П'ятница, 19 Квітня 2024 р.
3 Лютого 2017

ІКОНИ ВРЯТОВАНО ВІД «РЕСТАВРАЦІЇ»

Іще шість старовинних творів мистецтва, врятованих від руйнування, повернуто до фондів Кам’янець-Подільського історичного музею. 30 січня в Галереї мистецтв відбувся прилюдний захист магістерських робіт студентів кафедри образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва К-ПНУ ім.Івана Огієнка.

Врятована ікона Богородиці

Мало не на детективну історію перетворився порятунок ікони Богородиці «Знамення» ХVIII ст. Студентка Іванна Нечипорук, що реставрувала цей твір, багато часу витратила на очищення його від шару старого лаку та бруду, коли виникли підозри, що окремі деталі ікони були перемальовані. Рентгенівський знімок вразив: виявилось, що під товщею фарби існує більш давній, оригінальний образ Богородиці. Після повного розчищення пізніших, доволі грубих замалювань очам відкрився прекрасний витончений образ Діви Марії з дитятком Ісусом, що піднесла долоні в молитві.

Жертвою горе­реставраторів стали й царські врата ХVIII ст. Медальйони на них були доволі грубо перемальовані, а дере­в’яне різьблення поверх сусального золота і срібла перефарбоване сріблянкою і бронзянкою. Студентові­реставратору Сергію Ільчишину довелося провести ювелірну роботу з очищення всіх нашарувань. Наразі відреставрована лише одна стулка воріт, інша ще на реставрації.

Колоритний образ «Спас ­ Виноградна лоза» XVIII ст. потрапив до рук студентки Ірини Ігліної майже у стані ганчірки: намальований на полотні, зшитому з декількох частин, він мав багато заломів і втрат живопису. Зусиллями молодої реставраторки полотно було зміцнене, натягнуте на новий підрамник і відновлене у первісній красі.

Ще однією перлиною музейної колекції стала ікона святого Феодосія Чернігівського ХІХ ст.

з Хрестовоздвиженської церкви с.Супрунківці. Дерев’яний щит, на якому вона написана, складається з багатьох різнокаліберних кипарисових дощечок, які з часом розсипалися. Студентові Ігорю Карташову довелося дуже обережно збирати і склеювати це «лего», щоб при цьому не пошкодити сам образ. Ікона вражає багатим оздобленням фону, де використані тиснення, позолота і різнокольорова емаль.

ІКОНИ ВРЯТОВАНО ВІД «РЕСТАВРАЦІЇ»На захисті було представлено також одразу дві роботи українського художника Дмитра Жудіна, котрий тривалий час жив і працював у Кам’янці­Поділь­сь­кому. В музеї зберігається серія його робіт. Два доволі поетичні образи ­ «Портрет доньки» і «Портрет молодої жінки, що сидить на дива­­ні» ­ тепер також можна буде експонувати. Хоча ці твори доволі «молоді» ­ кінець ХІХ ст., однак фарба на них уже почала обсипатися, тож студентам Дмитру Добрянському та Івану Лісовому довелося зміц­нити живописний шар і делікатно відновити втрати. Особливо складно далося тонування порт­рета молодої жінки на дивані, оскільки художник проявив найвищу майстерність, написавши практично всю роботу білою фарбою ­ з безліччю відтінків.

Усі реставраційні роботи проводилися під керівництвом досвідчених реставраторів, викладачів кафедри образотворчого і декоративно­прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва Олександра Віштаченка і Тимура Такірова.

Окрім самих відреставрованих творів, новоспечені магістри представили прекрасно виконані копії полотен всесвітньо відомих художників, а також наукові праці, в яких дослідили різноманітні аспекти реставрації творів мистецтва.