НЕЗДІБНИХ УЧНІВ І СТУДЕНТІВ НЕМАЄ
Із таким кредо по життю крокує завідувач кафедри методики викладання фізики та дисциплін технологічної освітньої галузі Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, доктор педагогічних наук, професор, академік Академії наук вищої освіти України, віце-президент із міжнародних відносин академічного товариства Михайла Балудянського, заслужений працівник освіти України Петро АТАМАНЧУК.
26 червня Петру Сергійовичу виповнюється 80 років, більшу частину яких він віддав науково-педагогічній діяльності, підготувавши незліченну когорту науковців та вчителів, у яких вселив віру у власні сили. І сьогодні своїм прикладом він доводить, що тільки завдяки наполегливій праці можна досягти висот.
Талановитого вченого-педагога добре знають не лише на Батьківщині, а й за кордоном, його глибоко шанує спільнота методистів-фізиків України. А науково-методичні праці, підручники і посібники авторства Петра Сергійовича широко впроваджені в навчальний процес як загальноосвітніх, так і вищих навчальних закладів. Також вони є об’єктом частих цитувань молодих науковців у галузі методики навчання фізики.
Визнанням його успішної науково-педагогічної діяльності є численні нагороди та відзнаки, запрошення на наукові конференції, семінари, статті та доповіді. Петро Сергійович занесений на міську Дошку пошани «Найкращі люди Кам’янеччини» (1988 р.), на обласну Дошку пошани (2003 р.) та до Галереї слави К-ПНУ. Серед нагород Петра Сергійовича знак «Відмінник освіти України», звання заслуженого працівника осві-ти України, нагрудний знак МОН України «За наукові досягнення», знак «Петро Могила», знак АПН України «Ушинський К.Д.», медаль «Іван Пулюй» АНВО України, почесні грамоти МОН України, Хмельницької обласної державної адміністрації та Хмельницької обласної ради.
– Петре Сергійовичу, коли почали трудитися на педагогічній ниві?
– Народився я 1939 року в селі Каскада Новоушицького району. Там закінчив семирічку та середню школу, а згодом і кам’янецький педінститут за фахом «Вчитель фізики та основ виробництва». Чого тільки не бачив за життя: голод, випасання корів і кіз, бідність і розруха, смерті близьких і рідних… Ще у шкільні роки визначився із життєвим дороговказом, обравши професію вчителя.
Трудову діяльність розпочав 1961 року вчителем фізики в Калюсецькій середній школі. Далі викладав математику і фізику в Новоушицькому технікумі механізації сільського господарства. Навесні 1982 року на запрошення тодішнього ректора Анатолія Копилова отримав роботу в рідному виші, а вже через рік очолив кафедру методики викладання фізики і керую нею досі. 2001 року захистив докторську дисертацію і вже наступного року отримав звання професора.
– А чим займаєтеся, коли фізико-математичні формули залишаються в аудиторіях?
– Нині не вистачає часу ні на що інше, крім науки, але раніше завжди любив полювання і риболовлю. Я у цьому плані не азартний, ніколи не ловив рибу заради кілограмів чи метрів, а за величезним диким звіром не бігав, аби похизуватися перед друзями. Усе завжди робив у задоволення і для відпочинку. Частенько під час мисливства доводилося проходити не один десяток кілометрів: і в брід, і через снігові замети. Пам’ятаю, як узимку йшов по свіжих слідах зайця і побачив, як він по-пластунськи намагався переповзти у сховище. Маючи змогу його підстрелити, я цього не зробив, а просто спостерігав, наскільки ця тварина розумна і хитра, яка сильна його жага до життя.
А якщо відверто, то робота – це і є моє хобі, бо працюю в задоволення. За період праці встиг опублікувати близько 1000 наукових праць, серед яких 10 монографій, 2 підручники та близько 100 навчальних посібників із грифами міністерств. Із 2013 року щороку беру участь у Європейсько-азіатській першості з наукової аналітики в галузі педагогічних наук.
– Ваші колеги, рідні та близькі знають Вас не лише як успішного педагога-науковця, а й як люблячого тата і турботливого чоловіка. Розкажіть про родину.
– Разом із дружиною Ганною Іванівною виростили і виховали двох синів та доньку. Саме дочка Вікторія продовжила нашу педагогічну династію, обравши шлях педагога-науковця, і нині готує до захисту докторську дисертацію. Але моя родина – це не лише рідні, а й колеги, а ще студенти. Останнім намагаюся прищеплювати любов до науки. Завжди вважав і вважаю, що головне – віра в учня, його неповторність і талант, а основна місія кожного педагога – знайти шлях для розкриття цього таланту.
В університетському колективі Петро Сергійович користується заслуженим авторитетом і повагою.
– Це справжній патріот, сильна, цілеспрямована, добре організована, потужна в науковому, педагогічному, громадському і людському сенсі особистість, він генерує нові наукові ідеї та проекти, якими запалює колег,
молодих науковців і майбутніх учителів, – розповідають викладачі-колеги з кафедри методики викладання фізики. – У день ювілею шановного Петра Сергійовича ми щиро його вітаємо!
Ольга ГОЛУБ.
У матеріалі використана інформація, підготовлена колективом кафедри методики викладання фізики та дисциплін технологічної освітньої галузі Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.