Середа, 18 Вересня 2019 р.
28 Червня 2019

ЛІКАРІ МИСТЕЦТВА, ЦІЛИТЕЛІ КАРТИН

Картини-копії готуються до експозиції (Фото Петра Ігнатьєва)Саме так можна назвати студентів-реставраторів із Ка­м’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, адже ці чарівники у невеличких напівпідвальних приміщеннях-кабінетах на спеціальному реставраційному столі зі скальпелями та пензлями не один місяць трудилися, аби реанімувати облущені, вицвілі, обгорілі та понівечені часом картини з фондів Кам’янець-Подільського історичного музею-заповідника.

Результати колосальної праці студенти спеціальності «Реставрація творів мистецтва» продемонстрували 25 червня у Галереї мистецтв під час прилюдного захисту своїх бакалаврських робіт.
Цьогоріч шанс на відроджен­ня отримали сім полотен, зокрема 5 відреставрованих робіт повернуться у фонди музею, а ще дві прикрашатимуть приватні колекції. За словами завідувачки кафедри образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва Наталії Урсу, щоби студенти почали творити дива, їм потрібен «чарівний копняк». Саме за останній дякував ледь не кожен випускник. Зі сльозами і вже з посмішкою реставратори описували, як відбувався процес створення дива.
«Цілитель» до і після реставрації– Під час роботи з іконою виник­ли непередбачувані обставини:
деревина була дуже поїдена жуками-точильниками і просто розси­палася у руках, – тому довелося переносити живописний шар на нову дошку. Далі підведення грунту, розчищення, тонування у місцях втрат фарбового шару… Це довга і кропітка робота, але це було задоволенням. Мені завжди допомагали викладачі. Тішить, що у нашому університеті дають не лише міцну базу знань і навичок, а й дарують любов і турботу, приємні спогади, – ділиться емоціями Мар’яна Леонтюк, котра реставрувала ікону «Цілитель» поч. XIX ст. (старооб­рядна община Липован).
Серед інших реанімованих творів – світська картина неві­домого автора «Катерина» за мотивами творчості Тараса Шевченка; образи невідомих авторів «Марія Магдалина за молитвою» (поч. XIX ст.); «Преображення Господнє» (сер. XIX ст.); «Архангел Михайло» (XIX ст.); ікона «Миколай Чудотворець» (XIX ст.); картина Віктора Аманшина «Колгоспний табун» (середина ХХ ст.).
Цікаво, що другою частиною бакалаврської роботи кожного студента стало відтворення на полотні раніше відреставрованої картини, тобто копіювання шедеврів, із чим усі цьогорічні випускники успішно впоралися. Непрофесійним і неозброєним оком відрізнити оригінал від ­копії виявилося доволі склад­-ним завданням.

Ольга БАНАХ.