ПРАГНУ ІДЕАЛЬНОГО ТАНДЕМА АКТОРА І ПЕРСОНАЖА
Сивочолий Кам’янець по праву носить не одне ознаменування: спортивний, студентський, магічний, рекордний, активний, молодіжний, фестивальний… Та хто не погодиться, що ледь не всі культурні заходи міста мають ще й театральний бік? «Квітка на камені» – місто з акторським серцем і мистецькою душею, а осередком цих двох механізмів завжди був кам’янецький театр. Він, як вічний двигун, – нескінченний і завжди свіжий, черпає натхнення і дарує задоволення.
Ось уже майже 10 років мистецтво Мельпомени містянам і гостям Кам’янця-Подільського демонструє народний аматорський театр «Тандем» (керівник, режисер і постановник Галина Коротенко), кістяк якого формують не просто актори, а справжні друзі, щирі та відверті, привітні та щедрі. Одним із таких є й 28-річний Денис ЧОРНИЙ. Цьому хлопцеві самою долею написано бути актором. Він хоч і ще молодий, але має багато гідних робіт, яких із кожним роком стає все більше. Театральні постановки, в яких він задіяний, – це справжнє свято душі для цінителів театрального мистецтва. Денис встиг знятися у 10 короткометрівках, декількох фільмах, соціальній і політичній рекламі, а ще зіграти близько 20 різноманітних ролей, за які його полюбили і дорослі, і малі.
– Денисе, коли вперше зірвав овації залу?
– Я народився і виріс у Кам’янці. В дитинстві мріяв стати президентом, але якось не склалося (сміється). Ще в дитсадку були перші театральні спроби, де грав сценки, але то було несерйозно. Потім – навчання у 15 школі, далі – Тернопільський національний економічний університет, а ще ПДАТУ і К-ПНУ… За освітою я економіст, інженер-системотехнік. Але батьки нині часто жартують, що обрав не ту професію.
Перша доросла театральна спроба була 2010 року, коли захотів краще соціально адаптуватися. Не знаю чому, але думав, що бути актором просто, мовляв, імпровізувати вмію, розсмішити можу, але коли не вмієш зв’язати три слова докупи і дивитись людям в очі, то актор із тебе поганенький. Після першої репетиції режисер пояснила, що на сцену мені ще рано. Все було по-чесному.
Минуло декілька місяців, і от мені знову телефонує Галина Вікторівна, просить зіграти головну роль у конкурсі Дідів Морозів (сміється). Я вивчив вірш, переодягнувся. Здавалося б, що тут такого – зіграти Діда Мороза, а ноги трусилися. Ми не перемогли, але мені було приємно спробувати себе в ролі актора.
Потім я довго ходив на репетиції «вільним слухачем», та все ж «вирвав» свою першу серйозну роль. Це була вистава «Граємо в дружню сім’ю, або Гарнір по-французьки»,
я грав Роберта – друга і коханця, боязкого бухгалтера, який поєднує непоєднуване. Із цієї вистави почалося моє акторське життя, а ще офіційне життя нашого театру. До речі, саме з виставою «Гарнір по-французьки» «Тандем» отримав звання народного. Роберт – моя улюблена роль донині.
– А яка роль тобі найменше сподобалася?
– Найменше роль у детективній історії Агати Крісті «Мишоловка», де я грав власника готелю Джайлза. Це дуже цинічний герой, важливо було правильно передати сарказм, властивий цьому персонажу. За кілька днів до прем’єри я захворів на пневмонію і на виступ ішов із високою температурою. До слова, я – доволі боягузлива людина, бо за лаштунками можу тричі змінити колір обличчя: від синього чи зеленого і ледь не до малинового. Так от, чекаю я свого виходу – і раптом… Засинаю! Мені було настільки погано, що я відключився, просто сидячи на стільці. І тут чую, що зі сцени кричать: «Джайлз, ну де ти?!». Тоді довелося трохи імпровізувати, але ми викрутилися. Проте потім за це в мене тапочки літали, бо Галина Вікторівна хоч і добра, але справедлива (сміється).
– Ти знаний у місті завдяки комедіям, адже більшість твоїх ролей веселі. Невже не любиш драматичних персонажів?
– Люблю майже всіх. Звичайно, постійні комедійні ролі тиснуть на амбіції актора, бо комедія завжди простіша: ти одразу отримуєш від залу фідбек (відгук. – Прим. авт.). Ти жартуєш – вони сміються, все просто. А в драмі актор може вийти, показати переживання, а в залі здивовані та розгублені люди позіхають. І нікому не зрозуміло, чи є між актором і залом контакт. У такі моменти головне – не вийти з образу. Адже кожен актор намагається через себе деконструювати і твір, і образ загалом. Завжди потрібно розуміти мотивацію героя, тоді й виходить ідеальний тандем між актором і його персонажем.
– Відкрий секрет, як залишити роль за порогом театру?
– Дізнаєтеся – розкажіть і мені (сміється). Насправді, дуже багато йде з тобою додому, особливо настрій, проте більшість ролей є відображенням твого внутрішнього Я.
В образі ми реагуємо на якесь явище так, як відреагували б у схожій ситуації в житті: лякаємося, сваримося, сміємося. Не можна сказати, що образ перекочує в життя, швидше навпаки. Персонаж живе манерою актора.
Для прикладу, пам’ятаю одну з перших вистав – «Бременські музиканти», яку ми виконували російською мовою. Як же довго я потім відхрещувався від своєї ролі короля. Було мало тексту, навіть не було танцю. Мені дали блакитний костюм, а ще такі неоднозначні вислови, що король вийшов аж дуже якимось «солоденьким»… Тоді я вирішив попрацювати над образом, самостійно підібрав жарти для ролі, які випробовував на репетиціях. Це одна з ролей, яку не надто люблю, бо там було мало роботи над собою.
– Тебе впізнають на вулицях міста не лише як театрального актора, а й як кіноактора. Де важче: у кадрі чи на сцені?
– Усе відносно. Відверто кажучи, я б не проміняв постійні вечірні репетиції, вивчення сотень сторі-нок тексту і свою театральну родину на зйомки у світлі софітів та під тонною гриму. До слова, для мене як людини, яка не визнає існування гігієнічної помади, пудра й інший грим на обличчі – це справжній стрес (сміється). Мені подобається грати голосом, змінювати інтонації, цим я перекриваю свою часом недостатню гнучкість, або, як я кажу, «дубовість». На сцені часто говорю своїми словами, чого не зробиш у кіно. Багато залежить від режисера. Наприклад, мені комфортно працювати з кам’янчанином Андрієм Зайцем, який організував чимало мистецьких заходів (зокрема, й кінофестиваль «Бруківка»). Чого лише вартий його фільм «Одного разу в місті на Камені», де я граю одну з головних ролей.
Але все ж мені подобається поєднувати. Не хочу обирати щось одне, бо люблю працювати з різними режисерами, допомагати втілювати різні бачення, імпровізувати, експериментувати і переживати частинку життя того чи іншого персонажа.
Ольга БАНАХ.