Субота, 11 Липня 2020 р.
22 Травня 2020

ПЕРЕВІЗНИКИ УВІМКНУЛИ МОТОРИ

Уже відсьогодні після 2-місячної транспортної ізоляції маршрутки і автобуси – знову на рейс. Карантин по­м’якшили, більшість робочих місць запустили, тож і роботу транспорту треба відновити. Над цим питанням тривалий час міркували в уряді та Міністерстві інфраструктури.
Там, обговоривши епідеміологічну ситуацію в країні, вирішили доцільним розпочати місію «повернення транспорту», розробили етапи відновлення пасажирського сполучення та правила для водіїв і пасажирів.
Власне, 22 травня вступає в дію І етап, який дозволяє автоперевезення в місті та на приміських маршрутах. Утім думки щодо курсування громадського транспорту кардинально різняться: деякі кам’янчани з нетерпінням чекали на цей день, інші ж, навпаки, нарікають, що запуск маршруток не на часі, адже в місті спостерігається сплеск захворюваності. Яким видався процес відновлення транс­портного сполучення, за якими новими правилами працюватимуть перевізники, і як водії пережили карантин – дізнавався «Подолянин».

КОЛИ ТРАНСПОРТ НА ПАУЗІ

Найбільше коліс бракувало жителям нашого району. Для декого добирання на роботу на­гадувало справжнє випробування, а дехто у карантині побачив і свої плюси, як, власне, наша постійна читачка Тетяна:
– Карантин позбавив нас багатьох речей, у тому числі й транс­портного сполучення. Звісно, це надзвичайно важливий захід, аби вберегтися від зараження, але дуже важко не мати можливості швид­ко і в потрібний час ді­статися, наприклад, до роботи чи по продукти.
Я працюю дистанційно, під час карантину живу в селі – 12 км від міста, але один раз у тиждень все ж доводиться діставатися до роботи. Свого авто, на жаль, не маю, то добре, якщо можна доїхати із кимось. А якщо ні, то такі «мандрівки» складаються по-різному. Пощастить – підбере попутний транспорт. Інакше – пішки. Якось довелося чимчикувати десь із 6 кілометрів, та ще й під дощем. Але таке трапляється нечасто. А загалом, хоч і кажуть, що люди стали байдужими і злими, все ж добрих теж вистачає. Буває, підвезуть та ще й категорично не візьмуть грошей, мовляв, карантин – і всім важко фінансово. І роблять так
зовсім чужі люди, з якими, можливо, вже ніколи не доведеться зустрітися.
Карантин, попри мінуси, має і плюси. Після його завершення ми деякі речі будемо більше цінувати, на деякі – дивитися інакше, а деякі – просто зрозуміємо.
Через заборону приміського сполучення чимало кам’янчан, які звикли вихідні проводити на дачі, подалі від міської суєти, цьогоріч пропустили весну в усій її красі.
– Усвідомлюючи всю необхідність карантину, насправді відчуваю відчай від неможливості ви­їхати на дачу, – ділиться власними думками з «Подолянином» наша читачка Олена. – Робота в мене дистанційна, і при великому бажанні можна було б по декілька днів проводити в приміському селі, де в моєї родини невеликий дачний будиночок. Два місяці там не проживеш – немає ні опалення, ні толком води. А на кілька днів можна було б їздити. Авто власного не маємо, та й не водії ми, а автобуси до сіл не їздять. Декілька разів просили друзів, але це ж не може бути щотижня. Так і не побачила, як цвіли тюльпани і бузок. Минулого тижня був нічний приморозок, і навіть не знаю, чи вижила моя полуниця…
Це з одного боку. А з іншого, як уявлю, що автобуси запрацюють, і згадаю їхню наповнюваність, або, точніше, переповнюваність, стає страшно. ПАЗики їдуть, удвічі перебираючи дозволену кількість пасажирів. Яка дистанція, яка безпека, навіть якщо і в масках? Майже впевнена, що водії не будуть обмежуватися десятком пасажирів, бо прибутку в роботі не буде. І селян розумію: зібрався на ринок, аби продати городину, а те­бе залишили на зупинці… От якби організували більшу кількість рейсів, можливо, ситуація була б безпечною і контрольованою.
І це важливо. Он, по телевізору показують науковців, які кажуть, що вірус із нами надовго. То треба вчитися жити в інших умовах.
Однак не всі готові до змін. Дехто вважає, що про відновлення перевезень ще зарано говорити, бо поїздки в маршрутках можуть мати катастрофічні наслідки.
– На мою думку, вже через два тижні ми будемо пожинати плоди таких поїздок, – вважає 46-річний житель Довжка Іван. – У нас і так не всі дотримувалися карантину, а як з’явиться можливість знову їздити, то вдома вже ніхто не всидить. Будуть їздити і у справах, і задля цікавості. Не впевнений, що прописаних правил перевезень будуть дотримуватися і водії, і пасажири. Не доросли ми ще до цього! Тому не здивуюся, якщо незабаром Ка­м’янець переплюне у статистиці Хмельницький чи інші міста.

