ЯК ПОДОЛЯКИ У КРАКОВІ НАВЧАЛИСЯ
«Навчання у Польщі», «Польський диплом про вищу освіту», «Отримуй освіту в Польщі» – хто не бачив такі чи схожі рекламні оголошення в газетах чи на білбордах? Навчання в Польщі за попередню декаду стало ледь не буденністю, і возять десятки бусиків та бусів українську молодь через західний кордон.
250 чи 300 років тому було майже так само – мінус реклама на білбордах (їх не існувало) і бусики (їх теж не було). Плюс – Краків із Варшавою тоді були частиною однієї з Кам’янцем держави – Речі Посполитої.
КРАКІВ ЧИ ЗАМОСТЯ?
Найамбітніші подільські спудеї вибиралися на студії до двох академій – Краківської та Замойської (в місті Замостя, неподалік від українського кордону). При цьому Замойська користувалася більшою популярніс-тю у XVII ст., а в наступні сто років свою привабливість як alma mater втратила. Краків зайняв провідну позицію.
Із Кам’янця вчитися на захід їхали переважно або сини із родин священників-уніатів, або власне самі священники (римо-католики), або представники багатих вірменських купецьких родів.
Їхали в польські метрополії і по вчені ступені. Так, у Замостя 1714 року вирушив навчатися канонік Петропавлівського римо-католицького костелу Грегож Августин Мальдонський, щоб отримати докторське звання з права. На межі XVII та XVIII століть там же навчався вірменин Шимон Мінасевич.
ДЕ ВЗЯТИ МЕДИКІВ?
У 1780-х роках відомий політичний діяч того часу та за сумісництвом ректор Головної Краківської школи Гуго Коллонтай зініціював у Кам’янці проєкт із навчання у Кракові майбутніх подільських медиків. Тут треба зробити відступ і пояснити, що у Речі Посполитій у XVIII столітті довгий час не було власної медичної школи. Тож таких необхідних і містам, і селам медиків гостро не вистачало. Більша частина нечисленних спеціалістів приїжджали в край із німецьких або італійських князівств, були хороші лікарі серед синів Ізраїлю. Хірурги в ті часи були справжньою елітою і знахідкою для поселення. Але більшість міст – і на Поділлі, і в країні загалом – тоді не мала достатньо коштів, щоб утримувати таких рідкісних спеціалістів. Їх заміняли цирульники-перукарі, баби-повитухи або знахарі. Вирвати зуб чи пустити кров – вам до цирульні. Щось не таке нагальне і болюче – шукайте знахаря-травника. Жінки ж знали контакти повитух, до котрих і зверталися за потреби. Тому потреба в навчальних закладах для медиків стояла гостро.
У Кам’янці, щоправда, не так гостро, як, наприклад, у Тернополі чи Дунаївцях. По-перше, свої лікарі – і непогані – були в кам’янецькому гарнізоні та шпиталі при ньому. Лікарем-профі, котрий не був пов’язаний із гарнізоном, був, за згадками Антонія Йосипа Роллє, такий собі Петро Вишневський, згаданий у архівах як «artis medicinae doctor». По-друге, в місті працював цех фельдшерів – один із 12 ремісничих цехів Кам’янця.
Подільська столиця ревно слідкувала, щоб її фельдшери не змінювали фаху. 1789 року в міському суді точилися баталії: місто судилося з цирульником Томашем Воланським. Той користувався у містян великим попитом як здібний та вправний хірург і вирішив підвищити власну кваліфікацію. Для цього вступив до фельдшерського загону, який стаціонував у кам’янецькому гарнізоні. Обурений магістрат вирішив за таку зраду позбавити Воланського міських прав і навіть вигнати з Кам’янця.
НАВЧАННЯ ЗА АЛКОГОЛЬНІ ГРОШІ
Та повернімося до ініціативи Гуго Коллонтая. 1784 року Постійна Рада (найвищий адміністративний орган Речі Посполитої у 1775-1789 рр.) видала всім містам універсал, за котрим вони мали відправляти учнів на лікарські навчання. Платити за науку студентів вдалині від рідного дому мав магістрат міста. Кошти треба було брати з «пропінаційного фонду». Тут знову треба зробити відступ і пояснити, що ж це за фонд такий. Пропінацію нині трактують як форму злочину проти людства, але в Речі Посполитій це була звична практика. Практика, аналогів котрій у світі більше не було. Виробляти у країні алкоголь мала право лише шляхта. Що ж тут злочинного? Поки нічого. Але вироблений алкоголь держава примушувала купувати селян із маєтностей шляхтича-винокура. Так, примушувала. Обтяжувала. Це надзвичайно негативно впливало на селянство, яке фактично змушували до алкоголізму. Так от із коштів, отриманих за втюхування горілки найбіднішим верствам населення, і мали вчитися майбутні міські лікарі.
І потягнулися з Поділля, Галичини та Волині юнаки до Кракова – на навчання. Часто їх обирали проти власної волі. Гроші дали, у чуже місто відвезли, а далі… За ідеєю, наступним пунктом мало б бути «далі сумлінно навчаєшся». Тільки от Постійна Рада механізму контролю за стипендіатами не придумала –
і парубки часто тікали з Кракова. В Постійній Раді подумали-подумали – і видали 12 квітня 1785 року новий універсал. За ним місто мало платити своєму студенту стипендію у 240 злотих. За це учні повинні були після закінчення навчання повертатися працювати до рідних поселень. Магістрати відлинювати не могли, мали надсилати регулярні звіти про те, як сплачують стипендію. З Подільського воєводства 13 міст відправляли до Кракова по одному студенту. Кам’янець відправляв двох.
Універсали універсалами, але Поділля рішення Ради саботувало. 27 червня 1786 р. наше воєводство було єдиним, котре так і не відіслало до Кракова потрібної кількості студентів. Із Кам’янця ж майбутні медики на студії вибиралися. Імена двох перших документи не зберегли – можливо, одним із них був Мартин Шахін. Студенти скаржилися в листах до магістрату на погані умови навчання: у бурсі вони мерзли та голодували. Влада міста пішла хлопцям назустріч – направила до секретаря Краківської Головної школи листа з вимогою покращити умови проживання студентів. В іншому випадку хлопців місто мало відізвати додому, а на Школу направити скаргу до короля Станіслава Августа.
1787 року на декількох сесіях русинсько-польського магістрату в Кам’янці точилися дискусії з приводу вчасної виплати стипендії майбутнім медикам.
Знаючи про те, що життя у Кракові дороге, і коштів на підручники часто не вистачає, деякі з юнаків ще до від’їзду намагалися знайти спонсорів-меценатів. 1789 р. майбутній лікар Григорій Костецький розсилав листи багатіям у спробах знайти додаткові кошти для навчання у Кракові. Того ж року до Кракова з міста вперше вирушив учитися вірменин Мартин Сеферович, а Петро Боярський приступив до другого курсу. З канікул до Кракова він повертався разом із Сеферовичем. Для цього з міської скарбниці юнакам виділили 8 злотих на дорогу та по 240 злотих річної стипендії. Потім Боярський із магістратом судився за гроші, які десь зникли, та міська влада довела, що все було виплачено вчасно. Бо книги видатків у магістраті велися акуратно і ретельно.
Ірина ПУСТИННІКОВА.