Четвер, 28 Березня 2024 р.
20 Жовтня 2017

БЮДЖЕТ: ЯК ОТРИМАТИ І ВИТРИМАТИ?

Оприлюднений проект Держбюджету на 2018 рік і пакет законодавчих змін до нього можуть викликати чимало проблем для органів місцевого самоврядування. Цим занепо­коєні керівники українських міст, у тому числі й кам’янецький міський голова Михайло СІМАШКЕВИЧ.

БЮДЖЕТ: ЯК ОТРИМАТИ  І ВИТРИМАТИ?– Щороку ми отримуємо бюджет, який залишає бажати кращого. Хоч і з труднощами, проте досі нам вдавалося забезпечити життєдіяльність міста і бюджетних установ. Цьогорічні ж зміни ставлять органи місцевого самоврядування ледь не в патову ситуацію, – каже Михайло Євстафійович. – У першу чергу турбують плани передачі на міське фінансування пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Раніше вони фінансувалися за рахунок субвенції з Держбюджету місцевому. Це може значно розбалансувати міську скарбницю, адже ми порахували, що потреба на відшкодування пільг 2018-го становитиме 19,3 млн.грн. Відтак будемо змушені за власний рахунок фінансувати пільгові категорії громадян (чорнобильці, ветерани війни, інваліди війни, учасники бойових дій, військові, багатодітні сім’ї, діти війни, жертви нацистських переслідувань). Наголошу, що цей перелік, визначений державою, змінусує два десятки мільйонів, які могли би бути спрямовані на інфраструктуру та розвиток міста. Більше того, планується доручити містам і погашення попередніх заборгованостей держави із цих пільг. За станом на 1 жовтня, вони дорівнюють 3,3 мільйона гривень.

– Чи буде держава фінансувати задекларовані нею пільгові перевезення?

– У проекті не передбачено для цього субвенцію. Місту ж для виплати компенсації за пільгове перевезення населення залізничним

і автомобільним транспортом не­обхідно винайти 3,4 мільйона.

Фактично фінансування наданих державою пільг відбуватиметься за рахунок місцевих бюджетів.

– Що проект Держбюджету говорить про забезпечення ос­віти?

– Освітня субвенція ніби збільшена на 16,5% порівняно з 2017 ро­ком, але ж уряд заклав збільшення зар­плат педагогічних працівників на 25%. Виходить, що різницю знову має покрити міський бюджет. За попередніми даними, це 6 міль­йонів.

Сподіваємося, що профтехосвіту залишать на обласному фінансуванні.

Проте в держави є плани перекинути на плечі міст фінансування освітніх закладів першого-другого рівнів акредитації. А, наприклад, тільки індустріальному коледжу на рік потрібно близько 16 мільйонів гривень.

– Наскільки медична реформа вплине на фінансування медицини?

– У той час, коли ми розмовляємо, Верховна Рада ухвалює медреформи. Ще не знаємо всіх результатів, тільки те, що фінансування первинної медико-санітарної допомоги буде здійснюватися через окрему субвенцію з Держбюджету.

Разом із цим виділених коштів на вторинну і третинну медичну допомогу катастрофічно не вистачатиме.

У Кам’янця попередня мінімальна потреба в медичній субвенції на 2018 рік складає 104 мільйони, а нам дадуть тільки 64. Де взяти ще майже 40 мільйонів?

До того ж субвенція не призначена на оплату комунальних послуг і енергоносіїв, які 2018 року заберуть 12,5 мільйона.

Підсумовуємо: для медицини міс­та потрібно додатково понад 52 міль­йони гривень. Мовчимо вже про пов­ну потребу медзакладів у ліках тощо, яка складає також десятки мільйонів.

– Це всі «сюрпризи» бюджетного процесу?

– Є ще багато неврегульованих моментів. Потрібно передбачити механізм покриття втрат місцевих бюджетів внаслідок прийняття рішення НКРЕКП щодо підвищення тарифів для зовнішнього освітлення населених пунктів. Додаткові витрати міського бюджету на наступний рік складуть ще плюс два мільйони.

Існує проблема заборгованості держави різниці в тарифах. Зокрема, перед комунальним підприємством «Міськтепловоденергія» вона сягає 88,5 мільйона. На це також потрібна субвенція.

Є ще багато моментів. Підсумовуючи сказане, зазначу, що нововведення призведуть до додаткового навантаження на міський бюджет у сумі близько 200 мільйонів гривень, а якщо і коледжі опиняться на нашому фінансуванні, то й усіх 300.

При тому міський бюджет, який дорівнює майже 900 мільйонів, власних надходжень цього року буде мати тільки 320 мільйонів.

– Михайле Євстафійовичу, поставлю банальне запитання: «А що ж робити?».

– Органи місцевого самоврядування активно подають свої зауваження. Асоціація міст України просить не допустити передачі на фінансування з місцевих бюджетів пільг населенню на оплату житлово-комунальних послуг, збільшити обсяги освітньої субвенції на 25%, а медичної – на 20%, тощо.

Залишається тільки вірити, що у проект Держбюджету будуть внесені доцільні зміни, інакше, як жити місту при такому фінансуванні, абсолютно незрозуміло.