П'ятница, 19 Квітня 2024 р.
14 Лютого 2020

КАМ’ЯНЕЦЬ І ЛЮКСЕМБУРГ: МОСТИ-БЛИЗНЮКИ

Міст «Стрімка лань» у Кам’янці-ПодільськомуТой, хто бував у Кам’янці-Подільському та місті Люксембург, столиці однойменної маленької європейської держави, не міг не звернути уваги на таку деталь: міст «Стрімка лань» у нашому місті та аналогічна споруда в Люксембурзі, яка названа на честь великої герцогині Шарлотти, – як брати-близнюки. Це чудово вид­­но з двох фотографій на цій сто­рінці.
До речі, коротко про міст великої герцогині Шарлотти «Подолянин» уже писав 30 березня 2012 року в статті Ірини Пустиннікової «Іноземні дежавю». Сьогодні детальніше розповімо про цей міст, скориставшись матеріалом Вікіпедії, та поговоримо про ще один міст, розташований у Люксембур­зі, побудований у 1900-1903 ро­ках під час правління герцога Адольфа.
Але спочатку про «Стрімку лань», оскільки матеріал про цей міст теж був опублікова­­-ний у «Подолянині», проте досить дав­но – 26 листопада 2004 року.
Отже, 1 січня 1966 року ка­м’янчани довідалися про те, що місто матиме ще один міст: головний архітектор міста Ізя­слав Медведовський, розповідаючи в газеті «Прапор Жовт­ня» про найближчі перс­пек­тиви, повідав, що «позитивно розв’язується питання про будівництво мосту через Смотрич».
1 лютого 1966 року відбулася чергова сесія міської ради. На ній уже чітко було повідомлено, що «нинішнього року розпоч­неться будівницт­во моста через Смот­рич у районі Кубачівки».
19 листопада 1968 року сесія Кам’янець-Подільської міської ради затвердила заходи міськ­виконкому з підготовки до сторіччя з дня народження Леніна, в яких, зокрема, було передбачено до ювілею (тобто, до 22 квіт­ня 1970 року) завершити будівництво мосту. Проте його спорудження затягнулося.
21 серпня 1973 року покладено останній блок, який з’єднав береги Смотрича. Рух урочисто відкрито 2 листопада 1973 року.
Через міст 8 липня 1980 року пройшла естафета Олімпійсь­кого вогню.
Міст великої герцогині Шарлотти у ЛюксембурзіГазети писали, що при будівництві мосту вперше у світовій практиці застосовано бісталеву конструкцію.
Тепер про основні параметри «Стрімкої лані». Відстань між опорами – 174 метри. Довжина моста – 379,14 метра. Ширина проїжджої частини – 14 метрів, тротуарів – по 2,5 метра. «Стрімка лань» – це найвищий в Україні міст. Його висота – 54 метри.
Далі про Люксембург. Там є міст великої герцогині Шарлотти – автодорожній міст через долину ріки Альзет, що з’єднує район Кірхберг і центр міста. По мосту проходить дорога N51, а також трамвайна лінія 1.
Назва дана на честь великої герцогині Шарлотти, яка взяла участь у церемонії закладки моста 20 червня 1963 року. Не­офіційно також використову­ється назва Червоний міст, яка дана за кольором забарвлення моста.
Люксембург став 1952 року тимчасовим місцем розміщен­-ня інститутів недавно створеного Європейського об’єднання вугілля та сталі. У прагненні стати постійною «столицею» того, що пізніше стане відомо як Європейське Співтовариство, уряд Люксембургу прагнув сприяти розвитку плато Кірхберг. 1957 ро­ку був оголошений міжнарод­-ний конкурс на проєкт моста через долину. У конкурсі взяли участь вісім країн, був представлений 71 проєкт залізобетон­-них і ме­талевих мостів, зокрема: 33 мости з нерозрізними балками; 6 висячих, 29 арочних, 3 рам­но-підкісних. До будівництва було прий­нято міст рамної системи німецького архітектора Его­на Юкса. Детальний проєкт був розроблений спільно фірмами трьох країн: ФРН, Бельгії та Люксембургу. 13 липня 1961 року для фінансування будівництва урядом Люксембургу був створений «Фонд розвитку урбанізації плато Кірхберг».
