СПОГАДИ КОСТЯ ТУРКАЛА
Продовжуємо публікувати розпочаті 3, 9, 17, 24 і 31 травня «Спогади» українського громадсько-політичного діяча, інженера-хіміка, публіциста Костя Туркала (1892-1979), видані в Нью-Йорку за рік до смерті автора. У цих спогадах детально йдеться про навчання Костя в Кам’янці-Подільському в духовному училищі та духовній семінарії. Подано спогади за сучасним правописом, необхідні коментарі зробив Олег Будзей.
БУРСА
Хоч будинок бурси був і не такий великий, але її територія була величезна, на кілька кварталів, обгороджена муром (1911 року не тільки гуртожиток, але й саме духовне училище перемістяться зі Старого міста у Польські фільварки; нині тут розмістився індустріальний коледж – О.Б.). При самій бурсі було невеличке подвір’я. Тут, окрім основного будинку бурси на один поверх із підвалом, була одноповерхова хата для господині бурси, хлівець при тій хаті, а далі одноповерховий будиночок – лікарня, а решта території – то був великий фруктовий сад, який шкільна адміністрація здавала в оренду, і бурсачкам вхід до того саду під час дозрівання фруктів був заборонений. Там був сторож і лихі пси. Тільки відчайдушним, промітним і дуже метким бурсачкам щастило іноді заскочити туди й схопити одне-два яблука чи грушку, чи кілька сливок. І тільки вже після збору врожаю можна було ходити й бігати по цілій території саду. Коли це вже можна було, то бурсачки найперше накидалися на дерева, нишпорили по всіх гілках поміж листям і знаходили, бувало, чимало ще яблук, грушок та інших фруктів.
І ось одного разу стався такий трагічний випадок. Учень четвертого класу Микола Лісецький, коли був високо на яблуні чи грушці, обломилася під ним гілляка, й він полетів на землю головою вниз. Упав він усією вагою свого тіла на простягнену праву руку, і йому кістка в лікті вискочила наверх. Я не міг підійти подивитися, бо все життя мав непоборну відразу до кривавих ран. А бурсачки, що бачили Миколу зразу, як він упав, кожний із них по-своєму оповідав бачене, описуючи найдрібніші деталі. Його зразу взяли до лікарні, й лікарям пощастило добре вилікувати йому руку (Микола Лісецький 1907 року третім учнем закінчив перший клас Подільської духовної семінарії – О.Б.).
За господиню бурси завжди була якась удова священника. За моїх часів була вдова-матушка Гулевич із багатьма дорослими дітьми – кількома хлопцями й дуже гарними дівчатами, що ще вчилися в єпархіальній дівочій школі (священник села Маркушів Літинського повіту Євфімій Гулевич помер 14 листопада 1904 року; 18 грудня того ж року вдові священника Євфімія Домінікії Гулевич призначено одноразову допомогу – 300 рублів – О.Б.).
Надійшов 1907 рік, я закінчив духовне училище (Костянтин Туркало був у списку випускників на високому четвертому місці – О.Б.) й автоматично, без додаткових іспитів перейшов до духовної семінарії. А ще кілька років перед тим було так, що в семінарії треба було складати додаткові вступні іспити, а тоді обмежувалися випускними іспитами в духовному училищі.
ПОДІЛЬСЬКА ДУХОВНА СЕМІНАРІЯ
Восени 1907 року я вже був семінаристом. Батько мені справив семінарську форму – чорну тужурку з двома рядками білих гудзиків, з петлицями на відкладному комірі, з такими самими гудзиками в горішніх їх кінцях, і до неї чорні штани навипуск. Була ще парадна форма – то був закритий сюртук (мундир) також із двома рядами білих гудзиків і стоячим оксамитовим коміром, облямованим синім кантом. Але за чотири роки мого перебування в семінарії парадної форми я не мав, бо то було утратне для кишені. І на балу, що їх улаштовувала семінарія чи навіть дівочі середні школи, я ходив, маючи на собі тужурку: не ставилося в обов’язок конче бути в парадній формі.
Духовне училище я закінчив серед перших учнів у першому розряді (насправді, перший розряд дістався тільки першим трьом учням, Костянтин Туркало був четвертим, тож мав другий розряд – О.Б.), тим-то потрапив до першого відділу («отделения») першого класу семінарії та прийняли на казенний рахунок («на казну») і через те перший рік я жив у головному будинку семінарії, де були спальні для тих семінаристів, що були, як тоді називали, «на казні», і їдальня, де їх харчували.
Того року із чотирьох духовних училищ, що були в Подільській губернії – Кам’янець, Привороття, Тиврів і Тульчин – винятково набралося багато таких, що перейшли до семінарії, і довелося поділити їх аж на три відділи (справді, 1907 року в першому класі семінарії було аж три відділення – О.Б.).
