БАЯННО-АКОРДЕОННА СИМФОНІЯ НОТ ТА ЕМОЦІЙ
Баян та акордеон – інструменти, що особливо близькі українському народові. Вони здатні відобразити у своїх звуках усю гаму почуттів: від радості до туги, від ніжності до палкої енергії. І вже традиційно навесні Кам’янеччина поринає в їхні звуки, адже відзначає День українського баяна та акордеона.
Так 5 квітня відбувся чудовий захід – ХІІ Всеукраїнський фестиваль, присвячений Дню українського баяна та акордеона.
На сцені Кам’янець-Подільського фахового коледжу культури і мистецтв інструменти оживали під майстерними пальцями виконавців, і кожен мелодійний перелив доводив, що музика – це мова, що єднає серця людей. Кожна нота, яка лунала на святі, віддзеркалювала дух народної традиції та виконавської витонченості.
Зі вступним словом привітання до учасників фестивалю звернулися директор коледжу Сергій НИЖНИК та очільник управління гуманітарної політики міськради Дмитро НАЗАРЕНКО.
Музичний захід організували кандидат педагогічних наук, доцент Іван МАРИНІН та Степан ПШИНЕШНЮК.
Про витоки фестивалю, його учасників і мистецькі секрети розповів заступник директора з навчальної роботи КПФККіМ Іван Маринін.
– Іване Григоровичу, як вдалося започаткувати таке автентичне дійство?
– Уперше фестиваль зазвучав 2012 року. Його ідейним натхненником став всесвітньо відомий український композитор-авангардист Володимир РУНЧАК. Саме він звернувся з ініціативою до учасників Міжнародного конкурсу баяністів-акордеоністів «Perpetuum mobile» (який проводиться у Дрогобичі), аби створити саме український фестиваль баяна та акордеона і ще більше популяризувати ці інструменти. А вже учасники «Perpetuum mobile» звернулися до мене, бо я тоді працював у К-ПНУ імені Івана Огієнка і возив своїх студентів на цей конкурс.
Ось так ми разом із колегами Олексієм Бецом, Анатолієм Поповичем, Василем Олійником, Олександром Царуком, Віктором Лабунцем, Миколою Свідерським, Валентиною Крайняк, а згодом і з моїми учнями Степаном Пшинешнюком, Миколою Головатюком, Олександром Зінченком, Іваном Кравченком, Валентиною Солтис закладали цеглинки до популяризації акордеонно-баянного виконавства та залучення молодих виконавців до виконавської діяльності на Кам’янеччині. Довгий час, аж до цьогорічного, 12-го фестивалю, ми обмежувалися учасниками виключно з Кам’янця-Подільського. Це були учні та викладачі початкової мистецької освіти, а також студенти коледжу й університету.
– Чи була перерва відзначення Дня українського баяна та акордеона?
– Лише один рік. 2022-го ми не дозволили собі виходити на сцену. Повномасштабне вторгнення не дало права на вибір. Ми допомагали на всіх фронтах: хто де і як міг. Здавалося, що тоді було зовсім не до музики. Але наші захисники, українці – незламний народ, який за два роки війни довів усім, що наш дух незламний, і українська пісня, рідна музика теж гартують, а головне – об’єднують наші серця… І вже 2023-го ми відновили фестиваль попри всі неординарні умови та провели його в дитячій музичній школі ім.Ф.Ганицького (директорка – Ганна Касапчук).
– А що змінилося за роки існування фестивалю?
– Цьогоріч значно розширився географічний ареал. Ми запросили до участі митців не лише з рідного міста, а й з дитячих шкіл мистецтв Дунаєвеччини, Ярмолинців, Волочиська, Старої Синяви та Чемерівців. Не може не тішити той факт, що був залучений і Бахмутський фаховий коледж культури і мистецтв ім.І.Карабиця (троє учасників), який на час воєнного стану переміщено до Кам’янця. Представлений був і К-ПНУ імені Івана Огієнка.
Репертуарні тенденції також не стоять на місці. Перше і найголовніше, що змінилося, – враховуючи реалії військової агресії, ми повністю виключили з репертуару твори російських композиторів.
Наразі в Україні сформувалася композиторська школа з її найкращими представниками: Анатолій Гайденко, Анатолій Білошицький, Віктор Власов, Володимир Зубицький, Ярослав Олексів, Анатолій Онофрієнко, Микола Різоль, Володимир Підгорний, Володимир Рунчак. А також послуговуємося перекладеннями для баяна/акордеона відомих європейських композиторів Баха, Гайдна, Моцарта, Паганіні, Сарасате.
За 120-річний історичний поступ баян/акордеон здійснили карколомний стрибок у власній еволюції. З «народного» інструмента перевтілилися у статус «академічного» з усіма притаманними для нього атрибутами – започаткування початкової мистецької освіти для баяна/акордеона, музичних училищ, училищ культури, консерваторій (надалі музичних академій), інститутів культури тощо.
Нас дуже радує кількість учасників цьогоріч. Це був не просто захід чи концерт, а цілий тригодинний марафон талантів. Ми побачили інтерес очільників навчальних закладів початкової мистецької освіти, тому на досягнутому не зупиняємося і обов’язково розширюватимемося, покращуватимемо умови фестивалю, аби ще більше заохочувати учасників і глядачів, ще більше пропагувати українські баян та акордеон.
– Наостанок розкажіть про ідею фестивалю.
– Насамперед, фестиваль не обмежується лише баяністами та акордеоністами, ми залучаємо й інші інструментальні колективи, в складі яких неодмінно мають бути баян та акордеон. Тут завжди представлені різноманітні колективні форми музикування: дуети, тріо, ансамблі, а також оркестри. Останніх цьогоріч було аж два, і вони потужно виступили з гарним репертуаром. Що стосується ансамблів, то їх було також чимало, зокрема дитячі та студентські, які здивували широким колоритом інструментів. Це дуже тішить, адже ми значно розширили темброву палітру сприймання музики. І навіть у пересічного поціновувача народно-інструментального мистецтва не може не з’явитися духу патріотизму і гордості за нашу країну, яка плекає такі гарні таланти.
Я вважаю, що захід повинен мати не лише розважальний, а й просвітницький характер. Адже мусять бути висловлені історичні моменти, щоб ми себе комфортніше почували у світі музики. Вчитайтеся в назву: «День УКРАЇНСЬКОГО баяна та акордеона». Так, це ж наш баян!
А чимало українців поки ще за інерцією асоціюють цей інструмент із російською культурою, яка десятиліттями паплюжила нашу історію і приховувала історичні факти. Джерела, в яких інформація викривлювалася століттями, свідчать про те, що прототип баяна – хроматичну гармоніку – винайшов Микола Білобородов (1870) з Тули. І вона стала основою, яку 1907 року удосконалив рязанський майстер Стерлігов. Мовляв, саме цю конструкцію назвали баяном.
Однак тут варто посперечатися, оскільки наш український баян насправді бере початок із 1903 року, і винайшов його харківський майстер МІЩЕНКО на чотири роки раніше. З цього приводу на відповідних архівних матеріалах Євгеній ІВАНОВ здійснив наукове дослідження і захистив дисертацію 1995 року. Про це ніколи не розкажуть московити, але про це повинні знати і пам’ятати ми. Щоб передавати ці важливі знання нащадкам, популяризувати баян та акордеон, а головне – пишатися нашою славетною нацією.
Ольга ГОЛУБ.