Субота, 28 Травня 2022 р.
17 Серпня 2018

КАНЬЙОН VS БРДМ-2

КАНЬЙОН VS БРДМ-2Одні кайфують, інші – «страйкують», – якось так виглядає ситуація в Кам’янці-Подільському, відколи тут з’явилася ще одна туристична родзинка – БРДМ-тури. Місцеві активісти переконані, що така розвага, маршрут якої пролягає частиною геологічної пам’ятки природи загальнодержавного значення «Смотрицький каньйон» та руслом річки Смотрич, завдає непоправної шкоди природі, зокрема знищує рибу, деякі види з яких занесені до Червоної книги України. Тутешні мешканці скаржаться на те, що важка техніка добиває і без того понівечені дороги, завдає незручностей через шум і вихлопи. Навіть сам заступник міського голови Сергій БАБІЙ зупиняв БРДМ-2, який на той час курсував без дозволів. Утім згодом міська влада таки надала дозвіл підприємцю та затвердила два нові туристичні маршрути, які, на її думку, більш безпечні для каньйону та річки Смотрич. Утім активістів таке не задовольнило.

За роки боротьби їм довелося написати стоси листів у профільні інстанції, пройти не одне коло чиновницьких відписок, аби здобути бодай маленьку перемогу. Влітку на численні скарги від­реагувало Міністерство екології та природних ресурсів Украї­-

ни. На виконання доручення заступника міністра вищевказаного міністерства Віктора Вакараша Державна екологічна інспекція Украї­ни зобов’язала структурний підрозділ у Хмельниць­-кій області провести перевірку щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства: «Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області надала Кам’янець-Подільській міській раді обов’язковий до виконання припис про усунення виявлених порушень від 12 липня 2018 р., яким міську раду зобов’язано вжити заходів щодо посилення на території геологічної пам’ятки природи «Смотрицький каньйон» умов охорони заповідного об’єкта, враховуючи:

– заборону будь-якої господарської діяльності без відповідної дозвільної документації в

межах об’єктів природно-заповідного фонду;

– заборону використання демілітаризованої військової тех­ніки БРДМ-2РХБ ФОП Костинсь­ким О.В.».

Крім цього, Міністерство екології та природних ресурсів звер­нулося до виконавчого комітету Кам’янець-Подільської міської ради щодо вжиття заходів із забезпечення в межах гідрологічної пам’ятки природи загальнодержавного значення «Смот­рицький каньйон» режиму охо­рони.

ЛЮБОВ ДО КАМ’ЯНЦЯ НАДИХНУЛА НА БОРОТЬБУ

КАНЬЙОН VS БРДМ-2Волонтерка, громадська активістка та новоспечена кам’янчанка, що приїхала з Німеччини, Дана АРНОЛЬД радіє такій першій перемозі, яка дісталася нелегко.

– Півтора року тому я спланувала поїздку до Кам’янця-Подільського і закохалася в нього, – ділиться враженнями жінка. – Перша наша зустріч відбулася на Великдень. Тоді готелі були переповнені, й мені запропонували хатинку на вулиці Руській. Від побаченого аж дух перехопило: гордий каньйон, мальовнича природа, релаксуюча тиша, хатинка-писанка. У такому раю побула три дні й вирішила її купити, що, власне, влітку зробила. І аж тоді побачила, що на території Національного парку їздять… БРДМ. Для мене це стало шокуючою новиною – придбала хатинку в заповідній території, а тут БРДМ їздять каньйоном і річкою!

Я живу в Європі вже 24 роки, де свято оберігають заповідні тери­торії. Тому не змогла спокійно ди­витися на таке свавілля і розпочала з цим боротися. Перше, що зробила, написала в профільні інстанції. Оскільки займаюся волонтерською роботою, допомагаю армії, шпиталям, дітям-сиротам, тому маю друзів по всій Україні.

