Четвер, 18 Квітня 2024 р.
4 Лютого 2011

ЗА КЕРМОМ – ПРОФЕСІОНАЛИ

Володимир ДЕМЧЕНКО14 січня виповнилося 84 роки з дня створення оборонної організації України. А цього року Товариство святкуватиме 20-річчя з дня створення та існування у незалежній державі ТСОУ – Товариства сприяння обороні України. На всіх етапах історичного розвитку Товариство було школою патріотизму, мужності та професіоналізму. Тут було підготовлено чимало кадрів для народного господарства.

«ПЕРВЫМ ДЕЛОМ САМОЛЕТЫ…»

Добровільне патріотичне товариство виникло в перші роки після громадянської війни. В той час особливе значення надавалося розвитку авіації, розбудова якої стала всенародною справою. 8 березня 1923 р. в Москві створюється Товариство друзів повітряного флоту. За участю уряду республіки та військового командування виникає Всеукраїнське товариство авіації та повітроплавання. Незабаром у нього вливається аналогічне товариство Криму. 

Так виникло Товариство друзів авіації та повітроплавання України та Криму (ТДАПУК). Саме воно поклало початок створення оборонного товариства загалом. У всій республіці розгорнувся збір коштів на користь повітряного флоту. Так було побудовано першу групу літаків: «Україна», «Харківський металіст», «Червоний хімік», «Донецький залізничник» та ін. Всі вони передавалися Укрповітрофлоту для обслуговування поштово-пасажирських ліній, зокрема, Харків – Київ, Харків – Катеринослав – Одеса. 

Під час автопробігуДо 1924 р. допомогу повітряному флоту в основному надавали міста. Тому і популярність товариства поширювалася серед міського населення. Щоб залучити якомога більше сільського населення до активного будівництва повітряного флоту, ТДАПУК провело Всеукраїнський тиждень повітряного флоту на селі. Результати не примусили себе довго чекати: за рік кількість членів товариства зросла зі 110 тисяч до понад 415 тисяч у 7117 осередках по всій республіці.

1924 р. виникає ще одна нова добровільна оборонна організація – Товариство друзів хімічної оборони та хімічної промисловості (ДОБРОХІМ). Створення цього Товариства було зумовлене вимогою часу: в країні завданням №1 стало створення в максимально короткі терміни розвиненої хімічної промисловості. Установчі збори ДОБРОХІМу відбулися 19 травня 1924 р. в Москві, а 13 червня аналогічне товариство було створено в Україні. 

У зв’язку з тим, що ТДАПУК і ДОБРОХІМ тісно співпрацювали та вирішували майже одні й ті ж завдання, у травні 1925 р. уряд прийняв рішення про об’єднання їх в одну організацію – Товариство друзів авіаційної та хімічної оборони і промисловості (АВІАХІМ) з єдиною радою, яка об’єднувала роботу автономних секцій – авіації та хімії.

Важливу роль у зміцненні обороноздатності країни та її Збройних сил відіграло Товариство сприяння обороні СРСР (ТСО). Через близькість завдань і для того, щоб не розпорошувати уваги та зусиль, було вирішено об’єднати їх в одне товариство – ТСОАВІАХІМ. На 1 серпня 1927 р. ТСОАВІАХІМ об’єднував у своїх рядах близько 417 тисяч осіб.

В Україні завдяки ТСОАВІАХІМу наприкінці 1927 р. працювало 3183 стрілецькі гуртки, 691 стрілецький тир, 1216 військових кутків, 1959 бібліотек ТСОАВІАХІМу і 169 автохімічних загонів. 

Здійснюючи військово-технічну підготовку майбутніх захисників Батьківщини, Товариство турбувалося і про льотно-технічні кадри. Їхня підготовка велася в аероклубах ТСОАВІАХІМу, перший з яких – Харківський – було відкрито 1933 р. Через три роки таких аероклубів було 27. Саме в них молодь без відриву від виробництва оволодівала спеціальністю пілота, авіатехніка, моториста, повітряного стрільця. Тільки 1936 р. аероклуби підготували 1300 пілотів, 600 техніків, стрільців і мотористів, 3 тисячі планеристів і 2500 парашутистів. Кращі вихованці аероклубів товариства за направленням потрапляли до військових авіаційних шкіл і підрозділів ВПС.

