КОРОЛЕВА ВСІХ МУКШ
ПЛУТАНІ ГІЛКИ РОДОВОГО ДЕРЕВА ЛЕСЬНЕВИЧІВ
До 7 березня 1945 р. село називалося Велика Мукша – за назвою річки, що через нього тече. Про зовсім древню історію поселення розповідати не будемо – ні про версії походження назви «Мукша» від давньослов’янської богині плодючості та прядіння Мокоші, ні про ілюзорний цвинтар мамонтів в околицях. Навіть про малодосліджене сторожове городище (ХІІ-ХІІІ ст.) на високому березі Мукші, біля впадіння річки в Дністер (вал,
рів – усе як слід), – теж не будемо.
Почнемо з пізніших часів – з межі XVІІІ і ХІХ ст. Відтоді й аж до початку ХХ ст. Мукша спершу частково, а згодом і повністю належала роду Лесьневичів. Так уже сталося, що цей рід був надзвичайно плодовитим, тож Мукшу то кроїли на дрібні шматки, то знову об’єднували.
Першим задокументованим власником Мукші з цього роду був сохачевський мечник Юзеф Лесьневич (пом. 1782 р.). Село він викупив у родичів своєї дружини Єфрозини Домбровської. В подружжя було восьмеро дітей – між кількома синами й розділили Мукшу і 11 тисяч флоринів з приданого Єфрозини (від другої дружини Йоанни Ширин мав ще одного сина – Юзефа).
Найбільшу частину маєтку, за версією польського дослідника архітектури Романа Афтаназі, отримав третій син від першого шлюбу Гонорат Лесьневич (пом. 1816 р.). Далі маєток успадкував його син Мартин (нар. 1799 р.), власник також Теремківців і Юрківців. Друга частина Мукші належала іншому сину Юзефа – Нікодему (пом. 1821 р.), власнику також Боришківців. Потім цю частину села успадкував один з його трьох синів – Вінцент (нар. 1793 р.), маршалок шляхти кам’янецького повіту. Далі ця частина Мукші дісталася його доньці від першого шлюбу Йоанні, дружині Болеслава Заремби.
В ІІ пол. ХІХ ст. більшу частину Мукші (430 десятин) скупив син Вінцента від першого шлюбу – Зигмунт Лесьневич. Менша частина (269 десятин) залишилася в його сестри Пелагеї Лесьневич. Десь так село ділилося до Першої світової війни.
ДУЖЕ СКРОМНИЙ, АЛЕ МАЄТОК
Де кілька власників – там кілька дворів. Були вони досить скромними: зберігся найбільший з них, і він пишнотою нікого не вразить. Усе, що може тут викликати ахи, – р.Мукша і Дністер десь внизу. Навіть тепер, через три десятиліття існування Дністровського водосховища, річка досить далеко від двору Лесьневичів, а колись вона була ще далі. А от похмурі, роздратовані скелі на протилежному березі видно було й тоді. Їх називали «замчиськом» – дійсно, дуже схожі на середньовічні руїни. Нині ця кам’яна краса відома як «Козяча церква».
Одноповерхову хатину з колонами звели на межі XVIII-ХІХ ст., а у 1830-х рр. Вінцент Лесьневич розширив будинок, прибудувавши до нього двоповерховий корпус із бальною залою. Колони Роман Афтаназі класифікує як тосканські, але це дуже така сільська Тоскана, сьома вода на дністровському киселі.
Парк тут був невеликий (на кручах не розженешся), без старих дерев, але наповнений акацієвим цвітом. Сьогодні тут скромний спортивний майданчик школи, бо в родинному гнізді Лесьневичів вчаться діти.
Польська Вікіпедія двір у Мукші-Слобідці поховала під водами Дністра, але село не затопило. Водою – ні. А от загальноукраїнською якоюсь депресухою його накрило з головою: пусті вікна колишнього Будинку культури, закриті парканами крутеликів виходи до Дністра, калюжі на дорогах. Життя тут буяє лише на «Рів’єрі» – від неї відпливають у подорожі Дністром катери «Хотин» і «Буковина». Якщо буде нагода, не вагайтесь – це справді незабутня подорож.
