«RESPUBLICA – 2021» – З ШОУКЕЙСАМИ ТА ГАРНИМ НАСТРОЄМ
Кінцівка літа в Кам’янці виявилася дощовою та прохолодною, але це не завадило проведенню XI фестивалю «Республіка», що відбувся 27-29 серпня одразу на п’яти сценах Старого міста.
Погода вирішила втрутитися в розпорядок фесту вже за декілька годин після його початку. Злива накрила більшу частину Кам’янця-Подільського та залила апаратуру сцени на Ратуші. Це спричинило скасування виступів деяких виконавців. Серед постраждалих був і відомий місцевий гурт «Експансія».
– Останнім часом ми створили декілька нових композицій та планували презентувати одну з них – «Вона». Це доволі серйозна пісня, яка присвячується всім воїнам АТО. Ми хочемо зробити це наживо, але фестивальний сезон уже завершено, – розповів нам учасник гурту Георгій ТОРЯНИК.
Проте навіть дощ, що й не думав вщухати, не завадив любителям музики насолодитися процесом. І коли у фортеці на головну сцену вийшов хедлайнер першого дня Степан Гіга, найактивніші фанати навіть влаштували «слем» і досхочу поштовхалися в дощовиках.
У суботу негоду змінило сонце, а характер фестивалю став конкурсним. За підтримки Українського культурного фонду відбулася подія, покликана дати можливість проявити себе молодим музикантам – «Respublica Showcase – 2021». Виступили близько 30 гуртів, які пройшли попередній відбір, а трьом найкращим дісталися грошові призи та організація туру п’ятьма містами України. Щасливчиками стали: I – «Affecting Dissent» (30000 грн на запис відеокліпу); II – «KH» (20000 на купівлю інструменту та/або звукозапису); III – «ДК NAZVA» (10000 на промоцію).
У другий день «запрацювала» сцена на Ратуші, але тільки для однієї групи, якою виявилася «Zapaska». Свою місію в Кам’янці-Подільському виконав мобільний павільйон від «House of Europe», тож у рамках закриття споруди організатори влаштували «концерт українського виконавця», яким виявилися наші земляки. Проте ще до завершення їхнього виступу настав час бігти до головної сцени, де вже з’явився Сергій Жадан зі своїми «Собаками». Харків’яни тішили глядачів програмою близько ста хвилин, а потім змушені були затриматися ще. Спочатку для декількох композицій на біс, до речі, новостворений «Автозак» не прозвучав, оскільки, за зізнаннями артистів, ще недостатньо відпрацьований, а потім – для фото- та автографсесій. Шанувальники демонстрували свою любов, не відпускаючи Сергія Жадана близько пів години, а поет відповідав нам взаємністю та нікого не відправив додому розчарованим.
У неділю похмура погода повернулася та змусила організаторів знову дещо змінити розпорядок. Найголовнішим, напевно, було те, що виступ «Скрябіна» «переїхав» із Ратуші на центральну сцену. У цьому був і позитив, адже тепер легендарний український гурт закривав фестиваль і розходився в часі з «Один в каное», який мав бути останнім на головній сцені за попереднім планом та виступав би паралельно зі «Скрябіним».
Перед хедлайнерами вистачало й менш відомих, але цікавих виконавців. Наприклад, Дмитро Щебетюк, який відомий в Україні як суспільний діяч, засновник громадської організації «Доступно.UA» та мандрівник, який 2019-го автостопом та на інвалідному візку відвідав 30 міст у 10 країнах Європи.
Далі на «Республіці» стало трохи більше етномузики, адже на сцену вийшов «Гуляйгород GG» із Кропивницького. Музиканти представили нам як старі пісні, так і дещо з нового альбому «ПАNЯNКА». «Льон», «Панянка», «Микито», «Петрівка» та «See U» – композиції, що побачили світ у грудні минулого року та пролунали на фестивалі.
– Ми на «Республіці» вже втретє. Різниці з докарантинними часами не відчули, – ділиться враженнями вокалістка гурту Ірина Барамба.
– Деколи відчувається, що люди скучили за цими подіями, – долучається до розмови гітарист Андрій Антоненко. – Тож тепер люди знову звикають. Можливо, на фестивалі в деякі дні заважав дощ, але публіка тут дуже активна й класна.
Щодня під час виступів хедлайнерів працювали сурдоперекладачі. Вони з’явилися на «Республіці» торік завдяки соціальній ініціативі «Дивись, як чутно», створеній медіасервісом Megogo, та відразу підкорили серця шанувальників енергетикою, яку можна було відчути навіть через екран телефону під час трансляції торішнього фестивалю на Youtube. А тепер, коли у стінах фортеці знову зібралися сотні любителів музики, випала нагода на власні очі поспостерігати за працею перекладачок жестової мови Лади Соколюк та Анфіси Худашової.
– Бути перекладачкою я не хотіла ніколи, але два роки тому потрапила на «Atlas Weekend», куди було запрошено американську перекладачку, яка займається цим уже багато років. І тоді я усвідомила, як це може бути гарно, спробувала сама. Тепер я більше працюю музичною перекладачкою, ніж звичайною, – розповідає Анфіса Худашова.
«Скільки потрібно вчитися, щоб досягти такого рівня майстерності?» – запитую.
– Я і Лада походимо з сімей глухих батьків. Тож у нас уже є ці навички. До того ж у нас генетично є й артистичність, оскільки наші батьки – театрали , – пояснює пані Анфіса. – Ті, хто хоче опанувати сурдопереклад, мають у своєму розпорядженні велику кількість уроків на інтернет-ресурсах. Але моя порада: більше спілкуватися з глухими, щоб розуміти не лише техніку, а й те, де і як її використовувати.
Після виступів колективу з Кропивницького майстрині жестової мови продовжили супроводжувати головних зірок фестивалю, які не розчарували. Спочатку «Один в каное» налаштував усіх на романтичний лад, а потім «Скрябін» добряче розхитав публіку добре відомими хітами.
І хоч цьогоріч «Республіка» була дещо меншою за кількістю учасників, але це не завадило глядачам отримати повну насолоду від фестивалю.
Олександр ЩЕРБАТИХ.