Вівторок, 13 Квітня 2021 р.
14 Вересня 2018

ЯК БЕЗ ГАЗУ НАКИПІЛО

Десятки листів і безліч телефонних дзвінків зі скаргами на «безгазів’я» надійшло цього тижня до редакції газети «Подолянин». Обурені кам’янчани не надивуються нашим газовим службам, мовляв, недитячі рахунки за газ є, а самого газу в квартирах немає. Склалося враження, що «Хмельницькгаз» вирішив вибити всі борги містян одночасно, покаравши їх відсутністю блакитного палива.

ГОЛОДНІ ТА НЕМИТІ: ХТО ВІДПОВІДАТИМЕ?

ЯК БЕЗ ГАЗУ НАКИПІЛО– 5 вересня ввечері з’явилося повідомлення на під’їзді, що «завтра, з 9.00 до 17.00, буде припинено газопостачання у зв’язку з ремонтними роботами», – каже 21-річна кам’янчанка Ольга. – Але не так сталося, як гадалося, адже так звані роботи затягнулися на тиждень, а газу весь цей час у квартирах нашого першого під’їзду будинку №4 на вули­-ці Пановецькій не було. Лише уявіть: у сусідів маленькі діти, яким щодня потрібно варити свіжу їжу, а ще купатися перед школою не у холодній воді. Особисто в мене вдома газова колонка і плита, замінника їм немає, то як годувати сім’ю, і чому я повинна ходити з немитою головою на роботу?! На ці запитання мені не відповіли у жодній комунальній службі, хоча я телефонувала і у місцеву газову, і на аварійну, і в управлінську компанію, що обслуговує наш будинок. Зате в усіх різні версії причини відключення: одні кажуть, що у під’їзді є боржник, який проживає в іншому місті, та його шукають, інші – що в деякі з квартир не достукатися, а потрібно, аби доступ був до кожної, а треті взагалі запевняють, що в будинку стався витік газу. Довелося звертатися у «Хмельницькгаз», але й там мені особ­ливо нічим не допомогли, ли­ше записали скаргу і пообіцяли обов’язково надіслати її у відповідні служби.

Естафету від Руських фільварків перехопив мікрорайон Жовтневий. Там за адресою вул.Космонавтів, 21 люди від 9 вересня сидять і без газу, і без чітких аргументованих пояснень.

– Допитатися, чому в мене немає газу, намагався три дні поспіль, – розповідає Анатолій Бабінський. – У газконторі сказали, що тривають ремонтні роботи, згодом пояснили, що опломбували будинок через борги одного з мешканців. Цей чоловік, наскільки мені відомо, зачинив квартиру і виїхав за кордон на заробітки. То чому я і решта чесних кам’янчан, які справно сплачують усі рахунки та вчасно подають показники, мусимо сидіти голодні та немиті?!

Епідемія антигазового вірусу виривається за межі міста. На Жовтневому, в одній із багатоповерхівок, лю­-ди теж відчули на собі дефіцит блакитного палива.

– У нас ситуація аналогічна: контролери не змогли переві­рити покази в квартирі, де ніхто не живе (власник за кордоном), і вимкнули газ усьому під’їзду, – скаржаться тамтешні жите­лі. – Люди видзвонювали родичів власника квартири, бо їм не хотіли вми­кати газ. Проте в місцевій газовій службі пояснили, що, виявляється, помічено ви­-

тік газу…

БЕЗПЕКА ВАЖЛИВІША ЗА НЕЗРУЧНОСТІ

Доки в місті обживалася га­зова блокада, а розлючені спо­живачі вимагали відпо­відей і газу, ми звернулися по комен­тар до ПАТ «Хмельницкгаз».

– На сьогодні ми поступово від­новлюємо газопостачання у міру усунення проблем техніч­ного обслуговування, – пояснює прес-секретар товариства Леся АНДРЕЙКО. – Насправді існує графік, за­тверджений місь­кою радою і доведений у вигляді оголошення до власників будинків, ОСББ чи управлінських компаній.

– Протягом року, а особливо активно напередодні опалювального періоду (відповідно до графіка), триває перевірка внутрішніх та зовнішніх систем газопостачання. Представники газових служб повинні зайти в кожен будинок, у кожну квартиру, щоб перевірити справність і безпечність. Якщо немає доступу до однієї з квартир, наприклад, під’їзду, а на стояку спецприлад зафіксував витік газу, то газова служба зобов’язана перекрити газопостачання і розпочати ремонтні роботи, які триватимуть доти, поки не з’являться всі мешканці будинку. Такі обходи проводяться не щодня, і навіть не щомісяця, тому варто виділити один день, аби залишитися вдома. Все це робиться задля безпеки споживачів, адже відомі трагічні наслідки нещасних випадків, зокрема, в Івано-Франківській і Львівській областях, – зазначає прес-секретар ПАТ «Хмельницьк­газ» Леся АНДРЕЙКО. – Люди повинні контактувати між собою з приводу боржників, рахунків, витоків газу чи інших неполадок. Ідеться про те, щоб сусіди, ОСББ чи просто двір – всі були дружними, могли домовитися й організуватися. Коли всі на місцях, то й обхід займає кілька годин: швиденько перевіряємо всі квартири і відновлюємо постачання блакитного палива. Проте, якщо виникають проблеми в пошуку деяких мешканців, то й роботи затягуються на невизначений термін. Щодо пояснень – їх можна отримати, зателефонувавши на аварійну службу (104) або в контакт-центр ПАТ «Хмельницкгаз»: (0382) 74-21-04.

