ЗНАЄ, ЯК ВИХОВУВАТИ МІНІСТРІВ КУЛЬТУРИ
Відомий чоловік, про особисте життя якого мало хто знає, – саме так можна охарактеризувати нашого співрозмовника Сергія НИЖНИКА, який 28 лютого відзначатиме 55-річчя. Ювіляр відомий у культурних колах – уже понад 5 років очолює Кам’янець-Подільський коледж культури і мистецтв. До цього займав різні посади в Кам’янець-Подільській міській раді: працював головним спеціалістом, а згодом – завідувачем оргвідділу міськради, завідувачем відділу в справах сім’ї та молоді. Як зізнається, до душі йому була робота в оргвідділі. Навички звідти згодилися і на посаді директора коледжу. Саме цією роботою він живе, готовий годинами розповідати про студентів, нові спеціальності, про те, як децентралізація вплинула на підготовку студентів, про досягнення коледжу впродовж його 90-літньої історії. Про це спілкуємося із Сергієм Володимировичем у святій святих – музеї навчального закладу. Тут зберігаються фотографії випускників, афіші, грамоти, кубки, копія диплома номер один ще тодішнього технікуму.
Із музейної експозиції дізнаємося, що студенти видавали щорічний журнал підготовки культпросвітніх працівників («Радянський студент»), тут зберігаються його екземпляри, і є навіть післявоєнний за 1947 рік. Вражають довоєнні, післявоєнні світлини, з яких усміхаються учасники різних колективів навчального закладу. Гідні місця займає і література. На полицях книги, в яких згадується коледж, і видання працівників навчального закладу.
– Коли якась група має приїхати на зустріч випускників – ідемо до музею, шукаємо фото, – розповідає директор. – Згадуємо, в яких концертах брали участь ті чи інші люди, от так і назбируємо фактаж для цікавої зустрічі. Колишнім студентам, а нині сформованим особистостям, приємно, що ми так бережемо пам’ять про їхні перші успіхи. От, дивіться, група нинішнього директора департаменту гуманітарної політики міськради Петра Гаврилюка. Я ще був куратором у них, знайдемо зараз ще й афішу їхнього концерту в міському Будинку культури… І таких спогадів у нас тисячі. До речі, за 90 років існування тут підготували понад 8 тисяч фахівців. Нині до комплексу закладу входять 4 навчальні корпуси, а до послуг студентів є гуртожиток на 220 місць.
ПРО ОСОБИСТЕ І ПРОФЕСІЙНЕ
Сергій Володимирович згадує успіхи студентів, розповідає, хто і де працевлаштувався, з якими проблемами зіткнулися. А от про себе неговіркий:
– Та що там про мене знати. Маю звичайну сім’ю, в якій, на щастя, панують лад, мир і спокій. Народився в мальовничому селі Тарноруда Волочиського району. Вступив на історичний факультет тодішнього Кам’янець-Подільського державного педінституту ім.В.П.Затонського, а дружина Валентина навчалася на педфаці. Одружилися ще студентами 1988 року. Час біжить дуже швидко. Виховали сина Олександра, який частково пішов моїми стопами і також закінчив наш істфак. Щоправда, з викладацькою діяльністю вирішив життя не пов’язувати. Працює на «Новій пошті», задоволений зарплатнею, колективом. Це його вибір, і я радий, що він працює в задоволення. Іноді навіть заздрю, бо він з такою ж зарплатнею, як у мене, може прийти додому і спокійно відпочивати. В мене ж робочий день не закінчується практично ніколи.
Трудова діяльність юного історика Сергія Нижника почалася ще під час навчання саме з училища культури, де він тривалий час викладав історію. Згадує, що 5 листопада 1989 р. був перший робочий день у стінах цього навчального закладу. Життя повернуло його сюди і після чиновницької роботи в міськраді. Нині розмовляємо із директором, який віднедавна у статусі в.о. Адже 5 років збігли, відколи він очолив заклад, і, відповідно до чинного законодавства, директора тепер обирають шляхом голосування. Тож до виборів поки що приставка в.о.