Краса навколо повинна породжувати і красу в душі. У Великій Слобідці досить багато цікавих парканів і брам – з квітами, зображеннями трійки коней…
НАЗВИ І ПРІЗВИЩА
Мукш до революції було безліч, а нині немає жодної. Мукша-Китайгородська (вона ж Міська Мукша) стала селищем Жовтневим у межах Кам’янця, Футори Мукша – територія навколо міської ткацької фабрики, Мукша-Пановецька злилася з Панівцями. Були ще Мукша-Боришковецька, Мукша-Кульчієвецька, Мукша-Колубаївська… Всі села вздовж цієї невеликої дністровської притоки були тезками. Королева всіх Мукш – Мукша-Велика – стала Великою Слобідкою. Що такого в цих п’ятьох літерах – М-У-К-Ш-А, що їх так кортіло перейменувати більшовикам?
У документах XVI ст. поселення називають по-різному: Muksa, Moxa, Mokscha. Назва річки фігурує вже 1374 р. в грамоті князів Коріатовичів. Перша ж згадка власне про село – під 1460 р. у переліку сіл, з яких було дозволено брати церковну десятину кам’янецькому єпископу. В XVI ст. Мукша дуже страждала від татарських набігів: у 1530-1542 р. тут було лише два плуги і млин.
Із власниками все заплутано. З 1565 до 1783 р. поселення начебто належало Хоцимірсь-ким – принаймні, так стверджує Юхим Сіцинський. У той же час під 1678 р. (якраз турецьке панування) власниками є Домбровські та Казаковські. 1790 р.: власниками Мукші є Іван Маковецький і Войцех Хлібовський. Прізвище Лесьневичів Сіцинський згадує лише під 1818 р.: тоді в розділеній на чотири частини Мукші були маєточки Антоніни Лесьневич (125 селянських душ), Фелікса Ковнацького (117 селян), Іоакима Маковського (14) і Варфоломея Нагорецького (14). Далі версії Сіцинського і Афтаназі сходяться в одну лінію: близько 1830 р. Віцент Лесьневич скупив усі частини Мукші. За станом на 1895 р., Мукшою володіли Зигмунд та Пелагея Лесьневичі. В селі проживав 1031 селянин – значно більше, ніж нині.
З першої пол. XVIII ст. документи згадують Успенську церкву в Мукші – спочатку дерев’яно-глиняну й убогу (стільки каменю навколо, чому ж дерев’яну?). Тут і двері були «на бігунах» (на дерев’яному валі), і навіть свічники – з дерева. А звідки золоту-сріблу взятися, коли парафіян – усього 38 чоловік (за станом на 1740 р.)? Візитація 1759 р. називає цю святиню вже «вітхою» – і 1766 р. було зведено нову Успенську церкву. Теж дерев’яну, але вже з дуба. Ще 1839 р. в Мукші жили уніати, тому можна припустити, що новий храм був греко-католицьким.
Існуюча скромна одноверха мурована святиня, ймовірно, походить з 1802 р., хоча можливі варіанти. Її дзвіниця виглядає дуже архаїчно. Ініціатором зведення кам’яного храму був священик Симеон Дубеняк – він також відповідальний за церкви в Гуменцях та Колубаївцях.
1847 р. Мукша пережила величезну пожежу: згорів церковний архів і близько 100 селянських хат.
Ще наприкінці ХІХ ст. ходили легенди про хід, який пов’язував між собою печери на правому березі Мукші з Устям (а це кілометрів шість).
Приїдете сюди покупатися – згадайте і про старий панський двір. На пишні палаци він не схожий, але історія Поділля збідніла б, якби він зник.
Ірина ПУСТИННІКОВА, спец. для «ПОДОЛЯНИНА».