Четвер, 28 Березня 2024 р.
26 Січня 2018

ПІД ЧИЄ КОМУНАЛЬНЕ КРИЛО ПОДАТИСЯ?

Управлінські компанії замість ЖЕКів – чергове перевішування табличок чи справді шлях до покращення? Чи не змінимо ми шило на мило, і чи допоможе зміна назви старим будинкам, які благають про нові дахи, ремонт під’їздів та енергозберігаючі технології. Запитань ще дуже і дуже багато, але вже цього літа обирати саме пересічним мешканцям, хто надаватиме послуги. Управлінська компанія – ­юридична особа, чи управитель – фізична особа-підприємець, або створювати ОСББ і входити в Асоціацію ОСББ? Вибір великий, і розібратися в ньому непросто.

ПІД ЧИЄ КОМУНАЛЬНЕ КРИЛО ПОДАТИСЯ?Ще 2015 р. було прийнято Закон «Про здійснення права власності в багатоквартирному будинку», який чітко прописав, що будинок – це власність співвласників багатоквартирного будинку. А із червня цього року набирає чинності закон про ЖКП, який реформує систему надання послуг ЖКГ, аби співвласники мали можливість у конкурентному середовищі гідно утримувати своє майно.

І от, час вибору настав. Більшості мешканців байдуже, хто і яким чином організовуватиме благоустрій прибудинкових територій, вивезення сміття, ремонт, прибирання під’їздів тощо. Головне – аби все це робилося вчасно, якісно і за адекватну ціну, щоб наприкінці місяця платіжки не лякали сумами.

Теоретично все виглядає гар­но і доречно. Колишні ЖЕКи, а сьогодні комунальні підприємства, яких у місті 4, стають такими собі сервісними центрами, де уповноважена особа від будинку або голова ОСББ можуть замовити послугу. Не влаштовує ціна чи підхід до роботи одного – підписує контракт з іншим. Правда, першого надавача послуг, згідно із законом, рік таки мусить терпіти. Таким чином у місті планують створити конкурентне середовище…

Але чи бу­де все саме так – не­відомо.

РЕФОРМА ЖКГ: ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ

Наше місто – одне з лідерів у країні щодо впровадження житлово-комунальної реформи.

У нас за документами вже давно немає ЖЕКів, замість них – комунальні підприємства. Ще десять років тому ми почали створювати ОСББ, і на сьогодні показники демонструємо солідні – 26% багатоквартирних будинків міста створили юридичнy особy – ОСББ. У таких будинках люди взяли ініціативу в свої руки. І замість того, щоб розпилювати квартплату на десятки ЖЕКівських будівель, вкладають усе в свою. Воно й не дивно, що в таких будинках вікна та двері нові, а деякі під’їзди навіть килимами застелені. Але якщо все так добре, то чому ж лише 26% погодилися жити за таким принципом? Одні спеціалісти кажуть, що створення ОСББ сьогодні трохи сповільнилося, бо екс-­ЖЕКи, а нині КП, почали краще надавати послуги. Інші ж пояснюють, що погано проводиться роз’яснювальна робота. А дехто переконує, що власники ста­рих будинків, навіть створивши ОСББ, не потягнуть капремонтів, а от чи допоможуть їм екс-­ЖЕКи, які матимуть нову назву – управлінська компанія, також невідомо.

– Реальна ситуація така, що в нашому місті створено 167 ОСББ у 181 будинку. Але 540 багатоповерхівок (74%) перебувають на обслуговуванні комунальних підприємств, – розповідає заступник міського голови Сергій БАБІЙ. – Процес створення ОСББ значно уповільнився. Ситуація, що склалася, вимагає ство­рення уп­равлінських компаній. Десяте черв­ня, коли набуде чинності Закон про житлово-комунальні послуги, наступить дуже швидко, тому ка­м’янчани повинні визначитися. Представники комунальних підприємств, які обслуговували людей досі, повинні запитати у клієнтів, чи бажають ті продовжувати співпрацю. Якщо погоджуються жити, як і досі, то укладають угоду і працюють із управлінською компанією. Якщо надумали створити ОСББ – ласкаво просимо по роз’яс­нення до департаменту ЖКГ або ГО «Асоціація ОСББ», яка працює в місті.

У разі, якщо люди не проведуть зборів чи не зможуть визначитися, з ким хочуть співпрацювати, замість них цей вибір зробить міська влада. Зрозуміло, що ми не оберемо когось зі сторони, а візьмемо ту управлінську компанію, яка надавала послуги досі у статусі комунального підприємства. Не сподобається – не проблема, адже через рік можна відмовитися.

У жодному разі не йдеться про зміну вивіски. Змінюється сам принцип підходу до роботи. Досі, хоча назва підприємств була іншою, все-таки працювали за ЖЕКівською системою і за тими нормами, які були раніше, скажімо, ремонт під’їзду – раз на 5 років.

Тепер мешканці ремонтуватимуть його, коли захочуть, правда, за власні гроші.