– В умовах безконечних непослідовних освітянських реформ та незрозумілості вектора їх спрямування, в стані хронічного безгрошів’я очолювати такий масштабний заклад непросто. Але із колективом професіоналів-викладачів та надзвичайно талановитих, креативних студентів переборюєш труднощі й робиш усе можливе, аби не підвести ані студентів, ані їхніх наставників, – каже Сергій Нижник. – Маю за честь працювати в такому колективі, адже освітній процес здійснюють 83 викладачі, серед яких заслужений діяч мистецтв України, заслужений працівник культури України, 4 кандидати наук, 22 викладачі-методисти, 9 відмінників освіти України.
Наш навчальний заклад 2020 року відсвяткував 90-ліття. Музпрофшколу було засновано 1930 року, яка вважається основою нашого коледжу культури і мистецтв. Ми щороку в травні проводимо звітний концерт, глядачі до нас звикли, а от 90-ліття хотіли відзначити більш помпезно. Заздалегідь замовили зал у Хмельницькій обласній філармонії, колективи підготували надзвичайні номери. Це мала бути потужна бомба, вибух творчості. Адже ж маємо що показати, всі надзвичайно якісно працювали над собою. Але карантин вигнав нас зі сцени і загнав в онлайн. До змін, пристосування до умов сьогодення нам не звикати. Але, попри все, тішуся з того, що 90 років нашого коледжу минули в умовах розвитку, розквіту, молодечого запалу, і планку опускати ми не збираємося. За ці роки змінювалися назви навчального закладу, але отримання назви коледж – це не лише банальне перейменування, це зміна стратегії, вектора освітньої діяльності. Якщо починалося все із двох спеціальностей – клубна справа і бібліотечна, то нині ми перевели акценти освітнього процесу на підготовку таких собі «міністрів культури» територіальних громад, і надиктували це нам сьогодення та децентралізація. Саме адміністративно-територіальна реформа – один з основних моментів, що визначає напрямки нашої діяльності.
ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ НАДИХНУЛА НА ПІДГОТОВКУ МЕНЕДЖЕРІВ
– Аматорському мистецтву, як би важко не було це констатувати, нині приділяється недостатня увага, у селах залишається все менше людей, – продовжує Сергій Володимирович. – Тому і в коледжі ми не маємо права залишатися на старих засадах. Здійснювати підготовку завклубів лише задля папірця – не варіант, зрозуміло, що молодь не поїде винаймати будинок у селі й працювати на пів ставки у холодному клубі. Працевлаштування – це головний критерій, показник результативності навчального закладу. Хоча ще 2015 року відмінили обов’язкове працевлаштування, і студенти іноді обирають роботу, не пов’язану зі спеціальністю, але ми моніторимо, куди ідуть наші випускники. Відсотків 75 або працевлаштовані за фахом, або продовжують навчання у вищих навчальних закладах.
Ми враховуємо реалії часу, адже живемо в умовах децентралізації, і в кожній громаді формується орган, який управляє освітою, культурою. До таких спеціалістів сьогодні зовсім інші вимоги. Вони не лише повинні вміти грати на баяні, організувати хорланки, а й працювати з оргтехнікою, організувати роботу культурної галузі загалом. Це не стільки виконавці, скільки менеджери. Тому до послуг абітурієнтів напрямок «Менеджмент соціокультурної діяльності», де вони можуть обрати спеціальності до душі: «Народне пісенне мистецтво», «Народні інструменти», «Духові інструменти», «Видовищно-театралізовані заходи», «Кіно-фото-відеосправа». Наші фахівці можуть працювати не лише в громадах, а й викладачами мистецьких шкіл. Звісно, хотілося б, щоб тих навчальних закладів у громадах було набагато більше.
