КАМ’ЯНЕЦЬКОМУ ТРОЛЕЙБУСУ -ТРЕТЯ КЛЯМКА
– Питання будівництва тролейбусної лінії стоїть під великим сумнівом у зв’язку з високою вартістю проекту. Ці кошти мали б надійти з Держбюджету, але в держави таких грошей немає. Компромісне рішення – замість будівництва тролейбусних ліній придбати автобус на літієвих батареях. Його виготовлять на Львівському автозаводі. Будівництво тролейбусних ліній у нашому місті неперспективне, – так прокоментував кам’янчанам майбутнє тролейбуса в нашому місті міський голова Михайло СІМАШКЕВИЧ у передачі «Міська кухня» 16 червня 2012 р.
Отже, фраза єврея Юхима з фільму «Комісар»: «В этом городе никогда не будут ходить трамваи…», знятого в Кам’янці-Подільському 1967 р., стала пророчою для нашого міста.
14 квітня 1993 р. у «Подолянині» була надрукована стаття Віктора ЄРМЕНЧУКА «Кам’янецькому тролейбусу – клямка?». Кам’янчани пам’ятають, що то таки була клямка, але друга. Дуже мало хто знає, що в історії електричного транспорту в нашому місті була ще й перша. 28 лютого 2003 р. також у «Подолянині» було надруковано статтю Юлії ПТАШНИК «Перша спроба, або Чи буде у Кам’янцi мiський електричний транспорт?».
Там йшлося про те, що наприкінці ХІХ ст. керівництво міста проявило бажання здійснити в Кам’янці будівництво міського водопроводу, електричного освітлення і електричного трамвая. А в травні 1913 р., тобто 100 років тому, на адресу Кам’янець-Подільської міської управи надійшла заява від інженера-технолога Захара Безіковича, в якій він просив про представлення концесії на будівництво та експлуатацію протягом 40 років електричного трамвая.
Договір регламентував швидкість руху трамвая, яка мала становити 10-12 верст на годину, а інтервал руху влітку мав становити не більше 7 хв., а взимку – 15 хв. Тарифи за проїзд – від
6 до 10 коп. Учні початкових і середніх навчальних закладів мали б 40-відсоткову знижку. Діти до трьох років, чини поліції, листоноші мали би безкоштовний проїзд.
За планом передбачалося впровадження чотирьох маршрутів, які б охоплювали майже все місто, в тому числі й Старе. Курсували б трамвайчики Кам’янцем, якби на цьому проекті не поставили дві жирні крапки. Спочатку Перша світова війна, а далі – Жовтнева революція. Отак завершилася перша спроба.
Аби припинити другу спробу, не потрібно було ні війни, ні революції. Кам’янчани поплатилися за безвідповідальну і аморальну політику колишньої міської влади, котра поставила другу клямку на тролейбусну лінію в Кам’янці-Подільському.
Нинішня влада увійде в історію як така, що поставила третю клямку на самій ідеї будівництва шести тролейбусних маршрутів, передбачених Генеральним планом розвитку міста, розробленим Київським проектним інститутом містобудування. Головний архітектор проекту Петро Тарасюк на останній презентації Генплану 14 жовтня 2011 р. зазначив, що в Кам’янці є всі підстави мати тролейбусне сполучення, в тому числі й велика протяжність міста з півночі на південь (12 км), туристичний розвиток тощо. Для втілення в життя цього проекту потрібна ініціатива та бажання міської влади.
Проте її немає, не було і не буде, в чому кам’янчани могли переконатися. Як альтернатива будівництва тролейбусних ліній, нав’язується впровадження автобусів на літієвих батареях. Аби відвести увагу кам’янчан, пропонується замінити маломісткі маршрутки на більш місткі. Але не всяка пісня, яку наспівують сьогодні всі, стає народною.
