ХТО МОЖЕ ВТРАТИТИ ЗЕМЛЮ
– Чув, що неправильно оформлені паї відберуть у селян на користь держави. Мої діди-прадіди в колгоспі все життя гарували, кров’ю і потом дістався нашій родині той клаптик землі, а тепер і на нього зазіхнули. От вам і вся земельна реформа!!! Як себе убезпечити від такої державної махінації? Куди йти, аби дізнатися, чи все гаразд із документами, аби потім не виявилося, що мій пай уже не мій? – із такими запитаннями завітав до нашої редакції мешканець с.Слобідка-Кульчієвецька Василь Анатолійович.
З’ясувалося, що чоловік недаремно почав бити на сполох і вчасно схаменувся. Адже, відповідно до нового закону, громадяни, які до 1 січня 2025 року не оформлять належним чином документів на землю, можуть залишитися біля розбитого корита. «Подолянин» з’ясовував, кому обов’язково потрібно навести лад у документах, у скільки це обійдеться і скільки часу триватиме процес оформлення права власності на пай.
МАЄТЕ СЕРТИФІКАТ? ЗАРЕЄСТРУЙТЕ ПРАВО ВЛАСНОСТІ!
Начальник міськрайонного управління ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області Антон ЛОБУНЬКО пояснив, що під дію закону потрапляють громадяни, котрі не змінили сертифікатів на земельну частку на державний акт із кадастровим номером:
– Коли колгоспи розпалися, всім колгоспникам видали сертифікати на право на пай. Їх вони повинні були замінити на державні акти, які видавалися до 1 січня 2013 року. Бо вже з цього часу почали діяти не державні акти, а свідоцтва на право власності на земельну ділянку. Потрібно було отримати документ, який засвідчував, що людина є власником земельної ділянки. Бо право на пай свідчить лише про те, що особа має право оформити земельну ділянку. В разі непереоформлення права на пай на право власності можна залишитися ні з чим.
А з 1 січня 2019 року вступив у дію Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих ак-тів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування в масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні». Ним врегульовано використання нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв), визначено особливості використання та розпорядження землями, що залишилися в колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, кооперативу або акціонерного товариства.
Тож відтепер, якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки або його спадкоємець не оформили права власності на земельну ділянку, вважатимуться такими, що відмовилися від одержання земельної ділянки. Такий невитребуваний пай після формування його в земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради на підставі рішення суду передається в комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована. Причина очевидна – земля не має власника, тож визнана безхазяйною. І з приватних рук переходить у державні.
Крім того, вищевказаним законом визначено, що з 1 січня 2019 року землі колективних сільськогосподарських підприємств, які припинили діяльність, крім земельних ділянок, які на 1 січня 2019 року перебували у приватній власності, вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані – уточнює Антон Лобунько.
ДІЄМО ЗА ШПАРГАЛКОЮ
Аби не втратити українського скарбу, кожен житель Кам’янеччини, який має на руках ще старе свідоцтво на право на пай, мусить побігати, аби отримати чинний документ. Антон Вікторович підготував рекомендації, куди йти і що робити.
– Наголошую, що основним документом, який посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на пай, виданий райдержадміністрацією. Власнику цього документа або ж його спадкоємцю необхідно звернутися до відповідної селищної або сільської ради із заявою про виділення земельної частки в натурі на місцевості та оформлення права власності на земельну ділянку.
Якщо звертається спадкоємець власника сертифіката, йому необхідно переоформити право на пай на своє ім’я в нотаріальному порядку, отримавши свідоцтво про спадщину.
Отримавши рішення селищної чи сільської ради, власнику або спадкоємцю сертифіката, з метою виділення земельної частки в натурі на місцевості, необхідно піти до землевпорядної організації та замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі. Між громадянином і проєктною організацією укладається договір, де прописується вартість робіт і термін їх виконання. Додам, що кожна організація встановлює свою суму в залежності від певних чинників, скажімо, хтось добирається на місце власним транспортом, когось везуть тощо. Є випадки, що людям за розробку технічної документації платять аграрії, які потім беруть землю в оренду. До речі, є державні організації, приватні, фізичні особи-підприємці, котрі мають відповідні сертифікати. Та-ких організацій є чимало. Людина має сплатити лише за виготовлення технічної документації, бо земельна ділянка видається безкоштовно. Законодавством передбачено, що на виготовлення знадобиться 6 місяців. Саме ця документація слугуватиме підставою для проведення державної реєстрації земельної ділянки з присвоєнням їй кадастрового номера. Цю процедуру ми здійснюємо в нашому міськрайонному управлінні безкоштовно. Після реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі людина має звернутися до органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу у власність земельної ділянки. Реєстрація права власності здійснюється через структурний підрозділ Центру надання адміністративних послуг і обійдеться у близько дві сотні гривень.
ПЕРЕВІРТЕ ЗЕМЛЮ У КАДАСТРІ
Щоправда, якщо процес заміни сертифіката на державний акт стосується не всіх жителів Кам’янеччини, то власні земельні ділянки Антон Вікторович радить перевірити в Державному земельному кадастрі. Якщо даних немає, то слід з’ясувати причину і виправити ситуацію.
– Для перевірки відомостей достатньо скористатися безкоштовним сервісом – публічною кадастровою картою, на яку можна перейти за посиланням (map.land.gov.ua/kadastrova-karta), ввівши свій кадастровий номер, – продовжує співрозмовник. – У разі відсутності відомостей, громадянин має потурбуватися про їх внесення, а у разі наявності помилок, одразу ж їх виправити. В публічній кадастровій карті можна знайти інформацію про кадастровий номер земельної ділянки, її межі, площу, форму власності, цільове призначення згідно із класифікатором, а також надано можливість запитувати відомості з Державного земельного кадастру щодо суб’єктів права власності та речового права на земельні ділянки за допомогою особистого електронного цифрового підпису.
Це потрібно для того, що, крім паперового документа, формується електронний. До 1 січня 2013 року були перехідні реєстраційні системи, і вищевказані відомості переносилися в систему кадастру. Якщо були наявні помилки у прізвищах, неточності в межах земельних ділянок тощо, відомості не переносилися. Й досі система чекає, що помилки будуть виправлятися. Якщо помилка у прізвищі, можемо виправити за зверненням людини. А трапляються помилки в розмірі земельної ділянки, її розташуванні, координатах, накладці, то в такому разі це можна виправити лише через технічну документацію.
Детальну інформацію можна отримати в міськрайонному управлінні Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, вул.Першотравнева, 1. Тел.: 3-07-60.