АНГЕЛ З ОБЛИЧЧЯМ ДЕЛЬФІНИ
У Кафедральному костелі святих апостолів Петра і Павла можна побачити кілька прекрасних витворів мистецтва з мармуру – фігуру Ісуса Христа Воскреслого з написом латиною «З цим знаком ти переможеш», ангела з хрестом та знаменитий пам’ятник Лаурі Пшездзецькій роботи Віктора Бродзького. Створений скульптором образ прекрасної молодої дівчини, поетеси, що зарано пішла з цього світу, є надзвичайно зворушливим.
Ліворуч від пам’ятника Лаурі розташована мармурова плита із зображенням ангела смерті, який гасить смолоскип. Його ліва рука, що тримає смолоскип, спирається на щит, у центрі якого вміщено правий профіль обличчя немолодої людини. Це портрет Еразма Старжинського, батька подільського поета XIX століття Станіслава Старжинського, якого ще називають Стахом із Заміхова. Еразм Старжинський герба Доліва, ротмістр кавалерії, помер 1818 року. Його герб зображений у правому нижньому куті плити – це три троянди, розташовані на вузькій смужці. На пам’ятнику також вміщено скорочений девіз латинською мовою: «За короля, закон і батьківщину».
Ця плита є середньою частиною надгробка, який Станіслав Старжинський поставив своєму батькові у костелі села Заміхів, яке належало цій родині. Автором надгробка є флорентійський скульптор Пєтро Фонтана, учень знаменитого Антоніо Канови. А загадка цього пам’ятника ховається в сумному і гарному обличчі ангела, бо вважається, що воно є портретом відомої подільської красуні Дельфіни Потоцької. Так стверджував друг поета Францішек Ковальський, який у своїх мемуарах розповідає, що той навіть їздив особисто до скульптора у Флоренцію, щоб досягти правдивості рис Дельфіни. Поет був настільки зачарований вродою Дельфіни та її неймовірної краси і сили голосом, що вирішив саме так назавжди зберегти її образ.
Встановлення у заміхівському костелі пам’ятника, на якому була зображена оголена фігура ангела, спричинило певне замішання серед католицького духовенства на чолі з єпископом Мацкевичем. Від Старжинського навіть вимагали прикрити пам’ятник завісою, але поет категорично відмовився. Врешті-решт, цей незначний конфлікт завершився благополучно, і, відвідуючи костел, поет міг без перешкод споглядати і обличчя свого старого батька, і обличчя юної Дельфіни.
До Кам’янця збережену частину пам’ятника перевезено 1936 року. Вона знайшла тут нове місце – у Кафедральному костелі.
Станіслав Старжинський знав Дельфіну ще з дитинства. Сам він мешкав то в Заміхові, то в урочищі Райська брамка, часом і в Кам’янці, ймовірно, у палаці Старжинських, що колись стояв на Троїцькій вулиці. А Дельфіна часто приїжджала з родиною до Кам’янця, бо її батько граф Дельфін Комар був маршалком подільської шляхти і мусив бувати тут у справах. Графи Комари належали до давнього українського подільського роду, але давно сполонізованого. Вони володіли прекрасною резиденцією – маєтком Муровані Курилівці, одним із найгарніших на Поділлі. Дельфіна та її сестри росли як принцеси у пишному палаці серед прекрасного парку. Її родина, як багато аристократів того часу, захоплювалася французькою культурою, розмовляли між собою тільки французькою. Так і вийшло, що Дельфіна, яку з дитинства оточували французькі бонни і вчителі, розмовляла переважно французькою мовою, але красою і голосом завдячувала, мабуть, своєму українському походженню.
На зібраннях місцевої знаті Старжинський часто зустрічав Дельфіну. Милуючись її красою, захоплюючись чудовим голосом, поет переживав змішані почуття. Він закохався у Дельфіну, але розумів, що не може плекати жодної надії. Дельфіна мала тоді лише 16 років, а Старжинскому було вже під сорок. Після смерті коханої дружини став майже самітником. Жив то в одному, то в іншому маєтку, бачився з друзями – поетами та письменниками. Його життя було не дуже веселим – то що ж він міг запропонувати юній дівчині? Він вважав, що Дельфіну з її вродою, романтичною душею і прекрасним голосом чекає блискуче життя, наповнене зустрічами з талановитими людьми, мистецтвом, подорожами. Щось підказувало йому, що її доля буде незвичайною, і він від усієї душі бажав їй щастя. А поки що насолоджувався її співом, бесідами з нею, писав для неї жартівливі віршики.
