П'ятница, 19 Квітня 2024 р.
3 Грудня 2010

ОСЬ ТАКА У НИХ РОБОТА

9 грудня - День працівників штабних підрозділів ОВСНапередодні Дня міліції, а саме 9 грудня, правоохоронці святкують День працівників штабних підрозділів органів внутрішніх справ. За короткою назвою цього структурного підрозділу насправді криється величезний обсяг роботи. Штаб – це своєрідний мозковий центр, який координує роботу всього відділу міліції. Здається, важко повірити. Та якщо розібратися, вникнути в так звану «штабську» кухню…

Недаремно кажуть, що краще один раз побачити… От і вирішила я напередодні свята поспостерігати за роботою міліцейського штабу та розібратися  в тому, хто, що і для чого. Начальник штабу міськвідділу міліції майор міліції Андрій КОГУНЬ розповів про роботу очолюваного ним підрозділу. А її, як виявилося, чимало. 

– Штаб забезпечує поточне та перспективне планування роботи відділу, – каже Андрій Миколайович. – На наших плечах лежить розробка заходів із вдосконалення оперативно-службової діяльності, керування наявними силами та засобами, контроль виконання службами та підрозділами законодавчих та інших нормативних актів, додержання обліково-реєстраційної дисципліни, організація роботи чергової частини. 

Тож уся оперативна інформація, як ниточки з одного великого клубка, стікається в штаб. Жодне повідомлення чи заява від громадян не залишається поза увагою. А хто має більше інформації, як не оперативні чергові? Що не говори, а черговий – третя людина у міськвідділі протягом доби після начальника та керівника,  відповідального за добу. Я і не знала, скільки роботи доводиться виконувати оперативному черговому та його помічнику протягом зміни! А скільки відповідальних рішень!

…У черговій частині оперативний черговий Василь ПІДГОРНЯК щось занотовує в журнал, його помічник Віктор СЛОБОДЯН працює біля комп’ютера, щось друкує. Це – моя зміна. 

– Протягом доби оперативний черговий є керівником і відповідальним за всі наряди, – каже Василь Васильович. – Він скеровує дії слідчо-оперативної групи, патрульних і дільничих інспекторів міліції, знає, у кого який маршрут і хто де знаходиться. У нічний час черговий, як старший по місту, має право приймати відповідальні рішення. 

…Нашу розмову перериває телефонний дзвінок. Вислухавши та записавши щось у журналі, Василь ПІДГОРНЯК зв’язується з дільничим інспектором, розповідає йому ситуацію та вказує адресу, за якою тому потрібно прибути. Виявляється, телефонувала жінка, син якої  хуліганить і погрожує фізичною розправою. Такі звернення, зазвичай, – компетенція пра-цівників відділення дільничих інспекторів міліції. Повідомлення реєструється в спеціальному журналі реєстрації заяв і повідомлень про злочини, або, як кажуть міліціонери, ЖРЗПЗ. Крім цього, у черговій частині є ще один журнал – обліку інформації, куди записуються повідомлення, що не містять ознак злочину. Загалом, повідомлення «штабісти» можуть отримувати поштою, від інших міськ- і райвідділів міліції, при особистому зверненні громадян чи телефонним повідомленням. Повідомлення, які надходять 

поштою в канцелярію та містять ознаки злочину, обов’язково реєструються в черговій частині в ЖРЗПЗ. Загалом за добу надходить близько 30 повідомлень, 

заяв і звернень. 

З кожним роком їх кількість збільшується. За словами начальника чергової частини міськвідділу міліції Миколи МІКШАНСЬКОГО, якщо пригадати період початку 90-х, то протягом року до міліції надходило всього 200 звернень від громадян. А тепер за місяць реєструється понад 300 звернень. Лише протягом цього року їх зареєстровано вже понад 4200. Тож рівень довіри до працівників міліції хоч поступово, але збільшується.

…І знову телефонний дзвінок. Через декілька хвилин по міськвідділу лунає зумер. За лічені хвилини в черговій частині збирається слідчо-оперативна група (СОГ). Зазвичай склад групи – старший групи (в основному – старші служб відділу), слідчий і працівники громадського та оперативного блоків.  Керує СОГ відповідальний по міськвідділу – начальник міліції чи один із його заступників.

