ПАМ’ЯТІ МАЙСТРА
18 січня раптово обірвалося життя Бориса НЕГОДИ – видатного кам’янецького художника, професора кафедри образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва К-ПНУ ім.Івана Огієнка, заслуженого художника України. Осиротіла його майстерня на вул.Довгій. Осиротіло й місто.
Народився Борис Михайлович у се-лі Калиня Кам’янець-Подільського району того самого дня, коли поселення звільняли від нацистських окупантів – 8 квітня (офіційно, а насправді – 7-го) 1944 р. Його 59-річний батько Михайло, випускник кам’янецької духовної семінарії, був регентом сільської церкви і славився своїм соковитим тенором.
17-річний Борис Негода 1961 р. закінчив Чернівецьке художньо-ремісниче училище. Працював художником-оформлювачем під час служби в армії. 1974 р. закінчив факультет графіки Київського художнього інституту (нині – Національна академія образотворчого мистецтва і дизайну). Борис Михайлович 45 років працював у Кам’янці й великою мірою став флагманом сучасної подільської живописної школи. Більшість із цих років він створював графіку, та на схилі літ вдало спробував себе у складній і кропіткій техніці олійної пастелі. Роботи з останніх його великих циклів, присвячених Тарасу Шевченку, скіфам та ангелам, прикрашають велику залу міської Галереї мистецтв на вул.П’ятницькій у Старому місті. Улюбленими сюжетами поетичних і ніжних робіт Бориса Михайловича були Кам’янець-Подільський та Україна.
Із кінця ХХ століття Борис Негода не лише творив, а й викладав. Студенти високо цінували його чесність і чудове почуття гумору.
У своїй статті-некролозі «Вогонь душі, крилате каяття і сутінки бажання» колега Бориса Михайловича, професорка кафедри образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва К-ПНУ Наталія УРСУ пише: «Кам’янець-Подільський, Поділля й Україна наповнені рясними плодами творчої діяльності Бориса Негоди: скульптурами, живописними полотнами, плакатами, планами міст, вишуканими пастелями, акварелями, різними видами гравюр та іншими творами. (…) У низці сучасних вітчизняних митців він був одним із найяскравіших представників подільської художньої школи. Усі роки існування кафедри (з 2004 року) він був оплотом і підтримкою кожного її члена, завжди залишався відданим мистецтву й колективу. Для колег і студентів був прикладом наполегливої праці, коли після лекцій ішов пішки до майстерні творити далі; взірцем приналежності та любові до рідної подільської землі, свого народу; правив за взірець моральності й порядності. Пам’ять про нього назавжди залишиться у серцях багатьох поколінь студентів, колег і всіх, хто на життєвому шляху мав щастя торкнутися цієї надзвичайної людини».
Син Андрій та донька Ольга пішли батьковими стежками і теж стали митцями.
Спогадами про видатного художника діляться люди, котрі знали його за життя:
Мар’ян ТАРАСЕНКО, викладач К-ПНУ ім.Івана Огієнка:
– Борис Негода був світлим і привітним. Він шанував думку інших, тому в його майстерні було людно та живо. Місто проходило через нього і лягало в алегоріях робіт. Борис Негода завжди був невід’ємною частиною Кам’янця. Його культурним надбанням. Він надзвичайно любив своє місто і пишався, що він – кам’янчанин. Тепер його не стало. Він відійшов у вічність. Він став частиною легенди, що називається «Історія величного Кам’янця».
Мисткиня Ірина БОДНАР-КЛЯПЕТУРА:
– Борис Негода був душею нашого міста. Концентрат із глибокої філософії, народної простоти, спокійної величі. А ще мій дорогий сусід по майстерні, з яким бачилися майже щодня, і я запитувала в нього, як справи. Він завжди усміхався і відповідав: «Все класно!». Я ще не вірю, що його вже не зустріну на подвір’ї Довгої, 19, на лавочці під липою… Він був надзвичайно працьовитий і безвідмовний. Коли хтось просився до нього в майстерню, аби подивитися на твори, ніколи нікому не відмовляв, з усіма людьми спілкувався однаково, незалежно від статусу.
Ірина ПУСТИННІКОВА.
ВЕРЛІБРОВІ ПАСТЕЛІ ПРОФЕСОРА НЕГОДИ
Борис Михайлович достеменно і не пригадає, в якому він навчався класі – чи то у другому, а може, у третьому, але добре пам’ятає, що то був новорічний батьківський подарунок – коробка кольорових олівців, які, без сумніву, й визначили його подальшу долю. Спочатку ними копіював картинки з підручників, потім малював зимові пейзажі рідного Калиня, а коли черговим дарунком стали акварельні фарби, брався за натюрморти. Часто-густо, занурившись у свою дитячу творчість, годинами міг сидіти із пензлем у руках десь на березі ставка чи у садку на пасіці, проте скільки було в малого втіхи і радості, коли бачив, як його малюнками захоплювалися батьки, вчителі, друзі.
– Має хлопчина талант, має, великим художником стане, – не один раз казали сусіди Борисовому батькові, відомому на всю округу пасічнику, столярному майстрові та чоботареві Михайлу.