Передбачення Старжинського справдилися – Дельфіна стала непересічною особистістю. Її зовнішністю, талантами захоплювалися відомі європейці – художники, письменники і поети. Але особисте життя Дельфіни склалося нещасливо. Вона вийшла заміж за Мечислава Потоцького, сина Софії Потоцької, який виявився брутальною, жорстокою, скупою людиною. Дельфіна залишила чоловіка в його палаці у Тульчині та виїхала до Парижа. І тут вона одразу поринула у вир світського життя. Але не переставала вдосконалювати мистецтво співу. Вона і її сестри стали ученицями Фредеріка Шопена. З Дельфіною Шопен займався вокалом. Вона була його найкращою ученицею. Стосунки вчителя і учениці переросли у дружні почуття. Шопен обожнював Дельфіну. Її захоплювали особистість і геніальні твори Шопена, а він не залишався байдужим до її краси і талантів, надзвичайно цінував прекрасні риси її характеру – чуйність і доброту. Шопен присвятив Дельфіні «Концерт для фортепіано з оркестром» (опус 21) та знаменитий вальс (опус 64, номер 1), а її сестрі княгині Людвіці де Бово відомий полонез (опус 44).
Коли Шопен помирав у Парижі, Дельфіна була в Італії, де навідувала свою матір. Взнавши про тяжкий стан свого друга і вчителя, Дельфіна поспішила до Парижа. Побачивши Дельфіну, Шопен вимовив: «Це тому Бог ще не покликав мене до себе, бо хотів мене ущасливити її виглядом». Він попросив Дельфіну заспівати. Вона виконала для нього арію з опери Белліні «Беатріче ді Тенда», а згасаючий Шопен шепотів: «Ще! Ще!». Це було 15 жовтня 1849 року. А 17 жовтня геніальний композитор помер. Його тіло було поховане у Парижі, а серце, як він заповів, у Варшаві, в костелі Святого Хреста. Дельфіна вдягла чорне вбрання на знак жалоби за своїм учителем і другом.
Якщо з Шопеном Дельфіну пов’язувала дружба і взаємне захоплення, то із ще одним польським генієм Зигмунтом Красинським її зв’язало взаємне кохання. Дельфіна стала Музою поета. Зигмунт Красинський (1812-1859) – один з найвизначніших польських поетів епохи романтизму поряд з Адамом Міцкевичем і Юліушем Словацьким.
Уперше Красинський побачив Дельфіну 1825 року під час подорожі на Поділля, де знаходився маєток знатних магнатів графів Красинських – містечко Дунаївцi, в якому мешкала його бабуся Антоніна. Але близько познайомилися вони 1838 року в Неаполі. Незабаром Дельфіна стала його Музою, його любою Беатріче. Вплив Дельфіни на його творчість був величезний. Кохання піднесло його на вершину творчості. Епоха, що охоплює кілька років – 1839-1843 – це епоха кохання двох людей і епоха найвищого підйому творчості поета. Але пов’язати свої долі закохані не змогли. На вимогу батька Красинського, від якого Зигмунт матеріально залежав, він одружився з Ельжбетою Браницькою. Він і його дружина підтримували дружні стосунки з Дельфіною. Вони часом зустрічалися та продовжували, як і раніше, листуватися між собою. З понад 5 тисяч листів збереглося лише близько 700, і їх вважають шедевром епістолярної творчості європейського романтизму.
Зигмунт Красинський помер у Парижі 1859 року у віці 49 років. І знову, як і в жалобі за Шопеном, Дельфіна вдягнула чорне вбрання. Можливо, в її душі бриніли рядки з його вірша, зверненого до неї: «Молись за мене, щоб у Бога в небі по віках віків колись зустрів я тебе».
Зигмунт Красинський залишив після себе багату поетичну спадщину. Вершинами його творчості є драма «Небожественна комедія» та «Іридіон». Його ліричні вірші визнані перлинами польської поезії.
Дельфіна Потоцька мешкала у Ніцці. Не хотіла піддаватися рокам. Залишалася спокійною, веселою, в міру побожною, милосердною. Померла 1877 року у 70 років, спочила на цвинтарі міста Монморансі, розташованого недалеко від Парижа, де проживало багато представників польської еміграції.
Галина ОСЕТРОВА, краєзнавець.