СВІТЛО ЇХНІХ ВІТРАЖІВ
Довга, 19 – місце, знайоме всім весільним фотографам Кам’янця та тим, хто цікавиться мистецьким життям міста. Перші приходять сюди з молодятами для фотосесій на закручених равликом сходах біля старої веранди дворянина А.Городницького та стіни каньйону за спиною. Тут справді дуже гарно. Інші ж знають, що за скромним фасадом двоповерхової кам’яниці ховаються майстерні кам’янецьких митців. Тут до недавнього часу творив Борис Негода. Тут, у напівпідвальному поверсі, де колись тримали в’язнів (у садибах під №№17 та 19 із середини ХІХ ст. і до 1883 р. містилося поліцейське управління губернської столиці), народжуються дива, зіткані зі скла та світла. Вітражі.
МИСТКИНІ З ПАЯЛЬНИМИ ЛАМПАМИ
Про те, що народ любить гру світла та кольорів, свідчить популярність «вітражних» плівок-«самоклейок». Це бюджетно і просто, але давайте про справжнє мистецтво. Українці звикли, що вікна з кольорового скла прикрашають або храми різних конфесій, або громадські споруди часів СРСР (гарні вітражі того часу збереглися на залізничному вокзалі, в приміщенні коледжу культури та магазину «Арс» – там вони залишилися від колишнього клубу кабельного заводу). Та в усьому світі вітражі в техніці, котру прийнято називати «Тіффані», присутні в приватних інтер’єрах і використовуються при виготовленні світильників, міжкімнатних дверей, дзеркал, дверцят у кухонних шафах, камерних роботах, котрі можна повісити на вікна, тощо. Навіть невеликий вітражний твір в інтер’єрі завдяки грі світла на його скельцях здатен змінити атмосферу приміщення, зробити його затишнішим, більш романтичним чи таємничим.
І саме такі мистецькі виро-би народжуються в будинку на Довгій,19. Тут розмістилася майстерня двох блондинок і подруг Ірини Бондар-Кляпетури та Анжеліки Лукс. Заходиш – і мимоволі охаєш від несподіванки. У центрі великого столу красується вона – чимала овальна вітражна люстра в соняхи. Диво-світильник невдовзі прикрасить кухню приватного замовника.
Приглядаюся до десятків кольорових скелець, із котрих народжуються орнаменти та квіти.
Пані Ірина Бондар-Кляпетура розповідає:
– Виготовити люстру важче, ніж просто прямий вітраж. Об’ємні роботи складніші за рівні. Цей світильник замовив наш постійний клієнт. У його квартирі багато вітражних дверей і наших ламп.
Запитую про технологію роботи. Ірина Бондар-Кляпетура відповідає:
– Це кропітка робота, яка мало змінилася з ХІХ ст., коли американець Льюїс Тіффані придумав нову технологію спаювання. Образ майбутнього вітража народжується в серці, всередині. Малюється ескіз майбутнього твору, підбираються кольори з нашої палітри скла. Вже на цьому етапі продумується його конструкція: як будуть триматися частини, якої вони будуть величини. Якщо замовник затверджує ескіз, майбутній вітраж переноситься в масштабі на картон. Кожен фрагмент скла вирізається вручну. Щоб скельце не різалося, ми обточуємо та поліруємо його на спеціальному станку. Кожен шматочок – у люстрі таких може бути і понад сотня. Далі кожну частинку вітража потрібно обмотати стрічкою з мідної фольги. А вже потім вітраж спаюється. Намагаємося робити все скрупульозно, акуратно. Створення світильника середнього розміру забирає в нас близько півтора місяця.