При розробці стратегічного плану розвитку міста жодного натяку на розвиток електротранспорту не було. Не розроблена, не прийнята та не затверджена цільова програма його розвитку. Лунають заяви, що в держави для будівництва тролейбусних ліній у Кам’янці-Подільському коштів немає. А хто із влади порушував питання можливого фінансування вкрай необхідного нашому місту проекту, беручи за основу показники, надані чеською фірмою ЧКД «Електротехніка», розроблений бізнес-план проекту «Городской тролейбус г.Каменец-Подольский»?
Наприклад, у м.Керч міська влада домоглася виділення з Держбюджету 100 млн.грн. на добудову трьох тролейбусних маршрутів, а торік випросили в Президента кошти на четвертий маршрут і вже його збудували. Натомість під час перебування Віктора Януковича в нашому місті ніхто не скористався такою можливістю, а навпаки – запевнили Президента, що проблем з транспортним обслуговуванням у місті не існує.
Хоча як можна просити кошти на будівництво при відсутності самої програми будівництва, узгодженої в облдержадміністрації та Міністерстві регіонального розвитку?
Забули, що сьогодні на голову кожному кам’янчанину звалюються по 210 кг шкідливих викидів від автомобілів на солярці й бензині!
Не відсутність у держави коштів на будівництво тролейбусних ліній є головною причиною впровадження цього проекту, а відсутність у місті господарів. Місту просто не щастить у цьому.
До відома кам’янчан: вартість реалізації проекту під ключ при розрахунковому курсі 11 грн.
за 1 євро складає 353 млн.
708 тис.грн. (передбачено 6 маршрутів загальною протяжністю 60,3 км та 35 тролейбусів). Окупність проекту складає 6-5,5 років при умові державного фінансування в обсязі 50%, решта 50% становитимуть залучені грошові ресурси фінансових установ.
Усі розрахункові величини можна покращити у випадку підтвердження можливого обсягу надання пільг для підприємства міського електротранспорту, як у м.Івано-Франківськ, де податок за землю платять у тій частині, що до Держбюджету, а в міський бюджет за оренду землі не платять.
Нагадуємо, що наведені розрахунки розроблені всесвітньо відомою чеською фірмою ЧКД «Електротехніка» за даними, наданими структурними підрозділами Кам’янець-Подільської міської ради.
Стає незрозумілою позиція влади, яка не зацікавлена в поверненні розграбованого комунального майна «Дирекції будівництва тролейбусної лінії», що сталося внаслідок недолугої діяльності колишньої влади.
А може, впровадити пілотний проект, за яким 70% вкладає держава, а 30% – навпіл місто та область? 30% – це 106,1 млн.грн., на місто припадає половина цієї суми, а це 53 млн.грн.
Нагадуємо, що витрати на незавершені об’єкти будівництва тролейбусної лінії, придбане обладнання та матеріали склали, за сьогоднішніми цінами, 230-270 млн.грн. Майже все тролейбусне майно розбазарено, розграбовано та знищено. Залишилась лише частина тролейбусних опор, склад, де зберігалися матеріали і обладнання, частина недобудованих тягових підстанцій. Знищення майна продовжується і тепер. Не так давно при спорудженні будівельного гіпермаркету по-варварськи знищено шість тролейбусних опор, вартість яких складає 72 тис.грн.
Місту завдано багатомільйонних збитків, але жодних кроків з відшкодування громаді викраденого комунального майна не робиться. А запровадження автобуса на літієвих батареях – це намагання влади відволікти увагу кам’янчан, допомогти забути навіть мріяти про тролейбус. Це авантюрне рішення, прийняте некомпетентними функціонерами з міськвиконкому і підтримане міським головою без урахування думок і пропозицій кам’янчан, є упередженим, невиваженим і помилковим, де троє вирішили все за стотисячне місто.
Рішення відмовитися від будівництва тролейбусних ліній прийняте міським головою з посиланням на капіталомісткий проект буде третьою клямкою не тільки на продовженні будівництва, а й на самій ідеї.
Михайло КОСТЕНКО, Віктор ГУСАК, Володимир РЕВУЦЬКИЙ, Арнольд ХАРЛАМОВ, члени ГО «Кам’янецький тролейбус».