Найпринциповіше питання реформи сьогодні – зникають тарифи і квартплата. Замість них буде дві плати – одна за послуги, які будинок замовив управлінській компанії, а друга – це заробітна плата, яку будинок готовий заплатити надавачу послуг. Варто зауважити, що прибирання прибудинкової території є обов’язковою послугою, від якої відмовитися не можна.

А от вивезення сміття вже не входитиме у список послуг. Його вивозитимемо по-новому – укладаючи окремі договори із підприємством, яке виграє конкурс.

ОСББ У ДІЇ

ПІД ЧИЄ КОМУНАЛЬНЕ КРИЛО ПОДАТИСЯ?Часто ОСББ змальовуються як рятівне коло для вирішення комунальних проблем. Але ж немає бажаної масовості та не всі власники квартир поспішають об’єднуватися. Ми поспілкувалися із представниками декількох ОСББ, аби дізнатися переваги і недоліки їхньої роботи та зрозуміти, чи справді в їхніх силах якісно налагодити побут у наших багатоквартирних будинках.

Голова ОСББ, що на Грушевського, 56, керівник ГО «Асоціація ОСББ» Олена МАЗУР розповідає:

– 2007 року було створено Асоціацію ОСББ, в яку сьогодні входять 23 місцевих голів ОСББ. Метою створення асоціації є захист соціальних, економічних спільних інтересів ОСББ, сприяння створенню нових об’єднань співвласників багатоквартирних будинків і реалізація ними своїх прав. Консультуємо щодо проведення енергоефективних заходів у будинку, також організовуємо семінари, на яких подаємо нову інформацію, обмінюємося досвідом.

Також я голова правління ОСББ. Воно перебуває на самозабезпеченні. Відповідно до законодавства, саме співвласник є власником свого будинку і відповідає за нього: за горища, міжповерхові клітини, підвали, ліфти. Ні ЖЕК, ні управлінська компанія, а саме співвласник. Адже власність починається не з порога квартири, а із входу в двір. Треба міняти підхід, свідомість, ставлення, відповідальність самих співвласників до своєї власності.

Реформа сфери ЖКГ поставить усіх перед вибором: яким чином утримувати власність? Окреслюються три форми.

Перша: люди можуть збиратися без утворення юридичних осіб, без управителів, самі собі на самозабезпеченні. Всі господарські роботи – через протокол загальних зборів співвласників. Вам надали послугу – ви за неї заплатили. Цей механізм більше підходить для невеликих будинків, де небагато квартир і легше зібрати людей. Скажімо, якщо треба побілити під’їзд – спільно прийняли рішення, зібрали гроші, найняли людину і їй заплатили. Те саме сто­сується прибирання та всього іншого. Погодьтеся, що в багато­квартирних будинках таку колективну співпрацю дуже важко налагодити і проконтролювати.

Друга форма – створення юридичної особи ОСББ. Організація ця неприбуткова, має свою печатку, відкриває банківський рахунок, затверджує статут, кошторис. У цьому разі найважливіші рішення ухвалюються на загальних зборах, а поточними питаннями займаються голова й члени правління. ОСББ само вирішує, де, як і коли обирати надавачів ЖКП. Є у місті й Асоціація ОСББ, де об’єдналися декілька ОСББ. Люди найняли штат працівників і самі створюють свій благоустрій.

Третя форма – це фізична особа-управитель, або управлінська компанія. Вона укладає договір на обслуговування із кожним співвласником будинку.

В ОСББ, що на Грушевського, 56, завдяки ініціативності співвласників, чистенькі й відремонтовані під’їзди, порядок як з електрикою, так і з сантехнікою, затишний двір із гойдалками, лавочками. Виконуються всі роботи за внески на утримання будинку. За ці кошти наймають спеціалістів, яких потребують.

ОСББ, які працюють за таким принципом, чимало: ОСББ «Кам’янчанка», ОСББ «Васильєва, 1», ОСББ «Пановецька, 13А» тощо.

І СТАРИЙ БУДИНОК МАЄ ПРАВО НА РЕМОНТ

За іншою схемою пішли в ОСББ на Драй-Хмари, 44. Його очільниця Тамара БЕРЕГУЛЯ має свій погляд на ситуацію. Будинок, яким вона опікується, старий. Хоч за рік роботи ОСББ тут зроблено дуже багато, все ж капремонту мешканці не потягнуть.

ПІД ЧИЄ КОМУНАЛЬНЕ КРИЛО ПОДАТИСЯ?– Торік ми провели збори співвласників квартир, і 68% проголосували за створення ОСББ. Хоча

8 співвласників були категорично проти, все ж дослухалися до думки більшості й зробили все згідно із законом, – розповідає Тамара Іванівна. – Мене обрали головою правління, також визначилися із членами правління, створили ревізійну комісію, яка контролює використання коштів об’єднання, потім почали оформляти документи. Коли порахували витрати, вирішили, що необхідно залучити управителя. Бо своїми незначними коштами мало що потягнемо. Підписали договір із ФОП Ігорем ГРИГОРЕНКОМ. По правді, не все у нас гладко, трапляються різні робочі моменти, які не завжди вдається полюбовно вирішувати, все ж працюємо. У цього управителя є всі служби: електрик, сантехнік, двірник. Але в нього багато будинків на утриманні, до нас не завжди вчасно доходить черга. Та й людський фактор відіграє велику роль. Скажімо, хороші двірники нині на вагу золота.

