Субота, 20 Квітня 2024 р.
4 Вересня 2020

КАМ’ЯНЧАНИН НА ЛУЦЬКІЙ «АНТИЦИПАЦІЇ»

20 серпня в Галереї мистецтв під звуки середньовічної волинки київські митці-авангардисти відкривали виставку «Express Us».

Кам’янець-Подільський нечасто бачить актуальне мистецтво ХХІ століття – і експозиція зі сміли­вих графічних, скульптурних та живописних робіт може для багатьох бути першим кроком до розу­міння контемпорарі-арту. (Підказуємо: «Чорний квад­рат» Казимира Малевича не сучасне мистецтво, йому вже 105 років). Для багатьох, але не для всіх. Дехто з кам’янчан і сам має чим похвалитися в царині ак­туального.
У День Незалежності в луцькому Музеї сучасного мистецтва родини Корсаків (МСУМК), одному з провідних центрів контемпорарі-арту України, відкрилася масштабна – майже 300 робіт – виставка «Антиципація+імунітет». Для участі в ній із понад тисячі претендентів відібрали 180 молодих авторів. Географія митців широка – сім країн світу: Україна, Індія, Німеччина, Австрія, Велика Британія, Росія, США. Найбільше було робіт саме українських художників з усієї країни: від Одеси і Кривого Рогу до Львова і Чернівців.
У ці 180 потрапив і молодий кам’янецький художник Дмитро Добрянський із роботою «Зелене буває різним» (полотно, емалі, олійні фарби, поліетилен). Розмір диптиха – 150х210 см.
Конкурсний відбір Дмитро пройшов з іншим полотном, але розповів про задум нової роботи організаторам – і концепція їм так сподобалася, що вони взяли «Зелене буває різним», навіть ще не ба­чивши самої картини. Щоб доробити її, в Дмитра був місяць.
А концепція актуальна, як і стилістика роботи. Психологи кажуть про благодійний вплив зеленого на людську психіку. Красивий смарагдовий колір тішить око. Весняне листя дерев асоціюється з чистотою та новим початком. Але зелений – ще й колір мільйонів поліетиленових пакетів, котрі люди щодня бездумно викидають собі під ноги. Зелений поліетилен уже настільки скрізь, що побачити неспотворений зелений Природи стає дедалі важче. На полотні Добрянського це дещо гіперболізовано: якщо один із героїв диптиху лише тримає поліетиленовий кульок у руках, інший уже почав його їсти. За словами самого художника, він не спонукає глядача до дій, а радше провокує та нагадує, що кожен із нас дотичний до таких процесів, які впливають на природу. Полотно – лише віддзеркалення наслідків людських діянь. Художник бачить цю роботу як початок концептуальної серії з декількох картин і поки не збирається її продавати.
Поруч з роботою – QR-код. Просканувавши його за допомогою своїх смартфонів, глядачі отримають посилання на ролик на Ютюбі. Там за допомогою відеоарту художник у досить символічній та поетизованій формі пояснює концепцію роботи: сміття – скрізь. Поліетилен – біда не згірш карантину. У викинуті магазинні пакети, що заполонили наші океани, немов у пастку, потрапляють риби. У них задихаються птахи. Пакети – вздовж берегів карпатських річок і у лісах навколо міст. Людству вже давно час задуматися.
Виставка «Антиципація+імунітет» – своєрідне продовження артплатформи «Антиципація-2020». Музей сучасного українського мистецтва Корсаків створив її для національного діалогу в контексті мистецтва, комунікації художників та глядачів на тему пандемії, впливу цієї непередбачуваної події на розвиток цивілізації, формування своєрідного колективного естетичного імунітету проти неві­гластва, політиканства та цинізму. Родина волинських меценатів впевнена, що мистецтво лікує, а у часи катаклізмів митці мають здатність пророчо бачити майбутнє. Тож виставка дала змогу висловитися найкращим молодим талантам України. Враження експозиція залишає дуже потужне.
Побачити роботу Дмитра Добрянського в Луцьку можна буде в Урбан-залі МСУМК до 15 жовтня. Вхід до музею безкоштовний.

Ірина ПУСТИННІКОВА.