Середа, 24 Квітня 2024 р.
15 Грудня 2017

ЯК СТВОРЮВАВСЯ НАЙКРАЩИЙ ФІЛЬМ УКРАЇНИ

На молодіжний кінофестиваль «Бруківка», що відбувся в Кам’янці-Подільському 18 листопада, приїжджав режисер фільму-фентезі «Сторожова застава» Юрій КОВАЛЬОВ, який у своєму майстер-класі ділився з кінолюбителями секретами створення фільму. Детальніше про виважену роботу над створенням фільму – від професіонала Юрія Ковальова.

ПРО ФІЛЬМ І ТЕ, З ЧИМ ЙОГО ЇДЯТЬ

Юрій Ковальов - телевізійний режисер, кар’єра якого розпочалася 1995 р. Був фіналістом Всеукраїнського конкурсу «Золота ера». Режисер телевізійних проектів, кліпів, реклами.  Від 2005 р. працює переважно як рекламний режисер. Зняв такі фільми: «Мудаки. Арабетки», «Останній лист», «Україно, goodbye!», «Пиріг», «Сторожова застава».  Переможець різноманітних фестивалів реклами.

«Сторожова застава» – це український пригодницький фільм-фентезі, знятий за мотивами однойменної книги Володимира Рутківського. У фільмі розповідається про сучасного школяра Вітька, який через непередбачувані обставини потрапляє в портал часу та переміщається у минуле на 1000 років. Опиняється він у часи Київської Русі, де наштовхується на низку небезпек, чинить опір міфічним істотам і знаходить справжнє кохання. Фільм бюджетом 40 мільйонів гривень вийшов у широкий прокат у жовтні цього року.

ІДЕЯ ЧИ ДІЯ?

Як зауважує Юрій Ковальов, головним елементом у створенні якісного продукту є дослідницький аспект, адже при створенні стрічки треба розуміти, хто глядач.

– Якщо ваш глядач – мама, тоді не потрібно те кіно нікому показувати, але якщо ви відчуваєте більший потенціал, то працюйте і старайтесь просувати його да-лі, – зазначає режисер. – Для суперового блокбастеру потрібно влучно визначити жанр, і за ним по одній стежині слідувати, фентезі – значить знімаємо фентезі, крапка. Коли ви маєте сценарій та ідею і знаєте, як правильно її реалізувати, зробити якісний фільм стає набагато простіше. Режисерам і акторам потрібно поринути в атмосферу фільму, зрозуміти всі його тонкощі та продумати певні варіації розвитку того, що буде екранізуватися для мільйонів кіноманів. Уже з цього моменту зрозуміло, що кіноіндустрія – це не гори грошей і слави, а клопітка праця.

А ТИ ВМІЄШ ПИСАТИ І ЧИТАТИ?

Заходячи в Інтернет, завжди натрапляємо на різні поради. Одні заявляють, що потрібно придивлятися до стилю написання класиків, інші – що потрібно виробляти власний стиль і вчитися виокремлювати цільову аудиторію, якій ви хочете донести певну інформацію. А як писали і на що звертали увагу сценаристи «Сторожової застави»?

– Якщо ви не вмієте читати і писати сценарій – це лихо, – відверто розповідає Юрій Ковальов. – Пам’ятаю, як ми писали сценарій «Сторожової застави» за мотивами історичної книги Володимира Рутківського. Спочатку продюсер приїхав до автора і стартовою метою вбачав зйомки фільму за якоюсь із його трилогій. А Володимир Рутківський запропонував: «Спробуй почитати цю книгу, може, сподобається». Як виявилося, ця книга і була та сама «Сторожова застава».

Я перечитав книгу, яка мені дуже сподобалася, але це був виключно літературний твір. Його потрібно було модернізовувати та переробляти. І це виявилося найскладнішим. Адже писали сценарій троє: я, Сашко Дерманський та Ярослав Войцешек. Що найцікавіше – сценарій був не один. 2013 року ми написали перший варіант, він «вистоявся», а 2015 року продюсер запропонував внести нові елементи, і сценарій довелося переписувати. Запам’ятайте, з гарного сценарію ви зможете зняти гарне і погане кіно, а з поганого – тільки погане кіно.