ІЗ МИСТЕЦЬКОЇ РОДИНИ БОНДАРІВ
– Чимало часу потрібно, щоб виготовити і рельєфний вітраж (Ірина демонструє скельце з усміхненим обличчям). Спочатку виготовляється форма з глини. Далі треба почекати, щоб вона висохла. Форма випалюється в печі при температурі 950 градусів. Наступного разу в піч форма потрапляє вже зі склом, накладеним зверху, – і випалюється вже при менших температурах. 750 градусів вистачить. Тому й подобається ця робота, що можна експериментувати: і випікати, і малювати, і придумувати нові вставки…
Ось погляньте (Ірина показує невеличкі прикраси з муранського скла). Це так зване мільфіорі. Італійською millefiori означає «тисяча квітів». Таку прикрасу набирають як ковбаску – з тоненьких кольорових прутиків, а потім «ковбаска» розрізається на фрагменти. Спочатку вони пласкі, а коли я випалюю їх у печі, то заокруглюються. Ще з часів мого навчання в Ужгородському художньому училищі люблю експерименти з металом. Ось тут, наприклад, у скло вплавлені метале-ві бляшки. Не кожне скло не трісне, не кожен метал зможе так розплавитися.
– Виходить, Ви творите зі скла майже все життя?
Ірина: – Я закінчила Львівську академію мистецтв на кафедрі «Художнє скло». Це єдина така кафедра в Україні. Нас учили працювати не лише з вітражами, а й з гутним склом. А чи все життя… До Кам’янця я приїхала 20 років тому з двома маленькими дітьми. Потім уже тут народилася третя дитина. Тому довший час займалася їх вихованням. Перші вітражі, котрі я тут робила, – у кафе «Дніпро», що на вулиці Гагаріна.
– А як рідні ставилися до такого вибору професії?
Ірина: – Мою родину в рідному Стрию на Львівщині так і називають – «родина мистецтва». Започаткувала творчу династію моя бабуся, теж Ірина Бондар. У неї був надзвичайний вроджений смак, відчуття кольору та композиції. Вона була майстром художньої вишивки, її робо-ти відзначалися високим художнім рівнем. Саме бабуся прищепила мені любов до мистецтва, формувала смак. Двоє її дітей стали професійними художниками. Моя мама, третя дитина, не є професій-ним художником – вона журналіст, але свою творчу натуру проявляє у виготовленні прикрас. Діти моїх тітки та дядька теж стали художниками. І всі дівчата в роду вийшли заміж теж за художників. Напевне, саме завдяки впливу бабусі я завжди хотіла зробити вітраж із вишивкою. І зробила. Він знаходить-ся в етнографічній лабораторії на четвертому поверсі головного корпусу національного університету на вул.Огієнка.
– А вітражні розписи на поверх нижче – теж Ваша робота?
– Це дипломна робота моїх студентів. Художній розпис по склу з видами кам’янецьких архітектурних пам’яток прикрашає вікна університетського історичного музею, де зібрано багато цікавих експонатів. Розпис допомагає захистити їх від зайвих променів сонця – і в той же час не перетягує на себе всю увагу, як це міг би зробити великий паяний вітраж за класичною технологією. Митцю, який бере замовлення на вітраж, завжди потрібно знайти баланс – вписати роботу в інтер’єр, при цьому не пошкодити екстер’єру споруди. Адже вітраж можна споглядати не лише зсередини, а й зовні. І коли студенти працювали над цією роботою в університетському музеї, вони мали врахувати такі нюанси, а ще вписати твір за стилем у простір, що існує.
Ірина: – Свого часу, ще студенткою, я реставрувала старовинний храмовий вітраж із XVIII ст. Це складна та цікава робота: вітраж спочатку перемальовується на кальку, фотографується. Далі пронумеровується кожне скельце.
Потім вітраж повністю розібрали і виготовили нову спайку, на котру знову складали скельця. Старі або нові, якщо старі були вже втрачені.
БУЛА КУМОЮ, СТАЛА КОЛЕГОЮ
– А як виник Ваш творчий тандем?
Ірина: – Мене попросили стати кумою в родині Луксів. Чоловік Анжеліки мене знав. Відтоді ми працюємо разом – уже восьмий рік.
– Анжеліко, кам’янчани знають Вас як скульпторку, Ваші роботи прикрашають мініпарк «Гала-готелю» та кафе «Берізка».
А як Ви прийшли до вітражів?
– Насправді з вітражів усе починалося. Я навчалася в кам’янецькому ПТУ №14 на спеціальності «Художник-оформлювач та вітражист». Напевно, мій курс був останнім за цією спеціальністю. Я вдячна своєму педагогу Ларисі Заярній та майстру Олександру Пацерку. Відтоді нових професійних вітражистів у Кам’янці вже не випускали.
