Четвер, 28 Березня 2024 р.
11 Травня 2012

ПРОРИВ У ГРЕЙМОЗНАВСТВІ

ПРОРИВ У ГРЕЙМОЗНАВСТВІЄ люди, без яких уявити Кам’янець неможливо. Якщо ж говорити про фотографа Михайла ГРЕЙМА, то це вдвічі справедливо. Бо без його фотографій наші уявлення про Кам’янець та й узагалі Поділля другої половини XIX – початку XX ст. дуже би збідніли. Тож не дивно, що з великим ентузіазмом усі, хто залюблений у минувшину рідного краю, зустріли вихід монографії доктора мистецтвознавства Наталії УРСУ та кандидата мистецтвознавства Івана ПІДГУРНОГО «Культурно-мистецька спадщина Поділля в художніх фотографіях Михайла ГРЕЙМА (друга половина XIX – початок XX ст.)».

Одразу ж скажемо, що довгоочікувана монографія не розчарувала. Автори, здається, перелопатили все на світі, що хоч найменшим чином стосується ГРЕЙМА. Тож не дивно, що список використаних джерел міс­тить аж 589 позицій, з яких 357 – це архівні матеріали з фондів Ка­м’янець-Поділь­ського державного історичного музею-заповідника, Національного історико-архітектурного заповідника «Кам’янець», архіву етнографічного музею

ім.Северина Удзелі в Кракові, бібліотеки Лодзького університету, Національного музею в Кракові, Польської академії майстерності та ін. Задіяли до­слідники і приватні архіви Анатолія ПРИЯНА, Ірини ПУСТИННІКОВОЇ, Олександра РАСЩУПКІНА, Юрія САВІНА.

Досі з книг, присвячених Михайлові ГРЕЙМУ, була відома тілька одна, видана 1972 р. в Кракові польською мовою, – «Забутий маестро» Юліуша ГАЖТЕЦЬКОГО. Через 15 років він у співавторстві з Гражиною ПЛУТЕЦЬКОЮ видав у Кракові ще одну книгу – «Нетипові фотографи», в якій охоплює широке коло фотомитців, серед них і Михайла ГРЕЙМА (до речі, авторам монографії ця книга до рук не потрапила). А щодо «Забутого маестро», то УРСУ та ПІДГУРНИЙ, відзначаючи досконало та скрупульозно зібраний ГАЖТЕЦЬКИМ матеріал, зауважують популярний характер цього видання та його своєрідну мову, досить важку в сприйнятті.

Книга сучасних кам’янецьких авторів – це наукове видання, яке не замикається на житті та творчості Михайла ГРЕЙМА, але показує також витоки та розвиток мистецтва фотографії, зокрема в Україні. В монографії вперше розглянуто художні та композиційні особливості фотогра­фічного доробку ГРЕЙМА.

Читати книгу про фотографа і не милуватися його роботами неможливо. Тож автори монографії передбачили це і цілих 40 сторінок на гарному папері відвели під ілюстрації. Тут ми побачимо не тільки фотознімки самого ГРЕЙМА (серед них і автопортрети), а й зразки робіт його колег – кам’янецьких фотографів, малюнки сина фотомитця – художника Яна ГРЕЙМА.

Ще одна цінність монографії – майже 50-сторінковий каталог робіт ГРЕЙМА із зазначенням назви фотографії, дати її виконання, місця зберігання.

Книга побачила світ у кам’янець-подільському видавництві «Аксіома». Її наклад – 500 примірників.

Монографія заклала потужні наукові підвалини для майбутніх популярних видань про життя та творчість Михайла ГРЕЙМА, видання тематичних фотоальбомів його робіт. Звісно, було би відрадно, якби знайшлися меценати для здійснення таких проектів. А, можливо, знайдуться під­приємливі люди, які і копієчку зароблять, і нас шедеврами ГРЕЙМА порадують.