Неділя, 11 Квітня 2021 р.
4 Грудня 2020

АГРОДОПОМОГА ПО-НОВОМУ: РЕЄСТР ФЕРМЕРІВ ТА ОНЛАЙН-ЗАЯВКИ

На аграрну галузь припадає близько 40% виручки від україн­ського експорту. Однак великі прибутки переважно отримують потужні агрохолдинги, які збувають зерно та олію. Натомість дрібні фермери, які займаються тваринництвом чи вирощують овочі, не можуть пробитися на великі ринки і потребують державної підтримки. На початку листопада Верховна Рада ухвалила законопроєкт, який розширює держпідтримку сільгоспвиробників та створює Державний аграрний реєстр.

ШИРША ПІДТРИМКА ЗА ПРОЗОРИМИ ПРАВИЛАМИ

За законопроєкт №3295 «Про державну підтримку сільського господарства України» проголосував 281 народний обранець. Важливим досягненням документа, на думку експертів, є те, що він розширює коло фермерів, які можуть отримати фінансову допомогу від держави. Відповідно до проєкту, на дотації тепер також можуть претендувати фермери, які займаються розведенням кіз. Також державну підтримку можуть отримувати ті аграрії, які розводять плазунів, комах, равликів, риб, жаб, вирощують водорості, гриби, квіти, овочі, плоди та ягоди тощо. Тобто всі підприємці, які зай­маються аквакультурою, органічним виробництвом та використовують зрошення. Крім того, законопроєкт дозволяє надавати фінансову підтримку виробникам, які постраждали внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характерів.
Закон проголошує, що принципами державної допомоги сільському господарству України є «прозорість та публічність, прогнозованість та послідовність, справедливість та ефективність, цільове спрямування державної підтримки». Прозорість та публічність забезпечуються відкритим доступом до відповідних державних реєст­рів. А під справедливістю автори закону розуміють пропорційний розподіл держпідтримки та обмеження її максимально­го розміру. За кожним видом діяль­ності один сільгоспвиробник може отримати суму, яка не перевищує 10 тисяч мінімальних зарплат на 1 січня відповідного року. Тобто, 2021 року агро­підтримка в одні руки (з урахуванням пов’язаних осіб) не перевищуватиме 60 млн грн.
Законопроєкт виключає із закону положення, які стосуються державного цінового регулювання, та визначає функціонування Державного аграрного реєстру.

ДЕРЖАВНИЙ АГРАРНИЙ РЕЄСТР

Відповідно до ухваленого законопроєкту, Державний аграрний реєстр (ДАР) – це державна автоматизована інформаційна система збирання, обліку, накопичення, оброблення та надання інформації про сільськогос­подарських виробників та їхню діяльність. Іншими словами, це інтернет-портал, який спрос­тить комунікацію між агровиробниками та державою в питаннях фінансових дотацій.
Пілотні проєкти з формування реєстру вже були запущені в 53 громадах у різних областях України. Щоб додати себе до реєстру, фермер повинен зайти на портал ar.gov.ua і натиснути кнопку «Зареєструватись». Для підтвердження своєї особи потрібно мати BankID або цифровий електронний підпис.
Як запевняють в уряді, уже нині фермери, які зареєструвались в ДАР, мають доступ до Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Єдиного держреєстру юридичних осіб, ФОПів та громадських формувань, а також Єдиного реєстру тварин.
За допомогою ДАР можна перевірити дані про зареєстровані права оренди на землю, а також подати заявку на виправлення помилок у Державному земельному кадастрі. Коли Державний аграрний реєстр запрацює на повну, то його користувачі зможуть прямо подавати заявки на державну підтримку.
Закон про держпідтримку сільгоспвиробників почне дія­ти через пів року після набуття ним чинності. Наразі він пови­нен ще пройти декілька юридичних процедур. У Всеукраїнсь­кій аграрній раді вважають, що закон сприятиме скороченню тіньового обробітку землі та більш ефективному розподілу державної підтримки між фермерами.

За матеріалами Центру громадського моніторингу та контролю.