«ШЕВЧЕНКІАНА» БОРИСА НЕГОДИ: ВІДБИТОК ГЕНІЯ В ДУШІ ТА НА ПОЛОТНАХ
У кожного своя «Шевченкіана»… Саме так, мабуть, сьогодні справедливо буде сказати про ставлення українців до постаті оспіваного сотнями пісень, описаного тисячами віршів і змальованого мільйонами фарб геніального Тараса ШЕВЧЕНКА. Напередодні двохсотріччя з дня народження рядки його поем продовжують підживлювати патріотичний дух, єднати націю і надихати.
Власну «Шевченкіану» в своїй затишній майстерні на вулиці Довгій декілька років тому створив і відомий кам’янчанин, заслужений художник України Борис НЕГОДА. Можливості побачити його містичний цикл із шести масштабних (100х70 см), натхнених поемами Шевченка полотен кам’янчани поки що не мали. Втім «ПОДОЛЯНИН» такого шансу не прогавив і вирішив поділитися з вами не лише деякими полотнами Бориса Михайловича, але й невеличкою історією їх написання.
Борисе Михайловичу, як зародилась ідея написати власну «Шевченкіану»?
Про це я мріяв давно. Адже з творами Тараса Шевченка не розлучаюся з дитинства і завжди любив усе, що пов’язано з цим іменем. Не втомлювався перечитувати його твори, робив графічні портрети, але до масштабних полотен чи серії картин руки все ніяк не доходили. Втім одного разу таки вирішив, що настала пора й мені присвятити Кобзареві щось настільки ж масштабне, як і його постать у нашій історії.
Що саме тоді надихнуло Вас на створення першої картини?
Книги завжди були моїми найбільшими друзями. Десятками зберігаю їх навіть у власній майстерні. Тож час від часу, знаходячи вільну від написання картин хвилину, залюбки беруся за читання. Цього разу з полиці я взяв саме збірку Шевченка. Так почав писати першу картину, але коли вже берусь до справи, зупинитись на одному полотні, зазвичай, не можу. Я давно мріяв створити щось таке і радію, що, завдяки цій серії, зміг зафіксувати власне ставлення до постаті Шевченка в історії української нації.
Це був Ваш перший досвід натхнення Шевченком?
Першим у мене з’явився чорнобілий графічний портрет Тараса Григоровича, виконаний у техніці меццотинто (малюнок білим по чорному) і датований 1986 роком.
Побачити його можна було не лише на кількох присвячених Шевченкові виставках, але й у каталозі творів «Музейна «Шевченкіана» в колекції Хмельницького обласного художнього музею». Кольорова ж серія олійної пастелі в мене з’явилася значно пізніше. Шість картин на тему творчості Шевченка мені вдалося написати протягом 2008-2009 років.
Але сказати, що надихнула мене на них якась конкретна шевченкова поема чи вірш, не можу, адже продовжую захоплюватись абсолютно всією його творчістю. Втім зрозуміти мені завжди хотілось одне: що ж насправді надихало на неї Шевченка. Відчути, що він бачив навколо, та розкрити його загадкову душу у власних картинах. Адже, незважаючи на те, що з часів, коли творив Шевченко, минуло вже 170 років, його поезія й досі залишається так само актуальною. В історії це унікальний випадок, коли поетові вдалося стати символом цілої української нації.
– А як, власне, оцінюєте мистецьку складову творчості Шевченка?
– За своє життя я встиг побувати на чималій кількості мистецьких виставок, відвідати найвідоміші галереї Відня, Дрездена, Варшави і на власні очі побачити «Сікстинську Мадонну» Рафаеля. Але навіть після цього можу впевнено сказати, що шевченкова «Катерина» поступається їй хіба що розмірами. За виконанням і майстерністю ця робота настільки неймовірна, що аналогів їй не бачив у жодній країні світу. Шевченко був як геніальним поетом, адже писав про те, що насправді болить його народ, так і неперевершеним художником. А його мистецтво визнали не лише прості люди, але й вищі російські чини. Адже Шевченко насправді став першим академіком графіки Петербурзької імператорської академії мистецтв. Тож навіть не знаю, який його доробок – поетичний чи мистецький – наразі цінніший для України. Що й казати, він – наш геній.
– Свою «Шевченкіану» Ви вже десь виставляли?
– Вперше її побачили 2009 року в Чернівцях. Тут на моїй персональній виставці серед 55 полотен були й роботи за мотивами творчості Кобзаря. В Кам’янці я їх поки що не експонував, хоча дуже хотілося би показати якомога більшій кількості людей. Утім, на жаль, у нашому місті чомусь і досі немає постійно діючої мистецької зали, яка була б присвячена виключно творчості Шевченка. Маючи відбитки цього генія навіть на сторінках історії Кам’янця, ми сьогодні рідко про нього згадуємо. На жаль, нині людей у нашому місті вже мало цікавить культура. Але ж, як відомо, цінують націю не за рівень економіки, а, насамперед, за її духовність.