ДНІ СТЕР, АЛЕ НЕ ПАМ’ЯТЬ
Світлу пам’ять про чудову і дуже порядну людину, Почесного жителя села Демшин, засновника народного музею історії села, патріарха аматорського кіно та фото Григорія ПАВЛЕНКА вдалося увіковічити в документальному фільмі Дмитра ГЛУХЕНЬКОГО «Той, хто дні стер».
19 жовтня в кам’янецькому готелі «7 Днів» відбувся перший допрем’єрний показ стрічки.
У конференцзалі був аншлаг, слова подяки, щирі сльози під час перегляду. А ще дуже і дуже багато роздумів про плинність часу, життя і вимирання села, яке втрачає молодь і хоронить майбутнє, забуття, збіги, долю, нездійснені мрії та війну, що червоною стрічкою пройшла як життям Григорія Івановича, так і фільмом про нього. Автор і режисер Дмитро Глухенький 10 років створював своє дитя. За цей час сталося чимало подій, які відкорегували документальну картину: помер головний герой, почалася нова війна. Топ-лінію фільму – Другу світову – довелося продовжувати сучасною війною, яка забрала життя правнука Григорія Павленка – Олександра Горного. Їхній пам’яті, власне, і присвячена стрічка.
ЖИТТЄВІ ЗНАКИ ЗОРІЄНТУВАЛИ НА ФІЛЬМ
Знаково, що про відому на Кам’янеччині людину – завідувача музею, керівника кіно-фотостудії в с.Демшин Григорія Павленка – зняли саме фільм, адже і в доробку самого Григорія Івановича понад 180 стрічок. Залюблений у рідний край, він знімав його красоти, а також людей під час різноманітних народних гулянь та святкувань.
Завідувач музею пережив німецький полон, війну, в сімдесятих роках почав збирати згадки про лихоліття, аби донести їх до нащадків. У музеї понад тисяча експонатів: форма військових, зброя, фотографії, вирізки із газет того часу, листи-трикутнички з фронту тощо.
Створення музею стало справою всього життя. А День Перемоги було найпочеснішим святом року.
В одному з інтерв’ю для «Подолянина» герой згадував: «До 1944 року був у полоні. Невимовною радістю стала зустріч із радянськими військами. Нас вишикували і запитали: «Хто ба-жає помститися ворогу, а хто хоче повернутися додому?». Ми всі пішли на фронт. Нам дали одяг, зброю. Я був у роті обслуговування особливого відділу. В нас була 3-тя лінія оборони Берліна. І досі пам’ятаю той день, коли оголосили перемогу. Ми всі плакали від щастя, знайшли бочку вина 1925 р. і святкували день Перемоги».
Ще навесні, гуляючи величними залами музею, а їх аж 5 – «Пам’яті», «Бойової слави», «Народних ремесел», «Краєзнавчий», «Кіностудія», – клубок у горлі не давав дихати: «Як так? Тут титанічна праця, безцінні експонати. Чому вони так далеко від людського ока, в забутому холодному приміщенні?». І хоча нинішня завідувачка музею Галина Чорна всіма силами пітримує заклад, береже його, але тут практично немає відвідувачів. Дуже сподіваємося, що після показу стрічки «Той, хто дні стер» як у столиці, так і за кордоном люди зацікавляться цим забутим краєм.
А режисер зробив усе для цього. Якісні кадри мальовничих пейзажів Дністра, подільських красот так і манять до себе. Хочеться зануритися в ту річку або влягтися на травичку і насолоджуватися тишою й красою. Гарні картинки поєднуються з кадрами сільського життя. Он Григорій Іванович на своєму велосипеді приїхав знімати, як місцеві дівчатка виконують веснянки. Народні вбрання, яскраві кольори, гарні танці переплітаються на старих стежинах…
Знаково також, що свого часу доля звела Григорія Павленка з молодим київським режисером, випускником Національного університету театру, кіно і телебачення ім.Карпенка-Карого Дмитром Глухеньким, який також закохався у ці подільські краї… Творці були на одній хвилі, тому й подружилися.
