П'ятница, 19 Квітня 2024 р.
29 Червня 2012

НАДУЛИ – І ВПЕРЕД!

Одним із найпоширеніших видів спортивного туризму є водний, в основі якого лежить подолання маршруту водною поверхнею. Він поділяється на підвиди, залежно від водного середовища та плавзасобу. Ми повідаємо вам про сплави на катамаранах. По-перше, це один з найпростіших плавальних засобів, по-друге, він чудово підходить для річок нашої місцевості, й чимало кам’янчан знайомі з ним не лише теоретично.

ЧУДОВИЙ ВИНАХІД СЕРГІЯ ПАПУША

Екіпаж Дмитра ВАЩУКА підкорює річки Тянь-ШанюКатамаран у перекладі з та­мільської мови означає «зв’язані колоди». Це двокорпусне судно, з’єднане зверху мостом. Катамарани бувають різноманітних конструкцій, однак туристичний – це два надувні сигароподібні балони, з’єднані за допомогою ме-талевого або дерев’яного каркаса. Балони складаються із двох шарів: повітронепроникного, який, власне, надувається, та захисного. Катамарани, що управляються веслами, розра­ховані на 2-х, 4-х або 6-х людей. Автором ідеї цього плавзасобу, який з’явився у 70-х рр. ХХ століття, вважають москвича Сергія ПАПУША. Туристичний катамаран швидко став одним із найпоширеніших засобів сплаву порожистими річками. Його вартість складає від 3500 грн. і більше.

ПЕРШИЙ ДОСВІД НА ВЛАСНИХ ПОМИЛКАХ

У Кам’янці-Подільському катамаранами володіють деякі затяті спортивні туристи та природничий факультет К-ПНУ ім.І.Огієнка. На базі факультету діє туристичний гурток «Тумалт», який час від часу організовує сплави, зокрема і категорійні водні подорожі.

Про особливості водного спла­ву I категорії нам розповів його учасник, відомий серед молоді гравець КВН Володимир ЧЕРНЯК: 

– Специфіка категорійного вод­ного походу полягає в кількох аспектах. Перший і найважливіший – це психологічна сумісність членів команди, бо лише разом можна долати перешкоди, які ставить на шляху природа.

Сплав І категорії передбачає подолання відрізка довжиною 

150 км за 6 днів. При цьому треба проводити фотозйомку пунк­тів, біля яких проходимо. Кожен член команди має рятувальний жилет та каску.

Згадую свій перший сплав: вирушали ми з м.Чорт­ків по р.Серет. Перші 3 км катамаран ішов нестабільно, бо потрібно було «вбутися». Потім почалося: рух під навісними мостами, гіллям. Десь на 7-му кілометрі шляху нас зустрів навісний міст, який розташувався дуже низько над водою, його можна було обійти, лише притулившись до правого або лівого берега. І тут виникла па­ніка: екіпаж почав гребти хто куди, і за декілька секунд ми гребли уже без весел. Все повністю було у воді: пливемо ми, збоку кепки, рюкзаки, весла, катамаран. Згуртувавшись, причалили до берега, переодягнулися в сухий одяг, порахували наші збитки – 3 втоплені телефони і один намочений фото­апарат вартістю майже 5000 грн. Це був перший урок, що телефони і цінні речі мають бути в герметичних пакетах, і головне: що б там не було, команда повинна діяти злагоджено.

Пройшли ми дистанцію довжиною 25 км, яку запланували на перший день, і організували табір: розклали намети, поділили обов’язки: хтось іде по воду, хтось збирає дрова і т.д. Робота кипить. Розташовуватись бажано не в 

населеному пункті, бо місцеві 

«авторитети» можуть прийти в гості… Щоранку на годину раніше встають чергові, які готують сніданок для команди.

Далі знову цілими днями гребемо, робимо перерву на годину, щоб пообідати, а ввечері не потрібно жодного снодійного – вистачає зайняти горизонтальне положення – і «тебе немає».

Маємо карту маршруту, на якій на кожен день розбиваємо від­стань для подолання. В сіль­ських радах робимо відмітки, фотографуємося біля знаків, які вка­зують населений пункт. Незважаючи на погодні умови, ми повинні продовжувати сплав. Якщо дощ – мають бути дощовики, холод – теплі речі, спека – тут важливо не проявити слабинки і не роздягнутися, бо шкіра згорить дуже швидко.

Нагородою за старання стає не лише довідка про проходження маршруту, але й незабутні враження на все життя.

ДЕ ПІДВИЩУВАТИ КЛАС?

«Першачки» вчаться правильно гребти -  туристична практика на природничому факультеті К-ПНУ ім.І.ОгієнкаЄ в Кам’янці-Подільському і такі люди, які спортивним туризмом займаються на досить високому рівні. Зокрема, є шестеро осіб, які пройшли водний маршрут V категорії: Дмитро Ващук, Олег Гуменюк, Ігор Кравчук, Олег Мельник, Олексій Осадчук та Юрій Фролов. Один із них, керівник групи, майстер спорту України зі спортивного туризму Дмитро ВАЩУК, розповів, де можна проходити маршрути різних категорій.

– У будь-якому виді спортивного туризму є VІ категорій склад­ності. В Україні можна пройти маршрути від І до ІV. 

Найближче до Кам’янця похід 

І категорії можна пройти на Дністрі або на зв’язці річок Серет – Дніс­тер. ІІ категорія – річка Смотрич (та це, швидше, на байдарках або двомісному катамарані). Також є два маршрути по Південному Бугу: з Меджибожа до Гніваня та із Тиврова до Гайворона. На тому ж Південному Бузі можна пройти по­хід ІІІ категорії: з Гайворона до Вознесенська. Більш перспективним є аналогічний маршрут по карпат­ських річках: Чорний Черемош – Черемош, Чорна Тиса – Чорний Черемош. Єдина річка в Україні для проходження походу ІV категорії – це Прут. Його можна проходити окремо, починаючи від Ворохти, або зі зв’язками річок Чорний Черемош чи Чорна Тиса. Кінцева точка маршруту – м.Чер­нівці. Визначальною ділянкою походу є 3-кілометровий відрізок під назвою Ямненський пролом, або Прикарпатський поріг, на якому знаходяться перешкоди ка­тегорії ІV складності. Також у м.Яремче є водоспад Пробій – єдина перешкода в Україні VІ категорії складності. Підготовленій команді водоспад чудово підходить для тренувань напередодні серйозних походів. Щоб пройти похід V або VІ категорій, треба їхати на річки Кавказу чи Алтаю, також можна у Саянах, Памірі, Тянь-Шані тощо.

Ми зі своєю групою двічі проходили маршрути V категорії складності: на Алтаї і (минулого року) на Тянь-Шані. Особливістю річок V і VІ категорій складності є те, що вони мають підвищений фактор ризику, тому спортсмени повинні володіти високою майстерністю. Група, яка вирушає в подорож V категорії, має бути готова до того, що в річці може змінитися рівень води – і перешкоди досягнуть рівня VІ категорії. 

І вже далеко в горах доведеться вирішувати питання щодо безпечного проходження маршруту.

Якщо Ви маєте бажання зайнятися водним туризмом чи навіть здійснити категорійний сплав, спочатку потрібно знайти однодумців і створити свою команду. Щодо оренди туристичного обладнання та документаційного оформлення катего­рійного сплаву можна звертатися до того ж Дмитра Ващука, який є головою Хмельницької обласної маршрутно-кваліфіка­ційної комісії, за телефоном: (067) 9298776.