Ми уклали угоди про співпрацю з 18 громадами нашого регіону. Найкраще йдуть на співпрацю громади Чорного Острова, Волочиська, Чемерівців, Дунаївців, Сатанова, Слобідки-Кульчієвецької, Гуменців. Коледж надає методичну та практичну допомогу в організації роботи творчих колективів, проведенні мистецьких проєктів та соціокультурних заходів. Творчі колективи коледжу дарували свій талант жителям Віньковецької, Волочиської, Городоцької, Гуменецької, Дунаєвецької міської та Дунаєвецької селищної, Колибаївської, Маківської, Новоушицької, Сатанівської, Слобідсько-Кульчієвецької, Смотрицької, Солобковецької, Чемеровецької громад. Ми постійно підтримуємо зв’язки з навчальними закладами культурно-мистецької галузі України, обласним науково-методичним центром культури і мистецтва, театрами, музеями, архівами, професійними та самодіяльними колективами, районними та міськими відділами культури, клубами та бібліотеками області.
Ми – обласна структура, обласне керівництво нам допомагає, завжди знаходимо спільну мову і з місцевим департаментом гуманітарної політики, тому й маємо різноманітні бази практики, хоча міський Будинок культури і «Розмай» – це наші головні центри практики. Ми не відірвані від реалій. Беремо участь практично в усіх концертах, що проводяться в нашому місті.
СУЧАСНИХ ХОРЕОГРАФІВ ГОТУВАТИМЕМО ЄДИНІ В РЕГІОНІ
Повідомив Сергій Володимирович ще одну позитивну новину. З нового навчального ро-ку запроваджується спеціальність «Сучасна хореографія».
Це єдиний заклад на весь західний регіон, що готуватиме спеціалістів такого затребуваного жанру. З народною хореографією питань немає. Усім відо-мо, що хореографічна школа коледжу на надзвичайно високому рівні. Тривають перемовини щодо роботи відомих викладачів і на нову спеціальність.
А ось бібліотечна справа відходить у минуле. Керівник закладу пояснює, що щороку все менше і менше студентів на неї приходило, доки взагалі не перестали. Попри все, спеціальність не закрили, набір залишили, зв’язок із бібліотеками не втратили. Адже є викладачі, які мають грандіозний багаж знань і надають методичну допомогу бібліотекарям регіону. Один із напрямків методичної справи – курси підвищення бібліотекарів.
На запитання, що директор полюбляє читати, відповідає, не зраджуючи покликанню історика, – історичну літературу. З нової точки зору перечитує і радянську фантастику, історію, аби проаналізувати різні погляди на одну подію.
– 2018 року в коледжі започатковано реалізацію міжнародних мистецьких проєктів: студенти спеціальності «Декоративно-прикладне мистецтво» та спеціалізації «Кіно-, фото-, відеосправа» щорічно беруть участь у пленері Zielona Sztuka-4, який проводиться у місті Голухів (Польща), – продовжує Сергій Нижник. – На запрошення мерії міста Каліш народний фольклорний ансамбль «Джерело» виступив з концертами в польських містах. Уважно ми підійшли до вибору репертуару, тож публіка сприймала нас на «ура». Студенти – молодці, гідно представили країну. Віримо, що коронавірус відійде і не лише відчинить нам двері на повноцінну сцену, але і випустить показувати свої таланти за кордоном.
На банальне запитання про мрії та бажання ювіляр відповідає по-філософськи:
– Так сталося, що в 55 років мрієш не про особисте щастя, а про розквіт навчального закладу. Вдома все є: сім’я, повага, стабільність. Хочеться, щоб ми жили у нормальній цивілізованій країні, де культура на високому рівні, а діячі культури – гідно забезпечені. Бо культура – це один з факторів, який може зберегти і викристалізувати нашу державу. Сподіваюся, що квітнутимуть наші села, а випускники матимуть де працювати. Хочеться, аби завершився період непослідовних реформ, і студенти знайшли місце в житті, отримували можливість реалізовувати всі ті знання, які ми їм даємо, в Україні, а не на благо інших держав.