Міст Адольфа в ЛюксембурзіБудівельні роботи зі зміцнення грунту для зведення фундаментів опор почалися 20 квітня 1962 року. 20 червня 1963 року в присутності великої герцогині Шарлотти, членів уряду Люксем­бургу та великого числа чужоземних дипломатичних представників відбулася урочиста церемонія закладки першого каменю моста.
Монтаж балок моста було завершено 28 жовтня 1964 року. Для випробувань моста використовувалися 12 танків вагою по 42 тонни кожен, наданих бельгійською армією. 24 жовтня 1966 року міст був відкритий для руху великою герцогинею Шарлоттою.
1993 року були встановлені додаткові огорожі з плексигласу, щоб запобігти випадкам самогубств.
6 травня 2016 року випуще­на пам’ятна монета номіналом два євро, присвячена 50-річчю моста.
У 2015-2018 роках проведено ремонт та реконструкцію моста в рамках планів із відновлення трамваїв у транспортній інфраструктурі міста Люксембурга.
У ході робіт проїжджа частина була укріплена і розширена (з 24,7 метра до 26,58 метра), були додані дві трамвайні лінії, проїжджа частина зменшилася з трьох до двох смуг руху в кожному напрямку. Металеві балки прогонової будови були відремонто­вані та пофарбовані, встанов­-лені нові захисні бар’єри й нове освітлення. Роботи проводилися в декілька етапів зі збереженням руху по мосту. Загальна вартість робіт становила близько 40 мільйонів євро.
Міст є звареною конструкцією у вигляді коробчатих балок, підпертих жорстко пов’язаними з ними підкосами, в результаті чого утворюється рама прольотом 234,1 метра з балками, опер­ти­ми на підвалини. Внаслідок несиметричності конструкції бічні прольоти мають 53,9 і 67,0 мет­ра. Загальна довжина моста становить 355 метрів. Проїжджа частина розташована на висоті 75 метрів над рівнем річки Альзет.
Первісний вигляд Замкового мосту в Кам’янці-Подільському на гравюрі Жана Анрі МюнцаМіст призначено для руху автотранспорту, трамваїв, велосипедистів і пішоходів. Ширина моста становить 26,58 метра і включає в себе 4 смуги для ру­ху автотранспорту (шириною по 3 метри), двоколійну трамвайну лінію на північній стороні моста завширшки 6,54 м (з можливістю використання її для машин екстрених служб) і два тротуари завширшки 3,70 метра (південний) і 2,55 метра (північний). Для запобігання самогубству на мосту встановлено підвищене (2,7 метра) поручневе огородження зі сталі, що не ржавіє.
Як бачимо, міст великої герцо­гині Шарлотти відкрито для руху 24 жовтня 1966 року, коли в Ка­м’янці-Подільському тільки роз­почалося спорудження «Стрім­кої лані». Міст у Люксембурзі набагато сучасніший за наш, та й увагу з його модернізації не порівняти з нашим жалюгідним ставленням до «Стрімкої лані».
Старий міст у ЛюксембурзіЄ у Люксембурзі ще один міст. Це міст Адольфа, або Новий міст, побудований у 1900-1903 роках під час правління герцога Адольфа.
Тоді це був найбільший кам’яний міст у світі. Довжина арки моста – 85 метрів, максимальна висота – 42 метри. Загальна довжина моста – 153 метри. Міст з’єднує Верхнє та Нижнє місто: дві частини Люксембургу.
Якщо є Новий міст, то повинен бути Старий. Його перекинуто через долину річки Петрюс, що протікає через місто, місцеві меш­канці називають його Старим віа­дуком. Це важливе транспортне сполучення між берегами річки Петрюс, тут прокладено пішохідні доріжки й автомагістраль. Старий міст споруджено у 1859-1861 роках. Сьогодні він з’єднує центр Люксембургу з південною його окраїною.
Якщо із Замкового мосту в Ка­м’янці-Подільському зняти турецьке обмурування з обох боків та німецьке нашарування зверху, то ми побачимо чудовий ароч­ний міст, дещо схожий на міст Адольфа в Люксембурзі, а ще більше на Старий міст. Трохи ски­дається на Старий міст і наш Новопланівський.
Як міг би виглядати Замковий міст у Кам’янці-Подільському, ми бачимо на гравюрі 1781 року швейцарського архітектора Жана Анрі Мюнца.