ДО БОРЩЕВА ПО БОРЩ. І ВИШИВАНКУ
На початку вересня країна ще голосно дофестивалює. Так, на календарі вже осінь, але спека стоїть літня. І чому б не вирушити кудись не лише з культурно-пізнавальною, а й фестивальною метою?
І найближча нагода випаде якраз післязавтра: 8 вересня у сусідньому райцентрі – Борщеві на Тернопільщині – вкотре відбудеться етнографічне свято «Борщівська вишиванка». А поруч із вишиванкою тут вшановуватимуть і борщ – на кулінарному фесті «Борщ’їв».
ОРІЄНТАЦІЯ НА МІСЦЕВОСТІ
Із Кам’янця до Борщева ведуть два шляхи. Той, що через Скалу-Подільську, 2019 року можна рекомендувати хіба найзапеклішим ворогам: ділянка траси між Оринином і Гуковим волає про ремонт тисячами ям. Маршрут через Жванець і Мельницю-Подільську трохи довший за кілометражем. Але дорогою можна оглянути руїни замків в Окопах і Кривчому. Якщо вистачить часу – ще й відвідати знамениту Кришталеву печеру. А там уже скоро і Борщів. Хоча з часом дивіться самі: ввечері в Кам’янці гримітиме «Республіка». Печера зачекає, а Pianoбой – навряд чи.
Спочатку про назву. В 12-тисячному місті кожен знає легенду, як міщани втопили в казані з борщем зайду-татарина. Лінгвісти натякнуть, що до борщу назва стосунку не має, має до вкрай неприємної рослини – борщівника. Факт, що цю траву як приправу вживали з подільськими першими стравами (читай борщами), має примирити і вчених, і посполитих.
Про археологічні знахідки часів трипільської та черняхівсь-кої культури й говорити не будемо: Поділля було обжитим ще з епохи палеоліту – зуб даємо. Мамонтовий. Саме такий було знайдено поблизу міста – можете переконатися в краєзнавчому музеї.
На початку XVII ст. тут будується мурований замок. Від укріплень залишилися топоніми Замкова криниця, Замковий ліс і вулиця Валова, а ще розгалужені лабіринти пивниць і перебудована під дзвіницю костелу замкова башта (за іншим переказом, костельна вежа реконструйована з мінарету. Обидві версії можуть бути правдивими). Південна околиця міста, котру старі люди називають Кривда, тому й отримала таку прикру назву, що була розташована перед замком, тож вороги, перш ніж взятися за штурм твердині, добряче топталися по передмістю. Ще в середині ХІХ ст. міща-ни переказували чи то бувальщини, чи то небилиці про підземні ходи з решток борщівського замку до твердинь у Висічці та Ланівцях (селах Борщівського району).
Оглядини скромного барокового костелу (його звели на замчищу 1763 р.) багато часу не займуть. Варто пройтися центром, сформованим за генеральним планом 1936 р. Почати від прикрашеної борщівським гербом міськради-Ратуші (вул.М.Грушевського, 2) і дійти до найошатнішої споруди міста – зведеного 1908 року «Руського дому», який із 1975 р. діє як краєзнавчий музей та музей Тараса Шевченка (вул.Т.Шевченка, 2).
Саме за цим маршрутом, від міськради і до сусідки «Руського дому» райради, і фестивалить Борщів з усім районом. Та для початку таки варто зазирнути до музею.
ЧОРНОВИШИТІ СКАРБИ
У цих ніжно-рожевих стінах із 11 ранку і слід шукати вищезгаданий зуб мамонта, а ще прикордонний стовп двох імперій (Російської та Австро-Угорської), старі поштівки, трипільську кераміку, сякі-такі середньовічні обладунки і зібрання серпів та інших сільгоспзнарядь. Вразити мають не вони, а вітрини з народним одягом (другий поверх музею віддано під тимчасові експозиції, в дні фестивалю вишиванок там експонують вишиті багатства із запасників). Із вітрин стає зрозуміло, чому місцевий одяг славився на всю Україну. Так, як вишивають сорочки на Борщівщині, не вишивають ніде: чорний орнамент вкриває майже всю поверхню рукавів.
