СПАДЩИНА ПІД ЗАГРОЗОЮ
Нам усім болить кожна жертва цієї війни, кожен зруйнований будинок, кожне село в окупації. Але людям мистецтва боляче ще й за те, що, крім міст і сіл, ворог знищує і нашу спадщину.
ОБСТРІЛЯНІ І З НЕБА, І З ЗЕМЛІ
Для мистецтвознавців та архітекторів назва Охтирка завжди насамперед асоціювалася з масштабним Покровським собором (1753-1825),
а Ізюм – із витонченим за силуетом Преображенським собором (1682-1684), зведеним у стилі козацького бароко. Ніжин, Чернігів, Харків – це міста з великою культурною спадщиною, котра пережила і розгром Січі, і Першу світову, і німецьких загарбників. Чи пережили ніжинські старовинні храми, унікальний футуристичний харківський авангард і цегляний модерн Маріуполя нескінченні повітряні атаки рашистів?
Якщо інформацію про те, чи встояв собор у Ізюмі, знайти поки що неможливо, то з містом-мучеником Маріуполем усе більш-менш зрозуміло: ще 16 березня заступник мера міста Сергій Орлов у інтерв’ю «Forbes Україна» казав, що в місті не залишилося жодного цілого будинку. Вдумайтеся – жодного в мегаполісі з населенням, рівним населенню Хмельницького та Тернополя разом узятих!
Коли треба рятувати людей із-під завалів, часто не до порятунку споруд чи музеїв.
Тому прості й сухі факти: з 21 березня 2022 р. в Маріупо-лі вже немає особняка у стилі модерн (1902), в якому розташовувався міський художній музей ім.А.Куїнджі. Його прямим влучанням зруйнувала російська бомба. Немає, швидше за все, і експонатів музею, серед котрих були роботи видатних художників Івана Айвазовського, Миколи Глущенка, Тетяни Яблонської, Михайла Дерегуса.
Українські мистецтвознавці роками боролися з Міністерством культури за те, щоб радянські мозаїки отримали статус пам’яток. Саме в Маріуполі була одна з перемог на цьому фронті: мозаїку «Підкорювачі космосу» авторства Віктора Артаутова на маріупольському Будинку зв’язку в січні 2022 р. взялися рятувати. Вже шукали фірму, котра б її реставрувала. Та в перші березневі дні Будинок зв’язку знищила росія.
Немає вже й краєзнавчого музею в Охтирці, що розташовувався в гарному старовинному будинку зламу ХІХ-ХХ ст. На одній із зовнішніх стін музею був великий мурал: храми Охтирки під мирним зоряним вангогівським небом. Повністю зник із лиця землі й ошатний охтирський вокзал (1895).
У Чернігові 11 березня зруйновано неоготичний особняк Василя Тарновського (злам ХІХ-ХХ ст.), у котрому розташовувалася юнацька бібліотека.
У перші ж дні окупації російська солдатня вибила браму в Круглому дворі (1749) – найвидатнішій архітектурній пам’ятці міста Тростянця на Сумщині. Аналогів у будівлі в Україні немає – це овальна за формою садиба з баштами по периметру стін. Окупантів із Тростянця вибили наші війська, тож пам’ятка тепер уже не під загрозою, а браму… Браму відновимо після війни. Як і краєзнавчий музей у величній садибі Кьоніга: він був дуже пошкоджений під час війни за нашу остаточну незалежність.
Міжнародна організація з охорони пам’яток Docomomo International повідомляє, що у Харкові зруйновано щонайменше 30 об’єктів культурної спадщини. Cкажімо, пошкоджено Палац праці – колишній дохідний будинок, зведений на замовлення страхового товариства «Росія» 1916 року;
будинок із магазинами кінця ХІХ ст. на площі Конституції; будівлю колишнього обкому (1951, теж мала статус пам’ятки); Будинок працівників Наркомату просвіти (1925); декілька міських особняків кінця ХІХ ст. Дуже пошкоджені масштабні вітражі Харківського національного університету будівництва та архітектури.
