Вівторок, 13 Квітня 2021 р.

ЕЛЕКТРОННА ТРУДОВА КНИЖКА

В ЗАПИТАННЯХ І ВІДПОВІДЯХ


10 березня 2021 р. опубліковано підписаний президентом Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі», який Верховна Рада ухвалила
5 лютого ц.р.

1. ЩО ЗМІНИТЬСЯ ІЗ ПІДПИСАННЯМ ЗАКОНУ ПРО ЕЛЕКТРОННІ ТРУДОВІ КНИЖКИ?

Оскільки закон вступить у дію через три місяці, то, починаючи з 10 червня 2021 р., всі роботодавці нашого краю мають подати до Реєстру застрахованих осіб відомості з паперових трудових книжок про трудову діяльність своїх працівників.
За станом на 1 березня ц.р., в області обліковуються близько 330 тис. застрахованих осіб. Саме щодо їхньої трудової діяльності інформація протягом п’яти перехідних років має надійти до Реєстру застрахованих осіб.
Також протягом перехідного періоду можна буде використовувати як паперову трудову книжку, так і електронну форму вже наявних або внесених відомостей про трудову діяльність.

2. ЩО СТАЛО ПРИВОДОМ ДЛЯ ТАКОГО НОВОВВЕДЕННЯ?

Приводом для введення електронних трудових книжок було багато чинників, які пов’язані з цифровізацією нашої держави. Основні з них – це перспектива автоматичного призначення пенсії та низка інших переваг, як-от зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу та спрощення доступу до інформації про набутий стаж працівників для призначення виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, насамперед у разі тимчасової втрати працездатності.

3. ЯКА ІНФОРМАЦІЯ БУДЕ МІСТИТИСЯ В ЕЛЕКТРОННІЙ ТРУДОВІЙ КНИЖЦІ? ЧИ БУДЕ ВОНА ВІДРІЗНЯТИСЯ ВІД ПАПЕРОВОЇ?

Електронна трудова книжка – це цифровий аналог паперових трудових книжок, тому там буде відображатися вся інформація про стаж, яка наявна в паперовій книжці.

4. ЯК МОЖНА ОФОРМИТИ ЕЛЕКТ­РОННУ ТРУДОВУ КНИЖКУ, ХТО ЦЕ МАЄ РОБИТИ І ДЕ?

Відомості про трудову діяльність можуть вноситись як застрахованою особою, так і роботодавцем через вебпортал елект­ронних послуг Пенсійного фонду України у вигляді сканованих або оцифрованих
копій передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо) з обов’язковим накладанням страхувальником або застрахованою особою кваліфікованого електронного підпису.
Після внесення відомостей про трудову діяльність роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки працівникові на руки під підпис.

5. КОЛИ ЕЛЕКТРОННІ ТРУДОВІ КНИЖКИ ПОЧНУТЬ ОФІЦІЙНО ДІЯТИ ДЛЯ ВСІХ?

Вищезгаданий закон вступає в дію через три місяці з дати опублікування.

6. ЯКА НАРАЗІ СИТУАЦІЯ У ХМЕЛЬНИЦЬКІЙ ОБЛАСТІ? СКІЛЬКИ ОЦИФРОВАНО ПАПЕРОВИХ ТРУДОВИХ КНИЖОК?

За 2020 р. до ГУ ПФУ у Хмельницькій області надійшло 3348 сканованих трудових книжок подолян для переведення їх в електронний формат. За січень-лютий 2021 р. отримано та опрацьовано 4600 відомостей про трудову діяльність жителів області.

7. ЗАКОН ПЕРЕДБАЧАЄ 5-РІЧНИЙ ПЕРЕХІДНИЙ ПЕРІОД, У ЧОМУ ЙОГО ОСОБЛИВОСТІ?

За цей період має відбутися включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою в порядку та строки, встановлені ПФУ.
Після «оцифрування» оригінал паперової трудової передається на зберігання працівнику як офіційний документ. Якщо працівник виявить бажання продовжити її ведення, то роботодавець на
його вимогу буде зобов’язаний паралельно з електронним обліком трудової діяльності також внести до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення.

8. ЯК НАЯВНІСТЬ ЕЛЕКТРОННОЇ ТРУДОВОЇ КНИЖКИ ВПЛИВАЄ НА ПРОЦЕДУРУ ВИХОДУ НА ПЕНСІЮ?

Електронна трудова книжка дасть можливість уповноваженим органам призначати особі пенсію автоматично (без звернення) та збирання документів за всю її трудову діяльність. За особою буде зберігатися право вибору для покращення запропонованого розрахункового розміру, а саме:
• або особа надає відомості про отримувану заробітну плату за період до 2000 року (до запровадження персоніфікованого обліку);
• або відтермінує свій вихід на пенсію для одержання підвищення до пенсії на 0,5-0,75% за кожний повний місяць роботи після досягнення пенсійного віку;
• або використовує право на призначення пенсії.

9. ЯК МОЖНА ЗНАЙТИ І ПОДИВИТИСЯ СВОЮ ЕЛЕКТРОННУ ТРУДОВУ КНИЖКУ?

Переглянути наявну про себе інформацію, в т.ч. свій трудовий чи страховий стаж, можна на порталі електронних послуг ПФУ (portal.pfu.gov.ua). Якщо в особи виникають будь-які запитання, в цьому випадку реалізована можливість подачі звернення, в якому можна описати їх суть, та у встановлені законом терміни особа отримає відповідь. Крім того, можна звернутися до найближчого сервісного центру або за номером «Гарячої лінії» ГУ ПФУ у Хмельницькій області: (0382) 76-35-13.

Також Пенсійним фондом розроблено мобільний додаток «ПФУ» для системи Андроїд, який можна завантажити на Google Play. Він забезпечує доступ із мобільних пристроїв до електронних сервісів Пенсійного фонду.

10. НАСКІЛЬКИ БУДУТЬ ЗАХИЩЕНІ ДАНІ, ЯКІ МІСТИТИМУТЬСЯ В ЕЛЕКТРОННІЙ ТРУДОВІЙ КНИЖЦІ?

Дані акумулюються в Реєстрі застрахованих осіб і мають відповідний кіберзахист, який унеможливлює шахраям скористатися відомостями, що містяться в електронній трудовій книжці.

Управління інформаційних систем та електронних реєстрів ГУ ПФУ у Хмельницькій області.