НЕ ЗУПИНЯЙТЕ ЖИТТЯ ЗУПИНОК!
Захист зупинок Хмельниччини став однією з найголовніших тем, які обговорюють у фейсбуку кам’янчани, наробивши розголосу чи не на всю країну.
Допис авторки найстарішого краєзнавчого сайту України «Замки і храми України» Ірини ПУСТИННІКОВОЇ викликав неабиякий резонанс. Кам’янчанка розповіла, що ще в квітні проїжджала повз дві мозаїчні зупинки на цемзаводі, а сьогодні їх уже немає. А були вони красивенні, у скіфських стрілах і півниках. Вона писала про них у путівниках і статтях. Але два зразки монументалістики, котрі прикрашали смальтою художники з Вінниці, просто знесли з лиця землі.
– Я дуже, дуже переживаю за Колибаївку, Гаврилівці, Жванець, зупинку навпроти кам’янецького «Епіцентру» – вони можуть бути наступні, – пише авторка краєзнавчого сайту.
Із дописів користувачів вона з’ясувала, що знищено не лише дві цемзаводівські зупинки, але й чимало інших по Хмельниччи-ні – у Вихрівці, Солобківцях, Гукові, Мар’янівці, Самчиках.
А причина цьому – «Велике будівництво». Українці десятиліттями чекали гарних доріг, і тут – будівельний сезон у розпалі, на Хмельниччині активно зводять нові дороги й латають старе асфальтове покриття й … демонтують чимало зупинок.
У Службі автомобільних доріг Хмельниччини пояснили, що, згідно з проєктною документацією, на кожну ремонтовану ділянку доріг передбачено перевлаштування аварійних споруд, які через відсутність фінансування було неможливо підтримувати в належному стані в рамках експлуатації.
– Причина демонтажу деяких зупинок – їхня аварійність, бо ми ставимо в пріоритет безпеку пасажирів і водіїв. Друге питання в тому, що зупинки, які демонтуються, розміщені з порушенням чинних будівельних норм, – пояснює фахівець зі зв’язків із громадськістю та пресою САД Юлія МАНЗЯК. – Оскільки вже склалася така неприємна ситуація із зупинками, Укравтодор пообіцяв знайти можливість включити в програму «Великого будівництва» реставрацію цих зупинок. Щоправда, наскільки це можливо – невідомо, бо ніде не прописана процедура їх реставрації, тобто, конкретно мозаїчних об’єктів, бо вони не належать ні до історичних, ні до культурних пам’яток. У САД дано інструкції підрядним організаціям не демонтувати зупинки, якщо в підрядника будуть сумніви щодо віднесення їх до культурної чи історичної спадщини.
Що стосується меж колишнього Кам’янець-Подільського району, то там демонтовано всього дві зупинки на цемзаводі, бо, повторюю, вони були в аварійному стані. Жванецька, Гуменецька, Колибаївська стоять на місцях. Усе те, що можна відремонтувати, ремонтуємо! Але в пріоритеті в нас завжди життя і здоров’я людей.