СТАЮТЬ ЖЕРТВАМИ
Російські окупанти, що так пишаються своїми православними «скрєпами», руйнують церкви, які належали саме громадам РПЦвУ. 6 березня 2022 р. в Малині на Житомирщині внаслідок авіаудару було пошкоджено Покровську церкву (ХІХ ст.). Постраждала тоді вся центральна площа міста. Сусідній двоповерховий будинок, де розміщувалася держустанова, було зруйновано майже вщерть, а у храмі повилітали всі вікна та пошкоджено стіну. Велетенських змін після приходу «русского мира» зазнала дерев’яна синодальна церква Різдва Богородиці в селі В’язівка на Житомирщині (1862). Значно легше буде вже побудувати новий храм, ніж відбудувати з руїн існуючий. Ще одну дерев’яну церкву в типовому неоросійському стилі було знищено 7 березня в селі Заворичі на Київщині (1873).
12 березня під час бомбування міста Святогірськ (Донецька область) було частково зруйновано Святогірську лавру. Яка гірка іронія: цей оплот московського патріархату завжди вороже ставився до проявів українства, а намісник Лаври митрополит Арсеній не визнавав агресії Росії проти України, підтримував бойовиків так званої ДНР, а війну на Донбасі називав «громадянською». Це не захистило храми-пам’ятки від «братніх» російських бомб.
Частково було пошкоджено Єлецький Успенський монастир у Чернігові, заснований ще 1069 року.
ПІД ЗАГРОЗОЮ – СВЯТИНІ ВСІХ КОНФЕСІЙ
Окупанти знищують приблизно по два храми щодня з моменту свого звірячого вторгнення на українську землю. Подивитися, скільки храмів зруйновані російськими окупантами, можна на карті (google.com/maps). Правда, левова частка цих святинь – новозведені церкви, які не мають статусу пам’яток.
Страждають і релігійні центри інших конфесій: 19 березня обстрілами пошкоджено Ісламський культурний центр «Бісмілля» в Сіверськодонецьку на Луганщині. 12 березня 2022 року російська армія обстріляла Мечеть султана Сулеймана Пишного та його дружини Роксолани в Маріуполі. У будівлі в той момент переховувалися майже 90 людей. 1 березня внаслідок російського обстрілу пошкоджено Костянтинівську мечеть і прилеглі господарські приміщення в місті Костянтинівка Донецької області.
15 березня російська ракета влучила в будівлю єшиви Харківської єврейської громади на вул.Чоботарській, 17. Будів-ля використовується для школи хлопчиків і гуртожитку. По-страждали в місті також харківська хоральна синагога та філіал єврейської студентської організації «Гілель».
ПОЛЬЩА ПРОСТЯГАЄ РУКУ ДОПОМОГИ
Чи є можливість щось зробити для захисту пам’яток нині? Є. У Києві та Львові закривають захисними екранами вітражі храмів і громадських споруд, ховають у запасники високомистецькі статуї з площ та фасадів. Наша архітектурна спадщина, вічно недофінансована, вічно позбавлена уваги влади, сьогодні здається ще вразливішою. Але вона має вистояти, вона – наш фундамент, вона – мегаважлива.
Кам’янчанам, мешканцям міста-музею, біль культурологів та пам’яткознавців зрозумілий. І поки війна триває на українській території, жодна наша пам’ятка не є у цілковитій безпеці. Це розуміють також наші друзі та партнери. Польський національний інститут польської культурної спадщини за кордоном «Полоніка», який допомагає і львівським пам’яткам, простягнув руку допомоги і Кам’янцю.
У наш історико-архітектурний заповідник уже прибули вогнегасники для трьох релігійних громад. Як розповів «Подолянину» директор НІАЗу «Кам’янець» Василь ФЕНЦУР, «Полоніка» обрала катедральний Петропавлівський, домініканський Миколаївський і Тринітарський костели. Безумовно, пам’ятки і так були забезпечені засобами для тушіння пожеж, а польські вогнегасники будуть додатковими. Крім того, за домовленістю з директоркою Інституту «Полоніка» Доротою ЯНІШВСЬКОЮ-ЯКУБЯК заповідник отримав спеціальні вогнетривкі ткани-ни, котрими будуть захищати цінні скульптури на фасадах храмів. «Полоніка» також оплачує вартість висотних робіт на костелах – власне, ця сума складає велику частину допомоги. Скажімо, лише на Тринітарському костелі (нині церква св. Йосафата УГКЦ) буде захищено вісім скульптур. Наша архітектурна спадщина – доказ тяглості нашої культури на нашій же землі.
І жодний злочин проти спадщини не повинен бути пробачений колишнім «братам».
Ірина ПУСТИННІКОВА.