Попри труднощі, наше ОСББ демонструє солідні результати роботи. І все завдяки ініціативності та розумінню співвласників будинку. Доручення розпоряджатися коштами ми оформили на ФОП, але водночас можемо контролювати витрати. Цьогоріч вийшли вже з плюсом. У нас залишилося зекономлених 2 тисячі гривень. При тому, що протягом 2017 року за рахунок внесків на утримання будинку та прибудинкової території відремонтували весь парапет на даху, частково дах, зробили приміщення для власних потреб, провели 9 капітальних ремонтів щитових, лампочки у під’їздах замінили на світлодіодні, зробили виходи на дах, поставили нові зам­ки, змінили два лічильники, вирізали старі дерева, всього й не перерахуєш.

Проблема залишається з оргтехнікою, якої немає, а придбати її дуже дорого. А ще головний біль – старий будинок. У кошторис вкладений лише поточний ремонт, але ним не обійдешся. А ще необхідно міняти вікна, сантехніку. Навіть із міською програмою 50 на 50 ми не впораємося, адже з кишень жителів доведеться просити значні суми, а не кожен погодиться їх дати. Без допомоги держави ОСББ не виживе. Колись була стаття в законі, що, перш ніж передати будинок ОСББ, ЖЕК мав нам зробити капітальний ремонт, але цю статтю зняли. Тому й маємо те, що маємо.

ПОСОХ ПРАВЛІННЯ – УПРАВИТЕЛЮ

Що ж таке управлінська компанія, кам’янчани вже трохи обізнані. Адже близько 5 років у нашому місті надає послуги ФОП Ігор Григоренко.

– Я як управитель співпрацюю лише з ОСББ, обслуговую 16 будинків. Усі нюанси роботи, які послуги ми надаємо тому чи іншому будинку, прописуються в договорі. Кожен із будинків має свій рахунок, для мешканців кожного розроблений окремий обгрунтований тариф (тобто, місячний внесок за 1 кв.м). Управитель бере на себе різноманітні побутові комунальні питання та обслуговування внут­рішньобудинкових мереж – холодна і гаряча вода, каналізація, вивіз сміття тощо. Для цього підприємство має найманих працівників: слюсаря, електрика, сантехніка, прибиральниць, бухгалтера, – каже Ігор Григорович. – Кадрів вистачає, але якщо приєднаються ще декілька будинків, то доведеться збільшувати штат.

Щодо проведення капітальних ремонтів у старих будинках в управителя своя думка. Він переконаний, що проблему вирішать поетапні ремонтні ро­боти, коли співвласники зможуть на декілька місяців, а то й років розділити одну величезну суму.

По суті в нашому місті замість 4 колишніх ЖЕКів створяться чотири управлінські ком­панії. Наразі ці комунальні підприємства демонструють різні підходи до роботи. В одних районах міста вправніше виконують роботу, в інших – гірше. Чи готові вони ще до змін, ми запитали в директора КП «Південь» Миколи КОВАЛЯ:

– У попередні декілька років, коли ми стали комунальним підприємством, почали краще виконувати роботу, тому, як бачите, і до чергових змін готові. Працівники в нас є, а реформа, так би мовити, пропише їхню доцільність. Тепер наш штат формуватимуть мешканці будинків, яких ми обслуговуємо. Коли підпишемо договори, будемо бачити, на кого є попит, кого треба добрати, а кого й звільнити.

РЕФОРМА ПОСАДИТЬ НА ДІЄТУ ГАМАНЦІ?

Скільки ж реформа витягне кревно зароблених із кишень пересічних кам’янчан? Тарифи у кожному будинку різні. Чим новіша будівля, тим дешевше обійдеться співвласникам.

В обрахуванні по-новому все залежатиме від апетитів і потреб. З одного боку, сума мала б збільшитися, адже за оплату послуг додається ще й гонорар управителя. Та, водночас, у старих платіжках розраховувалася зарплата солідному штату працівників, прописувалися послуги, які не надто часто надавалися. Скажімо, труїння мишей, тарганів, прибирання у підвалах тощо. Частоту таких процедур насправді знає кожен мешканець. Від цього тепер можна відмовитися, а замовляти за потребою.

Варто врахувати, що управлінські компанії, як і КП, оподатковуватимуться за шкалою 20% ПДВ. Частково цей тягар і залишиться на наших із вами плечах. Також змінам не варто радіти боржникам, адже їхні борги перейдуть від комунального підприємства до управлінської компанії.

Ольга БАНАХ, Вікторія КОЖЕВНІКОВА.