Навчальний класПеред початком Великої Вітчизняної війни масовою формою оборонної роботи стає підготовка населення до МППО (місцева протиповітряна оборона), до якої було залучено мільйони людей. 

Механізація Збройних сил вимагала створення резерву водіїв автомашин. Відповідаючи на потреби армії, Товариство створює нові автомотоклуби в Одесі, Дніпропетровську, Донецьку, Харкові, Миколаєві та Кам’янці-Подільському. До початку 1941 р. ТСОАВІАХІМ України підготував 20 тисяч водіїв. Резерви готувалися і у військово-морському флоті.

Підготовка резерву проводилася активно і в часи війни. За короткий термін було навчено понад 1 млн. 660 тис. бійців винищувальних батальйонів і народного ополчення.

У травні 1948 р. за рішенням Ради Міністрів України ТСОАВІАХІМ було розділено на три самостійні товариства: Добровільне товариство сприяння армії, Добровільне товариство сприяння 

авіації та Добровільне товариство сприяння флоту. Але через деякий час усі три знову об’єдналися в одну – Добровільне товариство сприяння армії, авіації і флоту (ДТСААФ).

ЦЕНТР З ДВОМА ФІЛІЯМИ

Постановою ЦК ДТСААФ СРСР 1947 р. в Кам’янці-Подільському було створено навчальний центр. Його філії знаходилися в 

смт Ярмолинці та с.Миньківці, де готували механіків-водіїв гусеничних тягачів для Збройних сил СРСР. Безпосередньо в навчальному центрі ДТСААФ нашого міста готували водіїв 3-го класу. Першим керманичем місцевого Товариства був полковник запасу Петро МОІСЕЄНКО.

1963 р. навчальний центр перейменовують в автомотоклуб, а 1974 р. – в автомобільну школу. Начальником автошколи призначають полковника запасу Олексія СЕМЕНЮКА. З 1981 р. автошколу очолює капітан запасу Олександр ГОРДУСЬ. За активну роботу в підготовці фахівців для Збройних сил і народного господарства 1985 р. автошколі присвоюють звання «Зразкова». На той час начальником школи був капітан запасу Анатолій МАЛЯРЧУК.

Володимир ДЕМЧЕНКО та Йосип ЖЕЗІЦЬКИЙТовариство не лише здійснювало роботу з військово-патріотичного виховання, а й готувало молодь до служби в армії, здійснювало підготовку кадрів масових професій для народного господарства. Щорічно зі стін ДТСААФ СРСР виходило близько 450 тисяч спеціалістів понад 60 професій для народного господарства.

СПОРТИВНІ ДОСЯГНЕННЯ

Мотобольна команда «ПОДІЛЛЯ»ДТСААФ гриміло досягненнями у військово-прикладних видах спорту на весь колишній Радянський Союз. Однією з важливих сторінок спортивного життя Кам’янець-Подільської автошколи ДТСААФ є створення на її базі 1970 р. мотобольної команди «Поділля». 1980 р. «Поділля» стає чемпіоном України та отримує право грати в першій лізі. Через два роки команда провела 18 ігор, за результатами яких виборола право брати участь у першості СРСР у вищій лізі. За цей час мотобольна команда підготувала шість майстрів спорту та два кандидати в майстри спорту. 

Також члени Товариства неодноразово брали участь у змаганнях із мотопробігу, картингу, стрільби, парашутного спорту та багатьох інших. Нині Товариство сприяння обороні України активно підтримує та бере участь у понад 20-ти видах спорту. Щорічно проводяться понад 2500 змагань. Члени товариства гідно представляють країну на чемпіонатах Європи та світу. 