Життя в семінарії пішло зовсім по-інакшому проти духовного училища. Початківці-семінаристи – то були юнаки, які мали, щонайменше, по 14-15 років, а були й старші. Тут почулося більше волі, хоч так само були зареєстровані квартири, де повинні були оселятися ті семінаристи, які не брали собі місця в платному семінарському гуртожитку («общежитии»), що містився в окремому будинку тут-таки при семінарії. Ті квартири також вечорами відвідували помічники інспектора, але суворості було менше. Семінарська садиба була велика, займала два квартали та кругом була обгороджена муром заввишки десь близько трьох – трьох із половиною аршина (аршин мав 71,12 сантиметра, тобто мур був заввишки 2-2,5 метра – О.Б.). На цій садибі, крім основного головного будинку із класами, церквою, спальнями, їдальнею й кухнею, були ще: ректорський будинок на два поверхи, де жили ректор і семінарський економ, і був там великий зал для засідань педагогічної ради («педагогического совета»); окремий одноповерховий будинок-лікарня на якихось із 10 ліжок і кімнат для служників, кухонного персоналу тощо; й окремий одноповерховий будинок для зразкової початкової школи, де семінаристи останніх класів відбували педагогічну практику, бо, скінчивши семінарію, вони набували права учителя початкових шкіл, поза всіма іншими правами, як бути священником, або вступати до високої школи. У зразковій початковій школі вчилися хлопці навкружних міщан, і вона мала окремого вчителя, а законовчителем був семінарський духовник.
У південно-східній частині садиби був великий сад-парк без фруктових дерев, а перед садом на широкому майдані – гімнастичне приладдя: драбина, трапеції тощо, – де семінаристи самі собі відбували гімнастичні вправи, бо в програмі семінарського навчання гімнастики не було.
Як уже зазначалося, від дитинства я був мізерної конструкції й слабенького здоров’я. Таке воно було й тоді, коли я вже перейшов до семінарії. Але вийшло так, як я вже раніш говорив, що коли я був у першому класі й був «на казні», то тоді «на казні» був і мій старший брат Василь, і ми жили в одному, головному будинку семінарії. А Василь був міцної структури, він захоплювався гімнастикою й систематично щоранку вставав за годину, а то й півтори, перед дзвінком, який будив уранці семінаристів, що були «на казні», і той час присвячував різним гімнастичним вправам. Ото він вирішив і мене втягнути до такої роботи. Уставши вранці, він заходив до спальні, де я спав, і будив мене. А що мені не хотілося вставати, бо ж відомо, що передранковий сон найсолодший, то Василь на першій порі, можна сказати, силою стягав мене з ліжка й тягнув із собою надвір.
Порядок наших вправ був такий: спочатку ми, не поспішаючи, обходили кругом саду-парку доріжкою, що йшла попід муром, один або й два рази, потім той самий шлях ми покривали тричі вже бігцем, притиснувши руки в ліктях до грудей і нормально дихаючи. Пробігши отак тричі кругом саду і четвертий раз пройшовши нормальним кроком, ми виходили до гімнастичних приладів.
Спочатку підносилися по драбині догори й униз. Брат то міг уже кілька разів піднятися догори й спуститися долі на мускулах (м’язах), а я, почавши, більше як на два, три і від сили на чотири щаблі не міг піднестися, і то назад спускався, вже випростав-ши руки. Але поступово й я набирався вправності, та через місяців із зо два, зо три вже так само міг добре лазити по тій драбині. Після драбини ми переходили на трапеції, і тут я виробляв те, що показував мені брат. Так ми вправлялися й узимку, хіба що коли був великий мороз, то брат давав мені спокій і я блаженним сном досипав до самого дзвінка.
На кінець першого року семінарії я почувся вже ліпше й помітно зміцнів. А влітку, вже вдома на селі, я сумлінно виконав за Мюллером «Моя система» все, що та система приписувала (Йорген Петер Мюллер (1866-1938) – данський спортсмен і вчитель гімнастики, 1904 року написав книжку «Моя система» – О.Б.), і від того часу зробився здоровим хлопцем, і все життя був міцний, як дуб; це допомогло мені перенести те, про що я матиму нагоду говорити далі, коли мова йтиме за революційні часи.
