Четвер, 13 Травня 2021 р.
30 Квітня 2021

ЧИ МОЖУТЬ ПЕНСІОНЕРІВ ЗМУСИТИ ПЕРЕЙТИ НА ОБСЛУГОВУВАННЯ В БАНКИ?

Із 1 вересня змінюються правила виплати пенсій та державної допомоги – пенсіонерів та інших отримувачів соцвиплат мають перевести на банківські картки. Лише пенсіонери, які досягли 80-річного віку, люди з інвалідністю, особи, що потребують постійного стороннього догляду, та ті, хто є одержувачами соцдопомоги особам, які не мають права на пенсію, і допомоги на догляд, можуть обрати доставку виплати або в Укрпошті, або в банку.

До нас звертаються із проханням роз’яс­нити постанову Кабміну, аби з’я­сувати, чи обов’язково пенсіонер повинен обслуговуватися в банку, чи він може продовжувати отримувати, як і раніше, пенсію на пошті, не переходячи на картки?
Нині майже 3,5 млн пенсіонерів отримують пенсію через Укрпошту. А Мін­соцполітики та Пенсійний фонд України хочуть перевести максимальну кількість пенсіонерів на обслуговування в банки. Тоді в Укрпошті будуть отримувати виплати лише близько 1 млн пенсіонерів декількох категорій.
Постає запитання: чи зможуть ці 2,5 млн легко перейти на обслуговування в банки, і чи це буде просто?
Просто не буде. Люди завжди з недовірою ставляться до змін. Тим паче, якщо вони існують тільки на папері. Не секрет, що в українських селах ні доріг, ні банків, ні банкоматів. Не говорячи вже про те, що такі нововведення для стареньких мають бути підготовленими і суп­роводжуватися освітньою кампанією.
– Як можна отак взяти і перевести все на карточку? Де я тут розплачуся тією карткою, і де я гроші з неї буду знімати? – запитує пенсіонерка Галина Василівна.
Якщо обіцянки ПФУ справдяться, то їй із вересня доведеться опанувати банкомат і навчитися знімати гроші з картки. Бо розплатитися карткою в селі ніде – в магазині приймають готівку і встановлювати термінали для оплат не планують.
Буцімто добрі наміри та плюси банківського обслуговування для людей поважного віку (особливо тих, хто проживає в сільській місцевості) перетворюються на великі проблеми.
Виглядає так, що швидкий перехід на картки викличе більше труднощів, ніж зручностей, а ще, враховуючи пандемію, становить навіть ризик для здоров’я. Наприклад, коли потрібно автобусом, де є велике скупчення людей, дістатися до найближчого населеного пункту, бо більшість пенсіонерів мешкають у селах та невеликих містечках, в яких або взагалі немає відділень банків, або вони недавно закрилися.
До того ж неможливо самостійно зняти кошти в будь-який момент. Потрібно раз на місяць їхати до найближчого банкомата (добре, якщо в межах одного населеного пункту, часто – в інший), додатково витратити гроші на проїзд або просити зняти кошти родичів чи знайомих.
І добре, якщо в тому банкоматі ще будуть кошти. А може, доведеться приїхати ще раз.
Необхідно не тільки оформити картку, а й періодично проходити обов’язкову ідентифікацію в банку. І це неповний перелік проблем, з якими стикаються пенсіонери.
Зважаючи на те, що поштові відділення розташовані майже в кожному населеному пункті, а листоноші обслуговують мешканців усіх без винятку сіл, селищ, хуторів (навіть найвіддаленіших), можливості пошти доставити та виплатити пенсію значно вищі за будь-який банк. Нині зі ста міст, сіл і смт банківські відділення та банкомати є лише в 4. Але і ця статистика погіршується. Тільки за останні 5 років банківська мережа зменшилася на 40%. Лише протягом 2020 р. кількість банківських відділень скоротилася майже на 870 одиниць, а вся банківська система налічує лише 7134 відділення. Натомість Укрпошта зберегла мережу з майже 11000 відділень.
Та найголовніше – похилий вік і наявність захворювань (чи інвалідності) часто роблять процес отримання пенсії надзвичайно складним навіть поза межами власного дому, а послуги листоноші – не просто зручними і корисними, а й украй необхідними. Адже листоноша не тільки принесе свіжу газету та кошти додому, а й прийме оплату за комунальні послуги, продасть за соціальними цінами товари першої необхідності.
Заміна поштарів на банкомати має й інші наслідки, зокрема, таке рішення Пенсійного фонду України вплине на друковану пресу. За найскромнішими підрахунками, переведення пенсіонерів на обслуговування в банки призведе до скорочення передплати на понад 30% від загального обсягу. А йдеться ж про понад 1249 всеукраїнських, 1363 обласні й районні видання, які існують завдяки передплаті в регіонах.
Тому, коли останнім часом так активно обговорюється питання переходу на банківське обслуговування, потрібно розуміти, що ця реформа зачепить не лише Укрпошту, але й видавничу сферу. Ми закликаємо можновладців ще раз подивитися на всі аспекти ситуації та знайти таке рішення, яке б враховувало інтереси всіх сторін.

* * *
Підсумовуючи, наголошуємо: ПЕН­СІОНЕР САМ ОБИРАЄ МІСЦЕ ОТРИМАННЯ ПЕНСІЇ – у відділенні Укрпошти (доставить листоноша) чи в банку на платіжну картку. Як визначено в нормативно-правових актах, що регулюють виплату та доставку пенсій, виплата пенсії може проводитися підприємствами пошто­вого зв’язку або банківськими установами. Отже, пенсіонер сам визначає, де і як буде отримувати належну йому пенсію. Для цього він має власноруч написа­ти відповідну заяву та надати її до найближчого відділення Пенсійного фонду України. Тобто, коли пенсіонеру кажуть, що йому тепер пенсію буде перераховувати банк на картку, а не Укрпошта, це порушення закону. Ніхто без його письмової згоди цього робити не може.
Тож, якщо ви виходите на пенсію й хочете отримувати гроші вдома від листоноші, або вже отримуєте кошти на банківський рахунок, але хочете перейти на

обслуговування в Укрпошту, потрібно зробити декілька простих кроків:
– Заповнити заяву на отримання пенсії в Укрпошті.
– Підготувати копії документів, які потрібно додати до заяви.
– Надати пакет документів до найближчого відділення Пенсійного фонду України.
– Отримати пенсію у відділенні або вдома від листоноші.
У період дії карантину, який встановле­но на рівні держави через поширення коронавірусної інфекції, змінено порядок виплати пенсії та соціальної допомоги.
Якщо отримувач коштів повідомив листоношу або працівників відділення, в якому він отримує пенсію, про захворювання або має візуальні ознаки респіраторного захворювання, можна:
• призначити іншу особу, яка буде отримувати кошти;
• перенести виплату пенсії на наступний виплатний період.

У будь-якому з випадків потрібно проінформувати про своє рішення співробітника Укрпошти (листоношу/працівників відділення, яке обслуговує адресу проживання отримувача коштів/оператора контакт-центру Укрпошти) і надати вичерпну інформацію щодо пенсійних документів та контактних даних.

За інформацією, наданою АТ «Укрпошта».