ЧЕКАЛИ І ДОЧЕКАЛИСЯ

Неабияк за кермом засумували самі ж перевізники. Сидіння вдома з’їло всі заощадження, а декому додало нових боргів.
– Карантин ми пережили важко, як і більшість містян без роботи, – коментує голова Спілки перевізників міста Микола ЧАЙКОВСЬКИЙ. – Всі у боргах, як у шовках. Поки що залишається незрозумілою і ситуація щодо сплати податків. Деякі водії звільнилися і стали на облік у Центрі зайнятості. Є водії, які мають чималі кредити: хтось брав на капітальний ремонт автомобіля, хтось – на інші побутові потреби. Усі ж розраховували, що буде робота й заробіток. Ніхто й припустити не міг, що весь бізнес пригальмує на тривалий час через пандемію.
– Тому 22 травня для нас стає справжнім святом, – стверджує Микола Чайковський. – І хоча ще не всі автобуси загального користування (а їх маємо 184) виїдуть на рейс, але вже сьогодні відновлює роботу половина із них. Дехто зізнається, що боїться поки виходити на роботу. Я вже мав розмову із багатьма перевізниками. Разом погодили графіки руху і кількість транспортних засобів. Поки що працюватимемо за графіком, що діяв до карантину – з 6 ранку і до 22.00. Якщо пасажирів буде мало, то звернемося до міської влади із проханням змінити графік роботи – з 7 ранку і до сьомої чи восьмої вечора. Залишаємо і старий інтервал руху – 5-10 хвилин, але якщо пасажирів буде замало, то нам доведеться його збільшувати.
Микола Станіславович запевнив, що вимоги до пасажироперевезень водіїв не лякають. Масками, рукавичками та дезінфікуючими засобами всі запаслися й обіцяють дотримуватися чистоти в салоні.
Доки громадський транспорт був на клямці, обмежене коло працівників тих сфер, які забезпечують життєдіяльність міста, перевозили комунальні автобуси.
– Із 7 квітня і до 22 травня наш комунальний транспорт щодня здійснював перевезення за трьома маршрутами, – розповідає заступник міського голови Сергій БАБІЙ. – Безкоштовно перевозили медпрацівників, поліцейських, комунальників, тобто всіх, хто мав відповідне посвідчення. Ці пасажири дотримувалися маскового режиму, адже за цим слідкували перевіряльники. Автобуси після кожного рейсу проходили дезінфекцію, а водії періодично здавали біоматеріали на ПЛР-тестування. На щастя, всі висновки були негативними.
Не залишилися без транспорту і медпрацівники, які проживають у районі, але працюють у Кам’янці-Подільському.
– Нам вдалося забезпечити перевезення медиків до Центральної районної лікарні та міських медзакладів, де працюють жителі району, – каже заступник голови Кам’янець-­Подільської РДА Аракел МЕЖЛУМ’ЯН. – Для цього задіяли декілька шкільних автобусів. Надали транспорт і керівництво Жванецької, Гуменецької та Колибаївської ОТГ. Щодня здійснювали два рейси за п’ятьма напрямками.
Команди про відновлення роботи з нетерпінням чекали і водії приміських маршрутів, міжміських, внутрішньообласних та керівництво автовокзалу. Уже з 22 травня вони вийдуть на рейс. Начальник автовокзалу Володимир БАЛЛА зазначив, що водії дуже чекали на рішення уряду. Адже карантин свідомо відсиділи вдома, без роботи і заробітків. Усі озна­й­омлені з вимогами перевезення й готові їх дотримуватися.

НОВІ ПИСАНІ ПРАВИЛА

Міністерство охорони здоров’я надало проєкт тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів при перевезенні пасажирів автомобільним транспортом на період карантину. Відповідно до оприлюдненого документа, до роботи пускатимуть лише здорових водіїв, їм також вимірюватимуть температуру. І водії, і пасажири обов’язково повинні дотримуватися маскового режиму. Пасажирів у салоні має бути стільки, скільки там є сидячих місць. Перевезення пасажирів, які стоять, категорично заборонено. Кожен транспортний засіб повинен забезпечити інформування пасажирів про заходи профілактики коронавірусної інфекції. Перед кожним рейсом салон має ретельно оброблятися дезінфікуючими засобами, а за можливості антисептики встановити біля вхідних дверей.
У приміщенні автостанції теж мають висіти інформаційні плакати, повинні постійно дбати в приміщенні про дезінфекцію і облаштувати 1,5-метрову дистанцію між людьми у чергах до каси. До­зволяється одночасне перебування в приміщенні автостанції однієї людини на 10 квадратних метрів площі, та обов’язкова вимога – наявність маски на обличчі. Між касиром і пасажиром має бути обмежений контакт за допомогою відповідних екранів. Робота залів очікування не дозволяється.