– Щорічно спортсмени ТСОУ беруть участь у змаганнях з картингу, мотокросу, стрільби, – розповідає голова Кам’янець-Подільської райміської організації ТСОУ, заступник директора автошколи ТСОУ полковник міліції у відставці Йосип ЖЕЗІЦЬКИЙ. – Маємо свій спортивний клуб. Особливим святом для нас є День Перемоги, на честь якого ми постійно проводимо автопробіги.

МАЙЖЕ СТО ТИСЯЧ ВИПУСКНИКІВ

Не припинило своєї діяльності Товариство і в часи незалежності України. На позачерговому з’їзді оборонного товариства 26 вересня 1991 р. було прийнято рішення про перетворення республіканської організації ДТСААФ у Товариство сприяння обороні України (ТСОУ). У новоствореному статуті зазначалося, що воно є правонаступником ДТСААФ 

України, всеукраїнською громадською організацією. Наказом голови обласного комітету ТСОУ від 7 липня 1993 р. Кам’янець-Подільську автошколу ДТСААФУ перейменовано в Кам’янець-Подільську автошколу ТСОУ. Місце її розташування – вул.Данила Галицького, 3. З 1996 р. незмінним директором автошколи є підполковник запасу Володимир ДЕМЧЕНКО.

– За роки незалежності автошкола ТСОУ переживала різні часи, – каже Володимир Миколайович. – Та, попри все, основні цілі та пріоритети нашої організації було збережено. Постійну допомогу та підтримку надає нам голова Хмельницького обласного комітету ТСОУ Петро ШУБІН.

Протягом 1995-1996 років було проведено значну роботу з ліцензування навчальних, спортивно-технічних і спортивних організацій ТСОУ. У вересні 2010 року наша автошкола пройшла акредитацію в Департаменті ДАІ щодо підготовки водіїв транспортних засобів з обсягом одночасної підготовки (перепідготовки) за такими категоріями: А, А1, В, В1, С, С1, Д, Д1, ВЕ, СЕ, С1Е, ДЕ, Д1Е.

АвтодромПідготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів здійснюється за денною, вечірньою (змінною) формами підготовки, з відривом або без відриву від виробництва. Варто зауважити, що з початку діяльності автошколи було підготовлено 93145 осіб. За кількістю випускників ця цифра складає майже все населення нашого міста.

Сьогодні Кам’янець-Подільська автошкола ТСОУ може похвалитися гарною матеріально-технічною базою. Окрім облаштованих кабінетів з вивчення Правил дорожнього руху та безпеки руху, тут є сучасний комп’ютерний клас, власна бібліотека, декілька лабораторій з вивчення будови автотранспортних засобів, оснащених відповідно до всіх вимог, автодром площею 0,6 гектара, який визнано кращим в області. На ньому є всі елементи, необхідні для підготовки водіїв транспортних засобів будь-яких категорій.

На навчанніДля якісної підготовки та перепідготовки водіїв мототранспортних і автотранспортних засобів навчальний заклад забезпечений такими автомобілями, як КамАЗ, ЗІЛ, ГАЗ, ПАЗ. Парк автошколи має понад 10 легкових автомобілів, є також мотоцикли та мопед. Загалом 27 одиниць транспорту. Вдало підібраний і викладацький склад автошколи. Майбутніх водіїв навчають високопрофесійні майстри, дехто з них має водійський стаж понад 40 років.

Гарні відгуки про автошколу ТСОУ можна почути і від начальника 4-го ВРЕР ДАІ УМВСУ в Хмельницькій області Сергія НАГОРНОГО:

– Дуже важливо, щоб майбутніх учасників дорожнього руху навчали високопрофесійні вчителі, – каже Сергій Володимирович. – Нещодавно викладачі та майстри автошколи ТСОУ пройшли атестацію в обласному РЕР ДАІ та підтвердили свій високий професійний рівень. Приємно бачити, що все в цій організації на своєму місці, є хороша матеріально-технічна база. А коли все та всі на своєму місці, то й робота виконується чітко, на відмінно.