Вівторок, 16 Квітня 2024 р.
5 Жовтня 2018

ВІД «ШАГІВКИ» ДО «ВЛАСНОЇ МАРКИ»

2018 року відзначається 100-річчя випуску перших поштових марок України, які з’явилися 1918 року, в часи Української Народної Республіки.

Творцями сюжетів поштових мініатюр були видатні графіки Георгій Нарбут і Антін Середа. На підставі закону Цент­ральної Ради від 18 квітня 1918 р., замість зниклих з обігу розмінних монет, були випущені марки-гроші номіналом від 10 до 50 шагів. Першу серію, названу «шагівковою», друкували на тонкому картоні з написом на звороті «Ходять нарівні з дзвінкою монетою».

«Шагівки» УНРПісля УНР – понад 70 років – Україна жила без власних марок (хоча ще 1947 р. УРСР стала членом Всесвітнього поштового союзу). Лише з 1992 р. в країні почали друкуватися власні марки незалежної держави.

В Україні існує Асоціація фі­лателістів та випускається он-лайн-журнал «Філателія України».

Із нагоди 100-річчя випуску перших поштових марок України, ПАТ «Укрпошта» у жовтні проведе XVI Національну філателіс­тичну виставку з міжнародною участю «Укрфілекспо-2018».

ЯК ВИГОТОВЛЯЮТЬСЯ ПОШТОВІ МАРКИ?

Історія сучасних українських марок розпочалася 1 березня 1992 р. З 1994 р. українські пош­тові марки виготовляються на ДП «Поліграфічний комбінат «Україна» з виготовлення цінних паперів».

Марки друкують на машинах німецького концерну КBA, яких на комбінаті дві. Техніка відносно нова (2005 та 2008 рр.), продуктивність – до 9 тис. аркушів на годину або 720 тис. одиниць стандартних марок.

Папір для марок замовляють в Англії. З одного боку – клей, з іншого – «крейдований папір». Використовуються різні ступені захисту: ультрафіолет, мікротекст тощо.

Собівартість виробництва марок залежить від тиражу, складності виконання, перфорації, захисту тощо.

Після перфорації марки розрізають і передають на конт­роль, кожен лист вручну огля­дається на наявність дефектів (щоб оглянути стопку з 500 аркушів, потрібно близько 15 хвилин). Після перевірки на кожній пачці контролер ставить підпис і печатку.

Завершальний етап: марки перераховують, упаковують і від­правляють в експедицію готової продукції, звідки їх забирає «Укрпошта».

ЯКИМИ БУВАЮТЬ МАРКИ?

«Чорний пенні»Марки – це поштові гроші. Вони бувають двох видів: стандартні, які випускаються багатомільйонними тиражами і ви­користовуються для оплати письмової кореспонденції, та художні – є предметом колек­ціонування. Останні також ви­конують функцію платіжного засобу, але мають різні форми, розміри і художнє оформлення.


На цьому ринку між пошто­вими адміністраціями різних країн існує конкуренція, яка особливо відчувається під час проведення філателістичних конкурсів, де «Укрпошта» не­одноразово здобувала призові місця.

До речі, в історії філателії перша марка відома під назвою «чорний пенні», оскільки вона ма­ла номінал саме в 1 пенні й була надрукована чорною фарбою. Запровадження наклею­ваної поштової марки пов’язують з ім’ям англійського поштмейстера Роуленда Хілла – автора ескізу першої у світі поштової марки, яка ввійшла в обіг у травні 1840 р. в Англії.

ПОШТОВІ МАРКИ МОЖЕ ВИПУСКАТИ ТІЛЬКИ «УКРПОШТА»

«Укрпошта» – єдине підприємство на території України, яке має виключне право на видання та введення в обіг поштових марок, маркованих конвертів і карток (знаків поштової оплати). Це регламентовано Законом України «Про поштовий зв’язок».

ХТО ВИРІШУЄ, ЯКІ МАРКИ ВИПУСКАТИ?

Такі функції покладені на Редакційно-художню раду з питань видання поштових марок, маркованих конвертів і карток в Україні. До складу Ради входять художники, історики, представники музеїв, Інституту національної пам’яті, філателісти, представники ПК «Україна» і «Укрпошти». Тематичний план із випуску пош­тових марок готується завчасно, в першому кварталі 2018 р. вже сформований план на 2019 р.

ЯК ФОРМУЄТЬСЯ ПЛАН?

Тематичні плани випуску пош­тових марок формуються на основі пропозицій, які надходять в «Укрпошту» від приватних осіб, міністерств, підприємств, органів державної та місцевої влади, музеїв, інститутів, бібліотек тощо. В середньому розглядаються 100-150 пропозицій. Усі пропозиції, що надійшли, аналізуються за декількома критеріями: масштабність події, чи відповідає пропозиція вимогам Положення про знаки поштової оплати, чи випускалася поштова продукція на аналогічну тему в по­передні роки…

Одна з марок, яка вийшла 2018 року, присвячена музиканту СкрябінуРічний план випуску марок у середньому містить близько 50 сюжетів, які повинні відображати різні сфери життя країни: і культуру, і спорт, і туризм, і промисловість, і історію, і, звичайно, дитячу тематику. Зокрема, 2017 р. введено в обіг 53 сюжети художніх поштових марок і блоків та 105 сюжетів конвертів і листівок.

Вартість марок повинна бу­ти такою, щоб для українського філателіста сума річного комплекту марок була доступною.

Це є одним із головних законів розвитку філателії в будь-якій країні. Наразі вартість річного комплекту варіюється в межах 500 грн.

Протягом року план може зазнавати невеликих змін, адже деякі події «Укрпошта» не залишає без уваги (наприклад, пе­ремоги наших біатлоністок або шахісток у міжнародних змаганнях).

ЩО ТАКЕ ПОШТОВІ МАРКИ З ЛІТЕРНИМИ НОМІНАЛАМИ?

Використовуючи досвід інших країн, був випущений новий випуск стандартних поштових марок із літерними номіналами. Це дозволило, в першу чергу, зменшити необхідну для наклеювання кількість марок на конверті (відтепер немає потреби клеїти на міжнародні листи їх величезну кількість).

ВЛАСНА МАРКА

Оскільки є люди, які бажають мати поштову марку із власним зображенням або логотипом компанії, «Укрпошта» пропо­нує ексклюзивний продукт – «Власна марка». Такі марки одночасно є і оригінальним подарунком, і можуть бути використані для оплати письмової кореспонденції.

За матеріалами, наданими Хмельницькою дирекцією ПАТ «Укрпошта».