Черговий швидко вводить її в курс справи. Доведеться їхати «на труп». Покійного знайшли родичі в його квартирі та одразу ж зателефонували 102. Група виїхала на місце події. Періодично старший групи дзвонив і повідомляв про обстановку. Тим часом помічник чергового Віктор СЛОБОДЯН заносив отриману інформацію в електронну базу. Вона є локальною; повідомлення, що туди потрапляють, одразу ж висвічуються в усіх чергових частинах області. В такий спосіб передаються повідомлення не лише про злочини, а й дані на зниклі транспортні засоби, людей чи підозрілих осіб для орієнтування нарядів інших міськ- і райвідділів міліції. Тож лише уявіть, скільки різної інформації за добу! 

А ще люди. Вони також різні. 

– Хтось із криками приходить чи дзвонить, хтось із плачем чи істерикою, – каже Василь Васильович. – А є й такі, яким немає з ким поговорити про наболіле. Таких людей, напевне, знає кожен. Це і сварливий сусід, завжди чимось незадоволений, і бабусі, яким заважає молодь, що вечорами збирається на лавочці під під’їздом, та й просто самотні, що не мають навіть із ким словом перекинутись. Деяких ми вже впізнаємо за голосом. 

Те, що чергові за день наслухаються різного, переконалася сама, адже довелося спостерігати не лише за тим, як вони спілкуються по телефону, а й як розмовляють з людьми, які приходять до міськвідділу. Комусь із них потрібно на прийом до начальника чи його заступників, когось викликають по справі чи заяві до слідчих чи оперативників. І, перш за все, черговий має з’ясувати, чи є на місці потрібний працівник міліції. Якщо він є, то у постового людину записують у спеціальний журнал реєстрації відвідувачів.

До міськвідділу приходять і люди, які хочуть написати заяву про вчинення відносно них злочину. Для цього в складі СОГ є дільничий інспектор, який проводить прийом громадян. Він відбирає заяви та пояснення, котрі реєструються, знову ж таки, черговим у ЖРЗПЗ.

Частими гостями міліції є бомжі та п’янички. Ці влаштовують «концерти»: чіпляються з дурними запитаннями, лайкою, погрожують. Я не знаю, як би реагувала, а чергові – спокійні.

На моє здивоване «Як можна бути такими врівноваженими протягом доби?» лише посміхаються і відповідають: «Така робота».

Виявляється, «гаряча» пора для чергової частини починається після 18.00, коли люди повертаються з роботи та починаються сімейні скандали.

– На кожне повідомлення про сварку чи скандал також реагує-

мо, – додає черговий, – адже інколи дрібниця, якщо на неї вчасно та відповідно не зреагувати, може перерости у злочин, скоєний на побутовому грунті. Чимало надходить повідомлень про вчинення протиправних дій молоддю, місто все ж таки студентське. Вечорами молоді люди розважаються хто де: хтось відвідує спортивні секції, а хтось – кафе та бари. А потім починаються бійки, дрібні хуліганства. 

…Через деякий час телефонний дзвінок підтвердив розповідь чергового: на Водоймі якась група хлопчаків поводить себе дуже зухвало. Василь ПІДГОРНЯК, зв’язавшись із патрулем по рації, направляє його у вказаному напрямку. Патруль, вияснивши ситуацію, доповідає, що дійсно, зібралися хлопчаки, шуміли та розпивали пиво. На них було складено протоколи про адмінпорушення, адже розпивання алкогольних напоїв у громадських місцях заборонено.

Окрім прийому повідомлень, їхньої реєстрації, керування СОГ, патрулем чи дільничими, прийняття відповідних рішень і по-стійної передачі інформації на область, оперативний черговий відповідає ще й за збереження зброї всього відділу. Зброя видається працівникам міліції на період чергування, крім випадків перебування у відрядженні (якщо це необхідно) чи наявності до-зволів на постійне зберігання та носіння зброї.

Що й казати? Робота не з легких, на власні очі переконалася.