До вирішення проблеми підключила голову ради екологічної групи «Печеніги» Сергія ШАПАРЕНКА з Харкова, до думки якого дослухаються фахівці та активісти з усієї України. Адже за його плечима солідний стаж в екологічній діяльнос­ті – 30 років. До речі, раніше до нього також зверталися кам’янчани, місцеві активісти, тож каньйон його цікавив уже давно. За моїм проханням він приїжджав до Кам’янця-Подільського, декілька днів тут працював. Його висновок став невтішним – проблеми каньйону не обмежуються лише БРДМ, а є набагато масштабнішими. За словами Сергія Шапаренка, поїздки на БРДМ є незаконними, а міська рада фактично нічого не робить задля підтримки і збереження каньйону.

Дана АрнольдАктивістка дивується, як можна їздити на такій важкій техніці вздовж річки, руйнуючи дороги та завдаючи удару по природі. До речі, такого ставлення до заповідної зони не розуміють й іноземці, яким Дана розповідає про болюче:

– Нині я в Німеччині готую презентацію про Україну. Планується, що відвідають захід близько 300 тисяч людей з усього світу. Часто спілкуюся з німцями, розповідаю їм про Україну та її проблеми. На що чую: «Знаєш, Дано, якби українці самі навчилися цінувати те, що в них ще залишилася недоторкана природа! У вас вона ще є, і велике щастя – навідатися в такі місця, торкнутися до цієї краси, сповна надихнутися нею. В Європі ж забагато цивілізації, а цієї недоторканості практично немає. Її потрібно цінувати». Туристи в захваті від Кам’янця, вони всюди ходять пішки, все роздивляються і всього торкаються. Цікавляться як старовиною, так і сучасністю.

Чого варті лише ваші елетроавтобуси. Під час екскурсії ними можна і місто роздивитися, і його історію послухати. На мою думку, це кращий туристичний потенціал для міста, ніж БРДМ. Каньйон потрібно зробити атрактивним. Тому наразі й реставрую свою хатинку, хочу, щоб гарненькою була, аби, проходячи повз неї, хотілося зупинитися і помилуватися. На майбутнє планую зробити її місцем зустрічі для друзів з усього світу і в такий спосіб популяризувати Кам’янець.

«ЗА РАМКИ ЗАКОНУ БРДМ НЕ КУРСУЄ…»?

Утім підприємець Олександр Костинський, який і є власником БРДМ, вважає, що запропонована ним розвага також популяризує Кам’янець і неабияк тішить туристів. Як запевнив нас Олександр Вікторович, він вправно сплачує податки до міського бюджету, має на руках усі необхідні дозволи від державних інстанцій, затверджені владою маршрути і навіть за власні кошти купує будівельні матеріали та ремонтує дороги, якими курсують його БРДМ.

Підприємець доводить, що ремонтує маршрути БРДМ– Коли до мене приїжджають туристи з Німеччини, Польщі, Фран­-ції, Бельгії, Прибалтики, вони нам аплодують. Таких проектів у світі чимало, їх скрізь підтримують, а в Ка­м’янці роблять усе, аби знищити такий бізнес. Я вклав величезні гроші у цю справу, в такий спосіб працюю на імідж міста, а мене за це лише постійно сварять. І все попри те, що в усіх відповідних інстанціях я отримав необхідні документи, офіційно працюю, надаю робочі місця. Щодо припису екоінспекції скажу одне: ми працюємо чесно і справедливо, згідно із затвердженими маршрутами, які практично не пролягають руслом річки. Туристів катаю дорогами державного і міс­цевого користування. Господар­-ську діяльність у каньйоні не веду і по геологічній пам’ятці «Смотрицький каньйон», тобто по скелях, ми не їздимо.

ДЕРЖУСТАНОВИ ДАЛИ ДОБРО

Чому міська влада таки дала «зелене світло» БРДМ-туру і що планує робити з приписом Держ­екоінспекції, ми запитали в заступника міського голови Сергія Бабія:

– 5 жовтня 2017 року разом із працівниками муніципальної поліції, департаменту житлово-комунального господарства зафіксу­-вали транспортний засіб БРДМ-2, який рухався руслом річки Смот­-рич. Рух спецавтомобіля зупини­ли та викликали працівників Ка­м’янець-Подільського відділу поліції. На вимогу представників рейду дозвільних документів на перевезення пасажирів підприємець не надав. Транспортний засіб БРДМ-2 рухався руслом річки Смотрич всупереч забороні, визначеній рішенням виконавчого комітету від 29 вересня 2017 року.