Із приводу питання про моральні та матеріальні збитки – тут відшкодовувати немає що, адже це не електроенергія, коли горять холодильники, пральні машини чи інші побутові прилади. Це лише тимчасові незручності, при яких газопостачання може бути відновлене, за умови взаєморозуміння та співпраці, за декілька годин.

РОЗМІР – НЕ ГОЛОВНЕ

Скарги містян ми переадре­сували не лише в газові служби, а й до юристів.

– У яких випадках можуть відключити газ за борги?

– У разі неоплати послуг із газопостачання протягом 10 днів після отримання споживачем письмового попередження (з позначкою про його вручення), споживача мають право відключити від газопостачання, – коментує представник Асоціації юристів м.Кам’янець-Подільський Богдана ЯВОРНИЦЬКА. – НКРЄ наголосила, що розрахунковим періодом є календарний місяць. Плата за послуги з газопос­тачання вноситься не пізніше як 10 числа наступного місяця, якщо договором не встановлено інший строк. Коли ж споживач не опла­тив – йому надсилається письмове попередження про припинення газопостачання, яке вручається під розписку. Власне сам факт несплати за послуги, а не розмір боргу є підставою для припинення газо­постачання.

– А що робити, коли через одну квартиру, яка має борг, вимк­нули весь під’їзд?

– Відповідно до українського законодавства, споживачі послуг мають право написати звернення, скаргу чи подати запит для отримання інформації, яка їх цікавить. Форму, порядок і терміни розгляду звернень регулюють Закони України «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації» та «Про захист прав споживачів».

Якщо через одну квартиру-боржника відключили весь під’їзд від газопостачання, то слід звернути­-ся безпосередньо до ПАТ «Хмель­ницьк­газ».

У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання заявника, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Анонімні листи, відповідно до Закону України «Про звернення громадян», не розглядаються.

Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.

Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніше як через 10 днів від дня його надходження.

Якщо звернення не принесло результату – не бійтеся звертатись до суду. У постачальника послуг є не тільки права, а й обов’язки, тому хто, як не ви, повинні відстоювати власні інтереси. У позовній заяві слід зазначати, які ваші права та законні інтереси було порушено, а за відсутності порушеного права – відсутній предмет спору, і справа розгляду в судах не підлягає.

ПУСТИЛИ ДО ХАТИ? ОТ І ПАНТРУЙТЕ!

Попри проблему з відсутністю газу, споживачі нарікають і на контролерів, мовляв, чому щомісяця в мою квартиру мають ходити і фотографувати показники?

– Кодекс газорозподільних систем України зобов’язує споживачів щомісячно надавати газовій компанії показання лічильників, – продовжує юрист пані Богдана. – Крім того, раз у шість місяців контролер ПАТ «Хмельницькгаз» зобов’язаний перевірити стан приладу обліку і зафіксувати його показання. З метою забезпечення достовірності фіксації показань лічильника та виключення можливості будь-яких зло­вживань, контролер може здійснювати фотофіксацію показань лічильника. Це не суперечить вимогам Норм надання населенню послуг із газопостачання. Фотографування робиться для того, щоб у подальшому було менше спірних питань. Паралельно дані з фотографії вносяться у відомості. Треба зазначити, що фотозйомка проводиться лише за бажанням споживача.

У разі перешкоджання споживачем візиту працівників газової компанії для звірки даних лічильників, представники газорозподільного підприємства складають акт про недопуск, і вже до з’ясування причин такої поведінки абонента цими справами займається служба безпеки підприємства. У разі систематичної відмови споживача в доступі контролера до лічильника, газорозподільне підприємство має право припинити газопостачання для такого абонента.

Якщо ви все ж таки вирішили впустити контролера до своєї оселі для перевірки показників лічильників, то це повинна бути одна особа. Ваші дії у цій ситуації:

* Обов’язково перевірте посвідчення в контролерів. Вони мають містити фото та печатку відповідної організації. Зверніть увагу на термін дії посвідчення.

* Слідкуйте за діями контролера та за жодних обставин не залишайте його самого, без на­гляду, біля лічильників, навіть якщо вони встановлені в таких місцях, де вдвох перебувати незручно. Оскільки збереження цілісності пломб, які встановлені на лічильниках, – це обов’язок користувача електроенергії, води та газу.

* Візит представників відповідної організації має залишити після себе письмове підтвердження відвідування у вигляді акту технічної перевірки, акту про заміну приладу обліку, акту про пломбування, відмітки в абонентській книжці, а в разі виявлення порушення – акту про порушення відповідних правил. Вищеназвані документи складаються в двох примірниках, один з яких має залишитися в споживача. Уважно читайте документ і не поспішайте його підписувати. Ніколи без зауважень не підписуйте акта про порушення. Якщо не знаєте, які написати зауваження, зазначте у акті «з порушенням, вказаним у акті, не згодний (-а)». Пам’ятайте, що ваш підпис – це згода з порушенням, вказаним у акті. Ніколи не погоджуйтеся на пропозицію, що ваш підпис лише підтверджує факт отримання акта.

* У разі, якщо лічильник встановлено на фасаді приватного або в під’їзді багатоповерхового будинку, ви не повинні забез­печувати доступ перевіряльни­-ку до оселі.

Ольга БАНАХ, Галина МИХАЛЬСЬКА.