Субота, 20 Квітня 2024 р.
6 Травня 2022

МІСТ БЛАГАЄ ПРО РОЗВАНТАЖЕННЯ

4 травня 2022 р. представники НІАЗу «Кам’янець» та міськ­ради скликали пресконференцію з приводу недавнього обстеження технічного стану та ймовірних змін у про­їзді змученим від транспорту Замковим мостом. Якщо коротко, то головна рекомендація спеціалістів – обмежити рух пам’яткою. Як це буде виконано, подумає спеціально створена робоча група.

Цілодобова експлуатація Зам­ковго мосту для пам’ятки такого віку та унікальності – безперечне зло. У місті давно є потреба в альтернативних шляхах об’їзду Старого міста транспортом (наприклад, через Зіньківці), але навіть половинчасте рішення про певні «розвантажувальні» дні або години (у вихідні, наприклад) підуть пам’ятці на користь.
Наприкінці квітня було створено комісію з обстеження технічного стану склепінь Замкового мосту під головуванням гендиректора НІАЗу Василя ФЕНЦУРА. До її складу ввійшли головний інженер заповідника Петро Мілер, в.о. завідувача відділу реставрації та реабілітації па­м’яток Валентин ПАГОР, начальник відділу з охорони культурної спадщини міськради Олександр ЧУХРІЙ і верхолаз підприємства «Гермес-С» Олег КРОЛИК.
– Замковий міст – пам’ятка архітектури національного значення XIV-XVII ст., він перебуває в державній власності. Дослідження його стану проводилися сертифікованою організацією «Мостозагін» у 2005-2008 роках. За їхніми результа­тами було дозволено рух через Зам­ковий міст, – розповідає Василь Фенцур. – На той час ще не були проведені протиаварійні роботи на ділянці обмурувань північної стіни – їх виконали 2017-го. Всередині обмурувань турецького періоду – старовинні арочні конструкції. Поверх цих арок 1942 р., в часи німецької окупації міста, була влаштована ще одна арочна конст­рукція. Тож маємо пам’ятку, що складається з багатьох шарів. Поверх була встановлена монолітна плита, яка забирала навантаження з кам’яних обмурувань. Товщина цього муру в нижній частині – близь­ко трьох метрів, у верхній – 1,2-1,5. Специфіка конструкції мосту в тому, що він не йде по прямій. Пілони, на котрі всередині опираються арки, не є паралельними один одному, стоять під різними кутами. Є й інші нюанси експлуатації конструкцій із каме­ню. Тому мусили би бути обмеження, їх рекомендували проєктувальники з київського інституту «Укр­захід­­проєктреставрація». Після того проєкт пройшов ще експертизу в спе­ціалізованій проєктній органі­зації, яка займається проєктуванням мостів. Для здійснення моніторингу та нагляду за технічним станом на тріщинах, що були на кам’яних конструкціях, на каменях арок нижньої частини, було встановлено 11 гіпсових маяків. Стан маяків обстежувався в 2012, 2014 і 2017 роках. Під час останнього з обстежень були встановлені додаткові маяки на третьому шурфі – після робіт на північній стіні обмурувань. Під час усіх обстежень складалися акти, де зафіксовано, що тріщини відсутні, крім 2012 р., коли відпали два маяки, ймовірно, від надмірного зволоження. Тоді був помічений конденсат у третьому шурфі з боку зам­ку. Утворився він, швидше за все, через відсутність провітрювання.
Коли ми обдивилися міст 21 квіт­ня цього року, відзначили відсутність вологості – навіть навпаки, помічена надмірна сухість. Усі маяки є цілими. Висновок: деформацій, які могли б утворити тріщини, немає. Комісія розробила рекомендації, з якими ми і вийшли на міського голову.
У цій монолітній плиті влаштовані металеві люки. Вони заіржавіли від сильного конденсату. Отже, вода не надто добре відводиться з поверхні мосту. Їх необхідно почис­тити – вони забиті мучкою, котрою дороги посипалися взимку. Треба також виконати ремонт лотків для водовідведення, які є по обидва боки від проїжджої частини, для чого і встановлені водометні труби. Для підтримки попередніх рекомендацій проєктувальників і для зменшення вібрацій на п’ятиаркову кам’я­ну конструкцію мосту потрібно обмежувати швидкість автомобілів (не більше як 30 км/год) та їхню вагу (не більше ніж 3,5 т). Є також пропозиція, аби одночасно на мосту перебували не більш як два автомобілі.
2017 року міськрада ухвалила рішення запровадити платний проїзд – для забезпечення таких вимог. Чи було таке рішення правильним – судити кам’янчанам. Транспорт усе одно проїжджає, навантаження не тільки не зменшилося, а й, імовірно, збільшилося. Навантаження на ньому приблизно як на проспекті Грушевського. За дорученням голови обласної військової адмініст­рації, нині проїзд по мосту здійснюється без плати, щоб люди, в разі тривоги, могли вчасно потрапити до домівок або в укриття. Такий міст у нас один, це унікальна пам’ятка, і ми не можемо сказати, в якому він перебуватиме стані, якщо така інтенсивність руху буде протягом довгого часу.
Керівник департаменту ЖКГ Олександр БОНДАР:
– Справді, 2017 року було ухвалено рішення виконкому про встановлення плати за проїзд Замковим мостом. Але з початком війни та у зв’язку з великою кількістю внутрішньо переміщених осіб, на території Старого міста почалися страшенні затори. Тоді відкрили проїзд повністю для всіх, були влаштовані обмежувачі по висоті з обох боків мосту. За останні два тижні їх пошкодили і навіть розрізали. Отже, є певні водії, які хочуть проїжджати великогабаритним транспортом, обминаючи принаймні пост на в’їзді до міста з боку Чернівців. Ми їх відловили.
Зважаючи на висновок комісії, зазначу, що міст не є аварійним, але обов’язково має бути обмеження з тоннажу. На сьогодні ані зробити, ані проконтролювати таке обмеження неможливо, бо відсутні працівники на місцях, які могли б зупинити авто. І нині будь-який автомобіль, крім надвеликого габаритного, може проїхати там, бо обмежувачі встановлені з урахуванням висоти маршрутних транс­портних засобів. Тому за результатом спільної наради було ухвалено рішення, що працівники комунального підприємства будуть контролювати рух по мосту, і буде відновлено платний проїзд.
Міський голова створив робочу групу, основним завданням якої є вироблення комплексної схеми організації дорожнього руху через Старе місто. До групи, крім працівників міськради, ввійдуть представники проєкт­них інститутів. Уже є поперед­ня домовленість із львівськими фахівцями, які неодноразово брали участь у таких проєктах.
Одна з пропозицій, які будуть розглядатися, – перекриття руху транспорту на вихідні (рух маршруток і таксі буде дозво­лений навіть тоді). Розгляда­тимуться й різні варіанти щодо оплати проїзду і надання пільг.

Ірина ПУСТИННІКОВА.

P.S. Як повідомила пресслужба міськради, від 7 травня відновлюють роботу пункти пропуску на Замковому мосту. Плата (за умови наявності картки-­абонементу на проїзд): для мешканців Підзамча, Довжка, Зіньківців – 1 грн, для інших мешканців міста – 2 грн.
Проїзд без карток – 10 грн, така сама ціна для транзитного транспорту.
Для мікроавтобусів з абонементом – 5 грн (без нього – 15), для автобусів далекого прямування (в’їзд тільки з вул.Папаніна до музею) – 25 грн.