Понеділок, 23 Вересня 2019 р.
16 Серпня 2019

ЩО МИ ЇМО: ПОДРОБИЦІ НА ЕТИКЕТЦІ

Із 6 серпня змінюються правила маркування товарів, оскільки набули чинності зміни до Закону «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». Верховна Рада ухвалила їх 6 грудня 2018 р. І хоча до нововведення теж існували вимоги щодо маркування продукції, втім були швидше задля галочки і не відповідали вимогам Євросоюзу. Про те, що ж зміниться для споживачів і виробників продукції, розповів начальник Кам’янець-Подільського міськрайонного управління Держпродспоживслужби Анатолій ЛАВСЬКИЙ:

– Інформація про продукт має бути точною, достовірною та зрозумілою для споживача. За це відповідає оператор ринку. Скажімо, якщо реалізатор бачить, що вимога закону не працює, права реалізовувати такий товар він не має, як і змінювати інформацію про нього на власний розсуд.
Основна вимога змін – не вводити покупця в оману. Особливо, якщо це стосується властивостей і характеристик харчових продуктів і наслідків їх споживання. Або якщо йдеться про нібито лікувальні влас­тивості харчів. Це також поширюється і на рекламування харчових продуктів.
Закон визначає, що інгредієнти-алергени, які можуть входити до складу харчового продукту, мають бути виділені кольором або шрифтом і візуально відрізнятись. Це має стосуватися не лише магазинних продуктів, а й готових страв у закладах громадського харчу­вання.
Інформація про харчовий продукт може бути донесена через маркування, супровідні документи, рекламу. Маркування може містити обов’язкову та необов’язкову інформацію про товар.
Якщо товар нефасований, інформація має бути розміщена, скажімо, на мішку із борошном або ж на стенді.
– Анатолію Йосиповичу, яка інформація має бути про заморожений харчовий продукт?
– На маркуванні має зазнача­тися, чи відбулося заморожування або розморожування продукції, бо це впливає на її якість.
Мабуть, кожен із нас купував креветки чи рибу, однак після розморожування продукт зменшувався в 1,5-2 рази. Згідно з новим законом, на маркуванні буде зазначена загальна маса й маса безпосередньо продукції. Тобто, загальна маса може дорівнювати кілограму, але самих креветок/риби буде лише 500 грамів.
– Багатьох споживачів цікавить, скільки м’яса є у ковбасі та чи взагалі воно там є?
– Перелік інгредієнтів наводиться під заголовком після надпису «склад» або «інгредієнти». І має включати всі складові продукту в порядку зменшення їхньої маси, за станом на момент використання у процесі виробництва. Тобто, якщо на етикетці ковбаси у складі першим пунктом побачимо субпродукти, то кожному має бути очевидно, якого гатунку така ковбаса, та й чи ковбаса це.
– Слово «натуральний» використовуватиметься у маркуванні?
– Закон визначає чіткі умови застосування слова «натуральний» у позначенні ароматизатора, харчового продукту й окремо молочних продуктів. «Натуральний» може бути застосовано щодо ароматизатора, якщо ароматичний компонент містить виключно натуральні ароматичні речовини.
Щодо молочних продуктів чи їхніх інгредієнтів, то допустимо застосовувати, якщо все відповідає таким критеріям: не вироблені із сировини штучного походження і не містять інгредієнтів, вироблених із неї; не має штучних барвників, ароматизаторів, консервантів, стабілізаторів, харчових добавок, підсолоджувачів; продукт отримано або вироблено із сировини в результаті фізичних або ферментативних та мікробіологічних процесів переробки, без застосування методів генної інженерії.
Якщо ж у молочних продуктах були повністю або частково замінені складові молока (молочний жир, молочний білок, лактоза), або вироб­лений він із використанням жирів або білків немолочного походження, то його маркувати як «натуральний» заборонено.
– Яка відповідальність передбачена за недодержання нових вимог закону?
– Надання неточної, недостовірної інформації про продукт, зміна оператором ринку інформації про нього тягне за собою накладення штрафу: на юридичних осіб – у розмірі 62600 гривень, а на фізичних – 41700. За введення споживачів в оману щодо речовин і харчових продуктів, що викликають алергіч­-ні реакції або непереносимість, штраф становить відповідно 125200 гривень і 83500.
– Уже із 6 серпня всі продукти мають маркуватися по-новому?
– Закон не вимагає моментальних змін, він передбачає перехідний період, який триватиме близько трьох років, щоб виробники все зробили згідно з новими вимогами. Протягом цього часу суб’єкти господарювання будуть мати можливість продавати на ринку ту продукцію, яка маркована відповідно до дійсних на цей момент норм законодавства.

ОБОВ’ЯЗКОВА ІНФОРМАЦІЯ ПРО ХАРЧОВИЙ ПРОДУКТ

1. Державною мовою. Переклад іншою мовою за бажанням оператора ринку.
2. Надписи точні, чіткі, зрозумілі, розбірливі, розміщені на видному місці (на упаковці, етикетці). Не повинні приховуватися іншою текстовою або графічною інформацією.
3. Назва харчового продукту.
4. Фізичний стан харчового продукту. Інформація про фізичний стан (продукт сублімованої сушки, швидкозаморожений, концентрований, копчений, порошкоподібний, рідкий тощо) має супроводжувати назву харчового продукту.
5. Перелік/кількість інгредієн­-тів. Включає всі інгредієнти, які вказуються в порядку зменшення їхньої масової частки. У деяких випадках – у відсотках. Певні інгредієнти позначаються назвою категорії, до якої вони належать, одразу після неї за­значається їхня назва або індекс відповідно до європейської цифрової системи (так звані «Ешки»).
6. Наявність алергенів. Виді­ляються окремим кольором, шрифтом, стилем.
7. Позначка «з ГМО», якщо частка ГМО перевищує 0,9%. «Без ГМО», за підтвердження відсутності ГМО.
8. Термін придатності. Вводяться терміни придатності: «Вжити до…», «Краще спожити до…», «Краще спожити до кінця…».
9. Умови зберігання/викорис­тання. Для харчових продуктів, які потребують спеціальних умов зберігання та/або умов використання; після відкриття упаковки.
10. Відповідальний за інформацію про харчовий продукт. Назва оператора ринку харчових продуктів.
11. Країна походження/місце походження зазначається: якщо відсутність такої інформації може ввести споживача в оману; для окремих типів м’яса; якщо країна/місце походження харчового продукту не збігаються з країною/місцем походження основного інгредієнта.
12. Інструкція з використання, якщо її відсутність може ускладнити використання продукту.
13. Фактичний вміст спирту етилового (для напоїв із вмістом понад 1,2%). Інформа­-ція про назву, кількість харчового продукту та наявність спирту в дозуванні понад 1,2% має розміщуватися в одному полі видимості.
14. Поживна цінність. Включає інформацію про енергетичну цінність, вміст жирів, насичених жирів, вуглеводів, цукрів, білків та солі.
15. Чи піддавався харчовий продукт заморожуванню/розморожуванню. Якщо піддавався заморожуванню, зазначається дата.