Четвер, 25 Квітня 2024 р.
14 Травня 2021

НЕ ЗУПИНЯЙТЕ ЖИТТЯ ЗУПИНОК!

Захист зупинок Хмельниччини став однією з найголовніших тем, які обговорюють у фейсбуку кам’янчани, наробивши розголосу чи не на всю країну.

Допис авторки найстарішого краєзнавчого сайту України «Замки і храми України» Ірини ПУСТИННІКОВОЇ викликав неабиякий резонанс. Кам’янчанка розповіла, що ще в квітні проїжджала повз дві мозаїчні зупинки на цемзаводі, а сьогодні їх уже немає. А були вони красивенні, у скіфських стрілах і півниках. Вона писала про них у путівниках і статтях. Але два зразки монументалістики, котрі прикрашали смальтою художники з Вінниці, просто знесли з лиця землі.

– Я дуже, дуже переживаю за Ко­либаївку, Гаврилівці, Жванець, зупин­ку навпроти кам’янецького «Епіцент­ру» – вони можуть бути наступні, – пи­ше авторка краєзнавчого сайту.

Із дописів користувачів вона з’ясувала, що знищено не лише дві цемзаводівські зупинки, але й чимало інших по Хмельниччи­-ні – у Вихрівці, Солобківцях, Гукові, Мар’янівці, Самчиках.

А причина цьому – «Велике будівництво». Українці десятиліттями чекали гарних доріг, і тут – будівельний сезон у розпалі, на Хмельниччині активно зводять нові дороги й латають старе асфальтове покриття й … демонтують чимало зупинок.

У Службі автомобільних доріг Хмельниччини пояснили, що, згідно з проєктною документа­цією, на кожну ремонтовану ділянку доріг передбачено пере­влаштування аварійних споруд, які через відсутність фінансування було неможливо підтримувати в належному стані в рамках експлуатації.

– Причина демонтажу деяких зупинок – їхня аварійність, бо ми ставимо в пріоритет безпеку пасажирів і водіїв. Друге питання в тому, що зупинки, які демонтуються, розміщені з порушенням чинних будівельних норм, – пояснює фахівець зі зв’яз­ків із громадськістю та пресою САД Юлія МАНЗЯК. – Оскільки вже склалася така неприємна ситуація із зупинками, Укравтодор пообіцяв знайти можливість включити в програму «Великого будівництва» реставрацію цих зупинок. Щоправда, наскільки це можливо – невідомо, бо ніде не прописана процедура їх реставрації, тобто, конкретно мозаїчних об’єктів, бо вони не належать ні до історичних, ні до культурних пам’яток. У САД дано інструкції підрядним організаціям не демонтувати зупинки, якщо в підрядника будуть сумніви щодо віднесення їх до культурної чи історичної спадщини.
Що стосується меж колишнього Кам’янець-Подільського району, то там демонтовано всього дві зупинки на цемзаводі, бо, повторюю, вони були в аварійному стані. Жванецька, Гуменецька, Колибаївська стоять на місцях. Усе те, що можна відремонтувати, ремонтуємо! Але в пріоритеті в нас завжди життя і здоров’я людей.