Наука в семінарії йшла мені добре. До другого класу я перейшов першим учнем у своєму класі (справді, 1908 року перший клас першого відділення семінарії Костянтин закінчив першим учнем. Непогано вчився і Василь Туркало: того року він був другим у третьому класі – О.Б.). Треба сказати, що і в духовному училищі, й у семінарії щороку після весняних перевідних іспитів адміністрація складала так звані «розрядні списки» учнів. До першого розряду зараховували тих, що не мали жодної трійки, а тільки
п’ятірки й четвірки; решту учнів, що мали четвірки й трійки або самі трійки, ставили до другого розряду, а далі виписували тих, що подіставали «переекзаменовки», зазначивши, з яких дисциплін вони мають удруге складати іспити в кінці літа, перед початком навчання в новому шкільному році. Й ті розрядні списки щоліта друкував журнальчик архієрейської консисторії «Подольские епархиаль-ные ведомости» (з 1906 року замість «Ведомостей» виходили газета «Подолия» та журнал «Православная Подолия», останній і публікував розрядні списки – О.Б.). Із них кожний міг побачити, на якому місці він стоїть у науці.
За ректора семінарії, коли я перейшов туди, був архімандрит Севастіян. Прізвища не знаю, та тоді нікому й на думку не спадало дізнаватися про прізвище чи то архієрея, чи архімандрита. Досить було імені (в миру архімандрит Севастіян – це Григорій Івано-вич Весті – О.Б.). Архімандрит Севастіян був високий, ставний, дуже гарний, із гучним голосом трохи «у ніс». Він провадив життя не дуже скромне, як на монаха. За ним упадали кам’янецькі дами, і дуже часто можна було бачити, як він своїм (семінарським) виїздом добрих коней перед вечором кудись виїздив із семінарського подвір’я, а куди він їздив, то була його особиста справа (за даними 1907 року архімандрит Севастіян 1901 року закінчив Київську духовну академію зі ступенем кандидата; з 29 жовтня того ж року – помічник смотрителя Єдинецького духовного училища; від 29 листопада 1903 року – інспектор Холмської духовної семінарії; з 18 липня 1906 року – ректор Подільської духовної семінарії – О.Б.).
За ректора архімандрита Севастіяна варто сказати ще таке. У п’ятому класі двоє семінаристів – Столярський і Рудич – вирішили, ще бувши в семінарії, постригтися в монахи. Вони пішли заявити про це ректорові й дістати від нього благословення на такий крок. Розмова тривала довго, й архімандрит Севастіян відмовив їх від цього. Він послався на те, що то дуже серйозний крок і не треба поспішати з цим, щоби потім не шкодувати. Так цих двоє семінаристів і не постриглися тоді в монахи. А Столярський то й згодом не пішов у монахи; тільки Рудич постригся, вже бувши в духовній академії. Пізніше, уже в революцію, він був єпископом у Проскурові на Поділлі (Єпископ Валеріан (в миру Василь Несторович Рудич) 25 травня (7 червня) 1921 року хіротонізований на єпископа Проскурівського, вікарія Подільської єпархії. Архієрею доводилося жити як у Проскурові, так і в Кам’янці-Подільському, в місцевому Троїцькому монастирі. 1920 року піддався арешту. В кінці червня 1922 року заарештовано в Проскурові, його звинуватили в контрреволюційній діяльності й вислали з України – О.Б.).
За мене архімандрит Севастіян недовго залишався ректором; його кудись забрали, можливо, на висвяту в архієреї (від 1909 року він став ректором Донської духовної семінарії та лише 8 вересня 1914 року хіротонізований на єпископа Кінешемського, вікарія Костромської єпархії – О.Б.), а на його місце дали протоієрея отця Олександра Зам’ятіна (Олександр Федорович Зам’ятін народився 1875 року на станції Волхово Новгородської губернії, закінчив Київську духовну академію. 1909 року указом Священного Синоду був переміщений з ректора Донської на ректора Подільської духовної семінарії. У 1910-1914 роках – голова ради Кам’янецького Іоанно-Предтеченського братства – О.Б.). Він був невеликий на зріст, худий і подібний до вичавленої цитрини, із таким жовто-біля-вим прозорим обличчям, що наче просвічувало. А дружину мав гарну й маленьку гарненьку дівчинку – доньку. Він був релігійний до фанатизму, і навіть до святенності («ханжества»). На літургії під час співу «Тобі співаємо» він відступав від престолу, падав на підлогу ниць, розкидав руки на боки, і так лежав, поки не кінчали співати тієї пісні божественної.
Як правило, у п’ятих і шостих богословських класах «Священное Писание» викладав завжди ректор. І ось одного разу на лекції отець Олександр Зам’ятін зазначив, що в тому, що люди почали літати літаками, нічого дивного немає, що то вже не така новина, то не таке вже досягнення людського розуму, бо той приклад, що Ілля був узятий живим на небо, доводить, що то Боже діло, тим-то, мовляв, «авіація» відома й знана від давніх часів.
Далі буде.