За зйомки фентезі сьогодні в Україні ніхто не береться, адже це один із наскладніших жанрів кіноіндустрії. Краще взяти банальний серіальчик, яких є мільйони, і зняти щось схоже. У фентезі досить важко передати енергетику образу актора, тому важливо вдало написати сценарій. До речі, історичні фільми кінорежисери також відносять до найскладніших жанрів, адже деталізація елементів, артефактів, образів і подій повинна максимально відповідати історії.

ПРОФЕСІОНАЛІЗМ І ПЕРЕЖИВАННЯ

– Чесно кажучи, коли ми дописали сценарій, я злякався, тому що фентезі такого масштабу та ще й в Україні до нас ніхто не знімав, – зауважує режисер. – Коли читав перші десять сторінок, то в принципі розумів, як потрібно зняти, на що орієнтуватись, але вже на 30-40 сторінці почали виникати труднощі. Одного дня оператор телефонує до мене, наляканий такий, і запитує: «Юро, а як ми це знімемо?». Для прикладу, щоб ви розуміли, цей оператор знімав такі фільми, як «Незламна» (сміється).

До речі, над створенням фільму працювала і кам’янчанка Антоніна Белінська, яка була відповідальна за костюми (у січні ц.р. в «Подолянині» вийшло інтерв’ю з майстринею, яке наразі доступне на сайті газети). За допомогою її таланту у фільмі 80% костюмів були ручної роботи. Навіть пряжки на ременях, кільця та прикраси у фільмі були виготовлені власноруч. Важко уявити, але на костюм Шамана пішло близько 450 метрів тканини. От такі суворі будні в розробника костюмів.

КАСТИНГ І ЛОКАЦІЇ

ЯК СТВОРЮВАВСЯ НАЙКРАЩИЙ ФІЛЬМ УКРАЇНИЗйомки фільму проводились у мальовничих Карпатах, Житомирі та на Київщині, на її болотах і Лисій горі. А для зйомок на Троєщині були залучені та збудовані масштабні декорації самої сторожової застави. Саме за рахунок цього глядачі мають відчувати той світ і занурюватися в нього разом із персонажами, а гарно підібране музичне оформлення – це запорука такого обміну і поглинання у фільм.

– Локації – це, напевно, найважливіша річ у фільмі, адже у фентезі вони мають гармонізувати з тим світом, який присутній у фільмі, і передавати енергетику та атмосферу, – зазначає Юрій Ковальов. – А тепер кастинг і підбір акторів у фільм. Це один із найважчих моментів, адже потрібно вибирати людину, яка б відповідала персонажу. В нас був найкрутіший кастинг-директор в Україні Алла Самойленко. Вона виконує колосальну роботу, їде по всіх містах та шукає молодих і талановитих акторів. Таке в Україні мало хто робить.

ЯК ПОБАЧИТИ НЕІСНУЮЧЕ?

Логічно, що у фентезі закономірно існують істоти, які не присутні в реальному житті. В «Гарі Поттері» – дементори, у «Сторожовій заставі» – кам’яний персонаж Голем, який не є реальною істотою. Робили його за допомогою комп’ютерної магії та рухів живої людини, на тілі якої розмістили спеціальні датчики.

– Щоб зробити Голема, ми спочатку в малюнках поєднували брили каміння, кореневу і кровоносну системи дерева та людини й таким чином створювали персонажа.

ЗВОРОТНИЙ ЗВ’ЯЗОК

Усе зробили, написали, прочитали, зняли, відтворили, душу віддали…, а що далі? Продовжувати працювати далі? Який фідбек?

– Кінотеатри були заповнені, а люди виходили задоволені. Й це найголовніше, адже такі фактори підштовхують нас знімати далі, – відверто заявив режисер. – Я хотів би подякувати команді, адже злагоджена робота надихає на створення чогось нового, ще більшого. А шаленість і запал командної роботи був просто неймовірним.

Ігор КИРИЛЮК.