки наша 
об’їзна. І я так розумію, саме цей проект буде на черзі.
Голова РДА Михайло ЖЕЛІЗНИК відверто сказав, що наразі більше хвилюється через снігові замети в районі, ніж через аварійність на «Тещиному». А загалом - впевнений, що такої ситуації на цій ділянці дороги не було б, якби водії не вели себе нахаб¬но - їхали не більше як 40 км/год. і не порушували правил обгону, іншої проблеми Михайло Дмитрович не бачить. 
- Я не заперечую, що там дорога нестандартна, але районний бюджет іншої не побудує. У плані є вирівнювання дороги, та сьогодні маємо те, що маємо, і цю проблему вирішить тільки час.
Як обранець народу й представник нашого округу на державному рівні, до проблеми «Тещиного язика» мав би закачати рукави Володимир МЕЛЬНИЧЕНКО. Саме він тепер має найбільший доступ до верхів, де можна «вибити» кошти для об’їзної.
- Я знаю, що це болюче питання. До нього в мене ще не дійшли руки, та планую все-таки цю проблему вивчити, а потім докласти зусиль, аби її вирішити, - запевнив Володимир Володимирович. - Хоча на це, звичайно, потрібен час.
«Подолянин» добре знає, наскільки вже випробувана отим часом ця болюча проблема. І може зробити єдиний висновок - потрібні не лише певний час, вдалий поштовх, але й ініціативні люди. Будемо сподіватися, що після будівництва Дунаєвецької об’їзної візьмуться за нашу. А вирішення проблеми державної дороги - «Тещиного язика» - пообіцяв лобіювати на державному рівні народний депутат від нашого округу. Хочеться тільки вкотре сказати водіям: минаючи смертоносні серпантини, пам’ятайте, що береженого Бог береже!

Автор:  Тетяна ДИКА

Повернення до списку