– Одного разу мені випала робота для Кам’янець-Подільської районної адміністрації, тому залюбки поїхав знайомитися з дивовижним Поділлям, – розповідає Дмитро Глухенький. – Ми заїхали в село Демшин – знімати місцевий музей. Нас зустрів дідусь із добрими очима і почав проводити екскурсію. Все було прогнозовано, аж поки він не відчинив таємних дверей. «А це моя кіностудія», – сказав Григорій Іванович. А в мене відвисла щелепа від побаченого. Там були гори кіноплівок, камер, проєкторів, фотонегативів. Ми домовилися, що я ще якось заїду, подивимося та перезнімемо декілька його фільмів. Так почалася історія довжиною 10 років.
Спершу в Демшині всі думали, що я приїхав ловити рибу на Дністер. І я справді ловив…, але миті.
А ще найбільше мені подобалося просто відчувати доброту людей, з якими зустрічався. Для мене це була країна натхнення. І я навіть мріяв там жити – досі мрію. Бо там не лише райська природа, вольная воля, а й чудові люди, яким я вдячний за щирість щодо себе і моїх друзів. Багато із цих прекрасних людей є в моєму фільмі. Григорій Іванович бачив частину з нього, а ось кінець стрічки намалювала доля.
ДО ПЕРЕМОГИ ЩЕ ДАЛЕКО
Стрічка унікальна й тим, що її диктувало саме життя. Вражає, як режисеру вдалося передати святкування Дня Перемоги в одному селі за часів різних президентів. Дмитро неодноразово відзначав цей день саме в Демшині. Вітання Януковича з екранів – а на сільській сцені ріже вухо, як школярі співають «Этот День Победы», за Порошенка вже віднайшли гарну українську пісню «Перемога».
До сліз вражають моменти стрічки, на яких після концерту до Дня Перемоги Григорій Павленко прямує до своїх любих кіз, обіймає їх і випускає пастися, а сам іде святкувати разом з односельцями. Проникливо звучать тости-побажання ветера-нів, яким, на жаль, не судилося здійснитися: «Щоб наші внуки ніколи не знали війни!».
Хоча озвучування в картині мало, але режисеру вдалося повільними старечими рухами, не завжди розбірливими фразами, сумними поглядами передати ті щемливі моменти, які беруть за душу. Дмитро Глухенький у фільмі також використовував кадри з кінохронік Григорія Павленка. Завдяки цьому поєднанню простежується, як швидко пішли із цього світу герої Другої світової. На чорно-білих плівках під час урочистого параду на трибунах десятки фронтовиків. Згодом у кольоровому цифровому відео на святі вітають лише двох ветеранів. Власне закінчується фільм кадрами Дмитра, де він розмовляє з єдиним ветераном села.
Вмирають Герої, виїжджає молодь, гине молоде покоління на війні – це ще одна проблема, яку висвітлив режисер. Мало кому вдавалося стримати сльози від кадрів із Алеї Слави на міському кладовищі. Сучасні Герої там усміхаються зі світлин, серед них і правнук Григорія Павленка – 22-річний Олександр Горний, який загинув у зоні проведення АТО 1 грудня 2017 р.
А паралельно із сучасними кольоровими фрагментами – чорно-білі з Демшина, де в білому згортку з пологового несуть додому маля…
Дмитра Глухенького називають гідним продовжувачем змістовного українського кіно, сповненого філософською поетикою, що бере свої традиції від славетного Олександра Довженка. Своїм фільмом про плинність часу він довів, що хоч життя і минає, але пам’ять закарбовується, бо ж камера в руках героя фільму – це зброя проти забуття.
Фотографії взято із фейсбук-сторінки Дмитра Глухенького.