Той дякував їм на доброму слові за свого найменшенького, шостого в родині, а сам подумки повертався у весну 1944-го. Скільки ж то довелося тоді перестраждати, пережити потрясінь, пропустити через призму власного серця. Можна лише уявити: йому, главі сімейства, в якого залишилися п’ятеро дітей після смерті дружини від першого шлюбу, майже шістдесят, Марійці, сільській красуні, яка погодилася вийти за нього заміж, – 23 роки. Їй ось-ось народжувати первістка, Кам’янець уже звільнили від фашистської нечесті, а в селі ще біснуються німецькі посіпаки, до того ж один із них «квартирував» у будинку Негод. Хоча Михайлові Федоровичу німецькі зайди робили деяку поблажливість, оскільки він після духовної семінарії був регентом місцевого церковного хору, і все ж від них можна було чого завгодно очікувати.
Але все минулося добре. І місцева бабка-повитуха якраз на Благовіщення прийняла пологи, а наступного дня і фашисти залишили село. Вже у зрілому віці Борис Негода в одному зі своїх віршів написав, як матінка саме на велике свято народила його в рідній хаті в цеберці, колисала у дерев’яному коритці, устеленому сінцем. Символічно, що й Марія Петрівна з’явилася на світ теж врочистого дня – на Йордан, і саме на її день народження, на Хрещення Господнє, проживши 93 роки, пішов у засвіти Михайло Федорович. (Хто знає, чи то збіг обставин такий, чи така доля роду Негод, але й Борис Михайлович теж залишив цей світ практично на Святвечір Хрещення Господнього. – Прим. авт.).
Борис Михайлович стверджував, що доля завжди була до нього прихильною. А ще під час хрещення до нього Всевишній приставив ангела Світла, який понад сім десятиліть вказує йому правильний шлях, оберігає, є вісником благих спонукань. До речі, про цих посланців, вісників Бога: у мистецькому храмі художника Бориса Негоди є цикл із 12 картин під промовистою назвою «Ангели». У творчому доробку – «Ангел життя», «Ангел України», «Ангел кобзаря», «Ангел музики», «Ангел любові», «Ангел села» та інші, які хвилюють своєю щирістю та художньою ліричною проникливістю, окриленістю уяви, вишуканою емоційністю. У цій серії в імпресіоністському стилі передані миттєві та неповторні враження художника. Напередодні 2016 року в одному із київських художніх видавництв побачив світ великий настінний мистецький календар, у якому зібрані всі його картини ангельської тематики.
Загалом поетика Бориса Негоди багатогранна, діапазон діяльності надзвичайно широкий. За своїх понад 50 років творчості він став автором понад тисячі різножанрових творів – живописних, графічних, скульптурних.
І за кожним з його художніх образів приховується глибокий зміст. Він не копіює, він дає нам осягнути побачене. А неодномірність творчої манери його праць – у надзвичайно тонких нюансах формозмісту.
Хоча Борис Негода працює в різних техніках, проте перевагу віддає олійній пастелі, мецотинто, козацькому бароко. Нині його роботи можна побачити не лише в рідному Кам’янці-Подільському, а й у багатьох музеях, приватних колекціях України і за кордоном. І не тільки картини. Він є автором пам’ятників воїнам-афганцям у місті над Смотричем, декількох райцентрах Хмельниччини. Спільно зі скульптором Володимиром Лашком створив пам’ятники Володимирові Свідзінському, Михайлові Драй-Хмарі, які розташовані на території Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. При вході до головного корпусу вишу – різьблене з каменю зображення самого Івана Огієнка, одного із засновників цього навчального закладу і його ректора.
Та справжнім шедевром Бориса Михайловича стала перша в Україні живописна «Подільська абетка».
– Ідея виникла спонтанно, три роки тому. Спочатку хотів розписати літерами птахів, а потім вирішив козаків, тим паче, що володію «козацьким шрифтом», – ділиться секретами творчості митець. – Розпочинав із літери «а», продовжував у хаотичному порядку. Чимало літер вплетені в полотна сюжетно. Наприклад, на картині, де козак танцює гопака, зображена літера «г». У колекції «абетки» – 32 полотна, написані в техніці олійна пастель. Усі роботи мають свою назву: «Задумався козаченько, а що далі буде», «Козак сіє-посіває, аж чуб йому розвіває», «Чайка в морі, місяць і зорі», «Із-за обрію сходить місяченько, а вгорі гарцюють козаченьки», «Він жорна з ангелом крутив»…
До кожної картини закладено філософський зміст, історію, вірування українців. Тому, за словами Бориса Михайловича, «Подільська абетка» – це видання для всієї родини: багато понять і висловів на кожну літеру українського алфавіту прив’язані саме до подільської тематики.
Безумовно, новий творчий доробок Бориса Негоди заслуговує на всеукраїнське визнання. Але це вже слово за мистецтвознавцями, творчими спілками, громадськістю…
Василь ДОБРОВОЛЬСЬКИЙ, голова міськрайонної організації Національної спілки журналістів України.
Січень 2016 року, м.Кам’янець-Подільський.
P.S. Царство Небесне тобі й світла пам’ять, дорогий друже! Ти, як ніхто інший, зробив дуже багато для рідного міста, кам’янчан. Тож переконаний, що пам’ять про тебе буде увіковічена в назві однієї з кам’янецьких вулиць, а майстерня у Старому місті, де ти творив багато років, стане твоїм музеєм.