Україна надзвичайно багата на техніки вишивання: їх налічують близько сотні. З цієї сотні у Борщівському районі Тернопільщини використовують понад п’ятдесят. Традиційного вигляду сорочки з червоним і синім вишиванням є одягом для роботи. Зали ж із парадними строями вражають тих, хто на Борщівщині вперше: рукави жіночих сорочок майже повністю вкриває чорна вишивка. За переказом, багато століть тому край майже збезлюднів після татарського набігу. Чоловіків зайди вбили, а дівчат забрали в ясир. Жінки, які вижили, зібралися на згарищі рідних осель і поклялися впродовж семи поколінь носити жалобу за вбитими. Відтоді в найважливіші моменти життя на борщів’янках були сорочки, вишиті чорними нитками. Нині технологія чорного суцільного вишивання (вишивка так званою колодкою) практично втрачена, з 1950-х років на Борщівщині поширився традиційний хрестик. Кажуть, саме тоді й віджили останні з тих семи поколінь із легенди.
У чорних вишиванок є ще одне пояснення: вівці, з вовни котрих робили нитки для оздоблення сорочок, були переважно чорного кольору. А сучасні майстрині пробують відновити стару техніку – і проводять майстер-класи для охочих.
Якщо пощастить, приєднайтеся до екскурсії, котра ходить залами і так само зачудовано, як і ви, розглядає сорочки з Сапогова, Турильча чи Більча-Золотого. Якщо пощастить у квадраті, екскурсію проводитиме директор музею, археолог Михайло Сохацький.
Крім сорочок, стіни залів прикрашені й старовинними фотографіями подолян у народних строях. У фототеці музею понад 7 тисяч знімків, на котрих зафіксовані наші предки в автентичному подільському одязі. Теж цікаво.
40 ВИДІВ БОРЩИКУ
А тепер уже можна і у фестивальний вир пірнути. Свято почнеться, щойно годинник на дзвіниці греко-католицької Успенської церкви (1866) бамкне 12 разів. Поруч із «Руським домом», де зажурився монументальний Тарас Григорович (1991), опівдні покажуть документальний фільм про борщівську вишиванку, а потім демонструватимуть фешнпоказ за останньою модою початку ХХ століття. Юні подолянки та подоляки парадують у старовинних черевиках і сорочках. О 12.40 тут же, на майдані, розпочнеться театралізоване дійство.
Далі у численних наметах громади всіх сіл Борщівщини демонструють свої вишивані скарби. Ех, мрія придбати справжню борщівську вишиванку за копійки залишиться лише мрією: сюди привозять експонати із сільських музеїв, продавати їх ніхто не збирається. І правильно. Хоча була справа: років із 15 тому старовинну сорочку бабусі часом віддавали за 50 гривень. Тепер же такі антикварні скарби потягнуть на декілька тисяч гривень.
Намети з борщем розташовані на площі біля міськради – і скільки ж тут є різновидів головної української страви! Холодні, гарячі, з борошном, із грибами – продегустувати всі навряд чи можливо (все-таки їх є понад 40 варіантів). Але хоча б кілька спробувати варто. Початок дегустацій – із 13.00.
У борщівського фестивалю з Кам’янцем давня дружба. Не обійшлося без нашого міста і 2012 року, коли тут встановили відразу чотири рекорди Украї-ни. Кам’янчанка Людмила Лиськова продемонструвала гостям свята найбільшу в Україні вишиванку. Гігантська сорочка (10 м заввишки, 16 метрів у ширину, рукави по 5 метрів) була одягнена на найбільшу в Україні ляльку-мотанку. Мотанку-берегиню виготовив Володимир Овчінніков. На сорочку пішло 180 метрів льону, і на 120 із них – вишивка, характерна для Західного Поділля. Марія Фурда виготовила найбільшу в Украні 12-метрову крайку (тканий пояс). Авторкою наступного рекорду, 50-метрової плахти, є Світлана Шмирко.
Ірина ПУСТИННІКОВА.
Фото авторки.