ЯК УБИЛИ МИКОЛУ ЛЕОНТОВИЧА
23 січня минає 100 років від дня смерті Миколи Леонтовича (1877-1921) – українського композитора, хорового диригента, педагога, просвітителя. Від серпня 1892 р. до червня 1899 р. він учився в Подільській духовній семінарії в Кам’янці-Подільському.
Загибелі Миколи Леонтовича присвячено чимало публікацій. Розповіді різко контрастують та суперечать одна одній. Це чітко виявилося з поваленням комуністичної влади, коли стали доступні засекречені матеріали тих часів.
У ніч на 23 січня 1921 р. композитор перебував у свого батька в селі Марківка Гайсинського повіту Подільської губернії. Там його вбив Афанасій Грищенко. Він напросився в хату переночувати, назвавшись чекістом, що проводить боротьбу з бандитизмом. Вранці Грищенко пограбував будинок і застрелив Миколу Леонтовича. Текст рапорту, що розкриває ім’я вбивці, оприлюднено лише у 1990-х роках:
«В ночь на 23-е января агент уездчека Грищенко выстрелом из винтовки убил сына священника с. Марковки, Кубличской волости Николая Леонтовича 43-х лет, у которого Грищенко ночевал».
Єдине, що так і не стало зрозумілим, – через що чекісти вдалися до такого жорстокого акту, яка була причина вбивства композитора?
Найдетальніші відомості про трагедію стали відомі завдяки документам, які віднайшла завідувачка відділу Вінницького обласного краєзнавчого музею Лариса Семенко. До фондів потрапив товстий щоденник українського письменника Степана Васильченка. Там згадано одного з найближчих друзів Леонтовича, Гната Яструбецького, який записав детальну розповідь батька Леонтовича про вбивство сина. Ось ця розповідь.
Була шоста година вечора по сонцю… До хати зайшов молодий, 22-23-х років, середнього зросту чоловік. Темний блондин, без вусів і бороди. Руки мав холені, з довгими пальцями. Гарно вбраний. Пальто з овечим коміром. На голові кепка. Розмова російська, солдатська. Попросився переночувати. Прибулий казав, що в Марківці має багато діла. Що він чекіст (інформатор). Проводить боротьбу з місцевим бандитизмом. Пропонував роздивитися документи з печатками Гайсинської ЧК. Особливо пропонував це зробити Миколі Дмитровичу. А документів була «гора». Леонтович роздивився їх і, повертаючи власникові, сказав: «З такими документами небезпечно будь-де ночувати». Непроханий гість називав себе на прізвище Грищенко. Як був зазначений він у документах, ніхто не відає, бо Микола Дмитрович єдиний, хто роздивлявся документи, нікому нічого не говорив з цього приводу…
Звук пострілу розбудив отця. Була 7.30 ранку. На ліжку під вікном сидів напівзігнутим Леонтович і зляканим голосом допитувався: «Що це, вибух?» Промовивши ці слова, впав на подушку. Над його ліжком стояв Грищенко. Він був босий, в одній білизні. В руках тримав зброю, викидаючи стріляну гільзу. Дома ще були сестра композитора Вікторія і донька Галина. Їм, як і батькові композитора, незваний гість позв’язував руки. Він одягнув на себе напівкожушок, який носив батько Леонтовича. Лаявся брудними словами. Вимагав грошей. На очах у всіх витрушував все з гаманця Миколи Дмитровича. Забрав 5000 карбованців різною валютою. Все поперекидав у будинку. Шукав речі. І з речами вийшов.
У цей час Леонтович лежав нерухомо з розплющеними очима. На ліжку й на підлозі була калюжа крові. На крик пана-отця прибіг учитель, інші люди. Вони розв’язали руки Леонтовичам, наклали пов’язку на рану потерпілого. Рана була з правого боку. Рвана рана. Леонтович ще встиг сказати: «Тату, я помираю». Була восьма година ранку, неділя 10 січня (за старим стилем) 1921 р. Коли приїхав лікар, Леонтович був уже мертвий.
12 січня (теж за старим стилем), коли ховали композитора, у Марківці мела дуже сильна завірюха.
Наведемо згадку кам’янецького педагога і композитора Дмитра Білобжицького про його зустріч 1919 р. в Кам’янці-Подільському із Миколою Леонтовичем і Кирилом Стеценком: «Стеценко жив у мене в будинку учительської семінарії на вулиці Драгоманова (нині Данила Галицького. – О.Б.)… Незадовго до від’їзду Стеценка Леонтович разом з якимось починаючим молодим композитором, студентом Львівської консерваторії, прибув у Кам’янець. Вечорами (обидва композитори жили у мене) вели дуже цікаві розмови про дальші шляхи розвитку української музики, грали свої нові хорові твори та уривки з опер, імпровізували».
Священник церкви на Карвасарах, а пізніше тюремної церкви у Кам’янці-Подільському Костянтин Ватич мав власний будинок на Підзамчі. 1919 року в цьому будинку гостем Ватичів був Леонтович. Донька священника Ольга Приходько згадувала про цей візит:
«Це сталося в холодний осінній вечір, коли сік дрібний, докучливий дощ і коли людині особливо прикро залишатись без притулку. Хтось привів цього пізнього гостя в теплу хату отця Костянтина, де на канапі коло печі вигрівалися дві киці. Гість, після зимної сльоти, був зворушений цим затишком і потім все повторював, що там, де є коти, там завжди тепло і спокійно, бо ця тварина не зносить ні холоду, ні гвалту».