ПРО СТУДЕНТІВ, ПУХЛИНИ І «ІСТОРІЮ У ДОМОВИНІ»
18 лютого до Кам’янця-Подільського приїжджав заступник міністра освіти і науки Єгор СТАДНИЙ. Він відвідав два місцеві виші – Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка та Подільський державний аграрно-технічний університет, де провів зустрічі зі студентським і професорсько-викладацьким складом щодо реформування вищої освіти.
У К-ПНУ зустріч розпочалася із розповіді Єгора Андрійовича про відходження від фінансування університету за кількістю студентів, перевірку працевлаштування випускників, входження до міжнародного рейтингу, а також про реформи системи управління та запровадження фінансової автономії університетів, яка розпочалася з 1 січня 2020 р.
– Коли набори здобувачів вищої освіти вдвічі менші, продовжувати працювати за старою системою просто неможливо. Ми ставимо за мету від залежності від кількості перейти до залежності від якості. Але наш народ швидше купить євробляху, ніж оплатить дитині бакалаврат, навіть попри те, що цей бакалавр у майбутньому принесе дивіденди у свою родину, – сказав урядовець.
Найбільш резонансною частиною заходу стали відповіді на запитання присутніх, адже заступник міністра не стримувався у висловлюваннях.
1.- Міністерство є державним регулятором у сфері освіти, адже саме воно розробляє стандарти освіти для вишів. Спочатку міністерство розробило проєкт стандарту, в якому було передбачено серед загальних компетенцій знання історії України. А у затвердженому стандарті історія зникла. Чим це зумовлено?
– Знаєте, що я Вам на це скажу – в гробу я бачив таку історію! Першокурсники протягом лекцій з історії, позіхаючи, дивляться у вікно, адже все це вони вже вивчили у школі. Хіба для майбутнього пілота не цікавіше вивчити історію української авіації?!
2.- Чому освітяни мусять робити подвійну роботу? Адже із запровадженням електронного документообігу ми повинні вести подвійну документацію: на папері та в мережі (наприклад, журнал обліку успішності академічної групи тощо).
– І хто Вам це сказав? Знайдіть хоч один закон, у якому зазначено, що Ви зобов’язані вести документацію ще й у паперовому вигляді. Вже не один рік всі ці журнали та інші паперові версії документів відмінили, нам вони не потрібні.
3.- Для викладачів обов’язковою умовою є публікації на інтернет-платформах «Scopus» і «WoS», де вартість однієї публікації може сягати захмарних цін. Чому немає альтернативи із українськими платформами чи можливістю публікацій деінде?
– Усі ви працюєте в університеті. Університет – це інтелектуальний центр, який своїм мозком створює потенціал майбутнього країни. І цей мозок – хворий на ракові пухлини! Я особисто бачив випадки відвертого плагіату цілих досліджень із цифрами і списаними слово в слово абзацами. «Scopus» і «WoS» – це єдиний шлях, аби убезпечитися від плагіату.
З інших відповідей урядовця стало відомо, що безкоштовна освіта та стипендії не скасовуються, для вишів статус «національного» підтверджу-вати не потрібно, а офіційних списків університетів, «які потрібно закрити», не існує.
Того ж дня під час спілкування з колективом ПДАТУ за участі заступника міського голови Вадима Савчука і ректора Володимира Іванишина також обговорювали майбутнє закладів фахової передвищої освіти, нові підходи в розподілі навчального навантаження, дуальну освіту, освіту дорослих тощо. Нагадаємо, що це не перший виїзд заступника міністра в регіони. Аналогіч-ні зустрічі відбулися, зокрема, вже у Львові, Полтаві, Запоріжжі, Тернополі, Житомирі та Черкасах.
Ольга БАНАХ.