– У радянські часи був ще розподіл на роботу після навчання…
– Так, і ми з однокурсницями пішли працювати на металоштампувальний завод. Розписували там посуд. Для себе ж я продовжувала творити. Картини малювала, вчилася іконопису та гончарству. Далі почала займатися скульптурою.
– А Ви з мистецької родини?
– Ні, але мене в таких починаннях завжди підтримувала бабуся. Вона була дуже творчою, мала багато цікавих ідей.
– А нині Ви продовжуєте займатися скульптурою?
– На жаль, ні, але хочу повернутися до цього виду мистецтва. Ко-ли в мене народилася дитина, довелося відмовитися від майстерні.
А вийшла з декрету, Ірина сказала: «Спробуй себе у вітражах». І спробувала.
– Ви – авторка і вітражів, і скульптури, і кераміки, і живопису. Який вид творчості подобається найбільше?
– Усі подобаються! Особливо, коли є гарна ідея для гарного замовника. У нас з Іриною багато творчих планів і на майбутнє.
– А який твір у Вашому доробку найулюбленіший?
– Я не могла б обрати якийсь один. Буває, що ми в процесі роботи неначе відключаємося. Працюємо, працюємо, паяємо, ріжемо скло, а потім бачимо результат – і самі дивуємося, яка краса вийшла. Буває також, що готова робота стоїть десь збоку, ти відволікаєшся на декілька тижнів на творення іншої. А потім погляд падає на попередню – і з’являється думка: «Невже це ми таке зробили?»
– Ви працюєте зі склом. Бувають виробничі травми?
– (Жінки сміються) Бувають. І ріжемось часом, і манікюру гарного неможливо собі зробити.
Ірина: – Коли я викладала у студентів мистецької кафедри нашого університету, дівчата через порізи спочатку і плакали, і навіть свідомість втрачали. Але з досвідом таких травм усе менше. У санктуарії Пресвятого Серця Ісуса на Нігинському шосе всі вітражі виготовлені моїми студентами у цій ось майстерні. Уявіть собі: триметровий вітраж з Ісусом не поміщався на нашому столі, тож його доводилося робити на підлозі. Отець Юрій відразу мав бачення, яким повинен бути образ храму. Скажімо, для художника поєднання мозаїки та вітража на одному фасаді – це забагато. Але він переконав нас, що вітраж буде краще видно ввечері з підсвіткою, а в інший час головну скрипку гратиме мозаїка. І вийшло справді гарно.
– А скільки вже робіт є у Вашому доробку?
– (Мисткині усміхаються) Десятки. Ми точно не підраховували. Хочеться й далі вдосконалюватися, робити щось ще цікавіше, ще масштабніше…
– Сьогодні в місті бум храмобудівництва, в багатьох районах зводять нові. Вітражі в багатьох українців асоціюються власне з церковною архітектурою.
– Так, попрацювати над вітражами для храму нам було б дуже цікаво. Ми вже створювали вітраж для Троїцької церкви у Старому місті.
– А чи помічаєте Ви збільшення інтересу в публіки до вітражів, до такої краси в інтер’єрах?
Ірина зітхає: – Тенденція така, що ті, кому подобається, зазвичай не мають на це грошей. А ті, хто має, таким не цікавляться.
– А як Ви ставитеся до того, що в країні нині масово демонтують зі шкіл, клубів чи лікарень старі радянські вітражі й відправляють на смітник? Виконують ремонти, міняють вікна на металопластикові – й кольоровим скляним картинам уже не залишається місця в громадському просторі?
Ірина: – Вважаю, що варто ввести мораторій на знищення творів мистецтва. Всіх. І мозаїк, і вітражів, і пам’ятників. Інакше, як на рівні держави, цю проблему не вирішити.
Роботи тандему чарівних блондинок можна побачити в кафе «Дніпро» на вул.Гагаріна, в барі готелю «Тарас Бульба» у Старому місті, у відродженій Троїцькій церкві на Троїцькому майдані.
Ірина ПУСТИННІКОВА.