Субота, 11 Липня 2020 р.
21 Лютого 2020

ПРО СТУДЕНТІВ, ПУХЛИНИ І «ІСТОРІЮ У ДОМОВИНІ»

18 лютого до Кам’янця-Подільського приїжджав заступник міністра освіти і науки Єгор СТАДНИЙ. Він відвідав два місцеві виші – Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка та Подільський державний аграрно-технічний університет, де провів зустрічі зі студентським і професорсько-викладацьким складом щодо реформування вищої освіти.

У К-ПНУ зустріч розпочалася із розповіді Єгора Андрійовича про відходження від фінансування університету за кількістю студентів, перевірку працевлаштування випускників, входження до міжнародного рейтингу, а також про реформи системи управління та запровадження фінансової автономії університетів, яка розпочалася з 1 січня 2020 р.
– Коли набори здобувачів вищої освіти вдвічі менші, продовжувати працювати за старою системою просто неможливо. Ми ставимо за мету від залежності від кіль­кості перейти до залежності від якості. Але наш народ швидше купить євробляху, ніж оплатить дитині бакалаврат, навіть попри те, що цей бакалавр у майбутньому принесе дивіденди у свою родину, – сказав урядовець.
Найбільш резонансною частиною заходу стали відповіді на запитання присутніх, адже заступник міністра не стримувався у висловлюваннях.
1.- Міністерство є державним регулятором у сфері освіти, адже саме воно розробляє стандарти освіти для вишів. Спочатку міністерство розробило проєкт стандарту, в якому було передбачено серед загальних компетенцій знання історії України. А у затвердженому стандарті історія зникла. Чим це зумовлено?
– Знаєте, що я Вам на це скажу – в гробу я бачив таку історію! Першокурсники протягом лекцій з історії, позіхаючи, дивляться у вікно, адже все це вони вже вивчили у школі. Хіба для майбутнього пілота не цікавіше вивчити історію української авіації?!
2.- Чому освітяни мусять робити подвійну роботу? Адже із запровадженням електронного документообігу ми повинні вести подвійну документацію: на папері та в мережі (наприклад, журнал обліку успішності академічної групи тощо).
– І хто Вам це сказав? Знайдіть хоч один закон, у якому зазначено, що Ви зобов’язані вести документацію ще й у паперовому вигляді. Вже не один рік всі ці журнали та інші паперові версії документів відмінили, нам вони не потрібні.
3.- Для викладачів обов’язковою умовою є публікації на інтернет-платформах «Scopus» і «WoS», де вартість однієї публікації може сягати захмарних цін. Чому немає альтернативи із українськими платформами чи мож­ливістю публікацій деінде?
– Усі ви працюєте в університеті. Університет – це інтелектуальний центр, який своїм мозком створює потенціал майбутнього країни. І цей мозок – хворий на ракові пухлини! Я особисто бачив випадки відвертого плагіату цілих досліджень із цифрами і списаними слово в слово абзацами. «Scopus» і «WoS» – це єдиний шлях, аби убез­печитися від плагіату.
З інших відповідей урядовця стало відомо, що безкоштовна освіта та стипендії не скасовуються, для вишів статус «національного» підтверджу­-вати не потрібно, а офіційних списків університетів, «які потрібно закрити», не існує.
Того ж дня під час спілкування з колективом ПДАТУ за участі заступника міського голови Вадима Савчука і ректора Володимира Іванишина також обговорювали майбутнє закладів фахової передвищої освіти, нові підходи в розподілі навчального навантаження, дуальну освіту, освіту дорослих тощо. Нагадаємо, що це не перший виїзд заступника міністра в регіони. Аналогіч­-ні зустрічі відбулися, зокрема, вже у Львові, Полтаві, Запоріжжі, Тернополі, Житомирі та Черкасах.

Ольга БАНАХ.