П'ятница, 03 Грудня 2021 р.
16 Лютого 2018

ЯК ВИРІШИТИ ПРОБЛЕМУ «ЄВРОБЛЯХ» В УКРАЇНІ?

Українські дороги переповнені авто з іноземною реєстрацією, які у народі прозвали «євробляхами». За даними Державної фіскальної служби, лише за минулий рік в Україну було завезено понад 958 тисяч таких автомобілів. Неофіційна ж статистика свідчить про понад мільйон машин. Представники влади заявляють, що їхні власники не тільки порушують митні правила, а й загрожують дорожній безпеці, адже встановити справжнього власника майже неможливо. Водії ж готові відстоювати своє право на дешеве авто на мітингах. Тож суспільство розділилося на два табори. Аби розібратися в ситуації, зібрали позиції всіх сторін конфлікту.

ЗВІДКИ В УКРАЇНІ СТІЛЬКИ ЄВРОНОМЕРІВ?

За станом на кінець січня, на те­риторії України перебували понад 425,4 тис. авто з іноземною реєстрацією, з них 246,4 тис. – із порушенням терміну. Чо­му склалася така ситуація? Одна з при­чин – законодавча колізія. Митний кодекс забороняє ввезення в Україну ав­то з іноземними номерами для власного користування. Водночас Стамбульська конвенція дає до­звіл на їх ввезення для здійснення комерційної діяльності. Тож зазвичай автомобіль, зареєстрований на іноземну компанію, і потрапляє у країну під виглядом транзиту. Згідно із митним кодексом, українцю на такому авто в режимі транзиту можна їздити 5-10 днів, іноземцю – максимум рік. За пере­вищення строків водіям загрожує штраф від 5 до 8 тисяч гривень, аж до конфіскації авто.

ЯК ВИРІШИТИ ПРОБЛЕМУ «ЄВРОБЛЯХ» В УКРАЇНІ?Проте водії готові ризикувати, бо головна спокуса «євроблях» – це їхня невисока вартість. Вживану іномарку за кордоном можна придбати всього за півтори-дві тисячі євро. Річ у тому, що користуватися старим автомобілем у ЄС дорожче, ніж купити новий. Адже з кожним роком екологічний податок, страхування та обслуговування для такого авто підвищується. Українці ж, навпаки, обминаючи закон, намагаються зекономити на придбанні вживаного автомобіля. Згідно із митними правилами, ввозячи машину до країни, громадяни повинні сплатити акцизний збір, який залежить від віку, типу пального та об’єму двигуна, ПДВ обсягом 20% митної вартості, ввізне мито – 10%, пенсійний збір – 5% митної вартості та транспортний податок. Тож переважно водії такі авто не розмитнюють і не ставлять на облік.

Є ще одна важлива деталь. Із 2016 р. в Україні набув чинності стандарт Євро-5, який заборонив ввозити у країну вживані автомобілі, що не відповідають екологічним вимогам. Введення Євро-5 фактично унеможливило розмитнення авто, виготовлених до 2010 р. Оскільки більшості «євроблях» понад 8 років, і вони не відповідають стандарту, то й офіційно розмитнити такі машини неможливо.

Тому, перебуваючи поза законом, у разі ДТП власники автомобілів з іноземними номерами нерідко просто тікають із місця пригоди.

Найпопулярнішими серед українців залишаються авто з Польщі та Литви.

І, зважаючи на спокусливу географічну близькість до ринків та налагоджені «схеми», ситуація з кількістю нерозмитнених авто в Україні стає критичною.

ПОЗИЦІЇ СТОРІН

Час від часу власники авто з єврономерами організовують акції. Так, 4 лютого у Києві відбувся черговий автопробіг. Головні вимоги учасників: скасування мита на вживані авто, зняття вимог екологічного стандарту Євро-5 і дозвіл на перепродаж ввезених авто.

– Ми наголошуємо на тому, що акцизи, мита та інші податки, які накладені на машини з іноземною реєстрацією, недоцільні, – вважає активіст Андрій Щербина.

Зі свого боку голова комітету Верховної Ради з питань митної та податкової політики Ніна Южаніна пояснює, що просто скасувати податок не можна, адже він має своє економічне обгрунтування. Тим паче, що це було б несправедливо щодо власників авто з офіційною реєстрацією, які свого часу в повному обсязі сплатили необхідні платежі.

– У жодному разі не можна робити таку акцію з амністії, дозволивши розмитнити автомобіль за безцінь. Тому я думаю, що буде справедливо, коли до чинної шкали ставок акцизного податку ми застосуємо певний коефіцієнт, – вважає Южаніна.

Дискусія щодо легалізації автомобілів на іноземних номерах досягла таких масштабів, що свою позицію висловив і Президент. Під час візиту на міжна­родний пункт пропуску «Ягодин» на Волині Петро Порошенко поспілкувався з водієм на литовській реєстрації.

– Я запитую його: «На 5 днів в’їжджаєте»? А він у відповідь: «Ну, які 5, усі ж усе знають», – процитував співрозмовника Президент.

На думку Порошенка, від такої практики потрібно відмовлятися, оскільки «схеми» з нерозмитненими авто нечесні щодо законослухняних громадян.

– Не буде такого, не будуть комусь «підмазувати». Чому одні мають платити акцизи та збори, а інші ні, – підсумував голова держави.

ВІД АМНІСТІЇ ДО КОМПРОМІСУ

Нині у Верховній Раді зареєстровано 23 законопроекти, які пропонують різні підходи до врегулювання конфлікту. Попри різноманіття пропозицій, експерти погоджуються, що питання не можна врегулювати, звертаючись до крайнощів: від повної амністії до суворого покарання. Тож проблему варто вирішувати шляхом компромісу між державою і власниками.

На думку експертів, найбільше шансів на ухвалення мають два законопроекти. Проект закону №5562 пропонує дозволити розмитнення вживаних авто за пільговою ставкою незалежно від року випуску. Крім того, машина повинна відповідати нормам Євро-5 та її не можна буде продати протягом року. В законопроекті №5561 депутати пропонують скасувати вимогу Євро-5, натомість ввести обов’язковий техогляд авто.

– Фактично для вирішення проблеми автомобілів з реєстрацією на європейських номерах потрібен компроміс. Але, як свідчить практика і робота нашого комітету з ініціативною групою, власники цих авто не хочуть іти на компроміс. А умови, які вони висувають, не можуть бути задоволені повністю, адже власники інших авто будуть поставлені в нерівні умови, – зазначає член комітету з питань податкової та митної політики Вадим Сидорчук.

За його словами, податковий комітет готовий запропонувати зниження зборів для власників авто на єврономерах у межах 20-30%. Це так звана разова амністія для «євроблях», щоб вони пройшли реєстрацію в Україні.

Варто зазначити, що саме таким шляхом схожу проблему змогли вирішити у Молдові. «Молдовська формула» полягає в тому, що власникам «блях» дали можливість розмитнити їх за пільговими ставками акцизу – 30% від чинних. Таким чином, у країні за півроку було розмитнено майже 19 тисяч авто з іноземною реєстрацією, ще значну кількість вивезли або розібрали. Тож, можливо, звернувшись до сусідського досвіду, Україна теж зможе подолати цю автомобільну кризу.

Матеріал Центру 

громадського моніторингу та контролю.