Ми поставили підприємцю умову: узгодити діяльність зі службами, які відповідають за екологію та природокористування (департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Хмельницької ОДА, управлінням охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства у Хмельницькій області, НПП «Подільські Товтри», НІАЗом), і аж тоді міська влада погодить маршрути. Якщо бодай одного дозволу не буде, місто маршрути не погодить.

Дещо здивувала мене цьогорічна весна, коли власник приніс усі позитивні висновки. Тож у травні це питання розглядалося на засіданнях виконавчого комітету. Варто зазначити, що маршрути кардинально зазнали змін. Якщо раніше по воді БРДМ-2 проходив 800 метрів, то віднедавна має право лише на 90. Бо ж найбільша проблема була саме в тому, що техніка їде по воді та знищує рибу. Також обмежено і швидкість руху транспортних за­собів до 10 кілометрів на годину по всій довжині маршруту. Зобов’я­зали дотримуватися інтервалу не мен­ше як 10 хвилин між рухом транспортних засобів БРДМ-2, а також здійснювати постійний контроль за станом дорожнього покриття по всій довжині маршруту, а в разі його пошкодження, невідкладно виконувати ремонтні роботи, укріпити належним чином усі місця з’їзду та виїзду з річки, здійснювати маршрути, дотримуючись рекомендацій НПП «Подільські Товтри», департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів і чинного законодавства.

До речі, на виконком запросили всі служби, які дали підприємцю позитивні висновки, їхні представники підтвердили свої рішення.

На підтвердження цього Сергій Віталійович надав «Подолянину» копії всіх офіційних документів і рішень. Зокрема, у ви­сновку НПП «Подільські Товтри» йдеться про те, що проект запропонованих туристичних маршрутів знижує до мініму­му фактор негативного впливу на біорізноманіття, в першу чергу водних живих організ­мів, а також передбачає природоохоронні заходи, спрямова­ні на їх охорону і збереження. Решта держінстанцій погодили маршрути і навіть проїзди через річку, визнаючи їх транзитними проходами.

– Утім екоінспекція, незважаючи на позитивні висновки всіх державних служб, висунула міській раді припис, про який я дізнався з Інтернету. Поки що офіційного листа ми не отримали, – коментує Сергій Віталійович. – Щодо збереження каньйону можу сказати, що перший і кардинальний крок уже зроблено. Оскільки межі геологічної пам’ятки природи загальнодержавного значення «Смотрицький каньйон» та її охоронна зона не були винесені в натуру, то над цим три роки пра­цювали експерти. Наразі розроблено проект землеустрою щодо організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду й іншого природоохоронного призначення, який проходить державну експертизу. Після неї буде пробний висновок, а потім – реєстрація, і каньйон нарешті матиме чітку межу. Цікаво, що проектом визначено навіть берегову зону річки Смотрич, а також виведені підземні фундаменти історичної спадщини. Позитив у тому, що тепер усі точно знатимуть, де ж та межа, за якою не можна ні будувати, ні пускати БРДМ. Щойно межі затвердять, уже можна буде працювати над відновленням і збереженням каньйону.

Доки всі чекають меж, Держ­екоінспекція готується до перевірки.

– Ми внесли припис Кам’янець-­Подільській міській раді на усунення порушень, виявлених під час перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавст­ва. Ко­ли підійде термін виконання при­пису, на місце виїде наш інспектор із перевіркою. Якщо порушення не усунуть, то ми будемо змушені надати новий припис і накласти штраф за невиконання поперед­нього, – так цього тижня прокоментувала ситуацію для «Подоля­нина» прес-служба Держекоінспекції у Хмельницькій області.