Субота, 20 Квітня 2024 р.
12 Листопада 2021

ЩО З БЛАГОУСТРОЄМ «КОМБІНАТУ БЛАГОУСТРОЮ»?

Продовжуємо серію публікацій про комунальні підприємства Кам’янця-Подільського. Сьогодні про КП «Комбінат благоустрою» – підприємство, яке активно готується до осінньо-зимового періоду. Бо саме його працівники виходять на прибирання доріг і тротуарів нашої громади, щойно випадає перший сніг, і працюють у морози та снігопади, аж поки не настане тепла весна. Наразі обов’язки керівника виконує
Віталій ДРОЗД.

Забезпечення належного санітарного стану міста в зимовий період – це не просто один з обо­в’язків підприємства. Це, насам­перед, комфорт і безпека. Бо якщо вночі вулиці засипає снігом, то вже вранці мешканці гро­мади повинні пішки, на авто чи громадському транспорті без­перешкодно дістатися до дитячого садочка, школи, робочого місця.
Тому велика відповідаль­ність – на КП «Комбінат благо­устрою». А територія громади чимала. Загалом по дорогах це 318, 4 км (181,1 – місто, 137,3 км – сільська місцевість).
Забезпечує підприємство прибирання і тротуарів цент­ральної частини міста (від вулиці Привокзальної до Шевченка та від Пушкінської до Князів Коріатовичів). А це 365 тис. кв. м, які потрібно очистити від снігу та посипати технічною сіллю й протиожеледною сумішшю.
В інших мікрорайонах міста здійснюють прибирання КП «Ка­м’янецький парк», УК «Доб­робут», за прибудинкові та дворові території відповідають ОСББ й інші управлінські ком­панії.
Щоб усі роботи виконувалися вчасно та якісно, «про сани» на КП «Комбінат благоустрою» думають улітку. Так, на осінньо-зимовий період 2021-2022 років уже закуплено 2,5 тис. т відсіву, орієнтовно на таку ж кількість бу­де ще оголошено тендер, 300 т залишилося з минулого року. Також уже виграно тендер і триває постачання 300 т солі на суму 498 тис. грн. Зауважимо, що ціна на неї у жовтні, в по­рівнянні з червнем поточного року, зросла на 15%. Влітку це було 1421 грн за тонну, тепер – 1660 грн. Близько 200 тонн є в залишках із минулого року.
Усі ці, на перший погляд, внут­рішні моменти потребують якісного підходу і своєчасної організації. Бо тротуари та дороги мають бути посипані вчасно належною сумішшю, і мешканці повинні відчувати, що їхній комфорт – у пріоритеті влади.
Готують на підприємстві за­здалегідь і техніку. Бо щойно випаде сніг, уся вона повинна справлятися з масштабними завданнями. А автопарк підприємства не просто бажає кращого, він потребує значного оновлення. Крім того, що фактично весь він застарілий, транспорт, що використовується для посипання доріг і тротуарів технічною сіллю, швидко руйнується та зазнає ерозії. Тому його постійно потрібно ремонтувати, а в ідеалі – замінювати.
Загалом для санітарного очищення територій громади взимку залучаються 6 одиниць техніки КП «Комбінат благоустрою»:
1) Дві посипалки (КрАЗ, 2007 р.в., та ЗІЛ-130, 1991 р.в.).
2) Трактор МТЗ-80 з відвалом, 2007 р.в.
3) Навантажувач, 1992 р.в. (здійснює змішування солі та відсіву, після чого вантажить цю суміш на вантажний автомобіль).
4) Трактор МТЗ-320, 2017 р.в. (завдяки своїй компактності використовується в розчищанні тротуарів).
5) Легковий автомобіль ВАЗ-2109, що залучається в разі необхідності моніторингу ситуації.
За словами головного механіка Василя ГУЦОЛА, серед найнеобхіднішого, що потрібно сьогодні підприємству для роботи взимку, – навантажувач (орієнтовна ринкова ціна – 1,5 млн грн). На балансі є навантажувач Т-156, 1992 р.в., однак через зношеність він потребує постійного ремонту.
Також, у зв’язку з приєднанням до території громади 12 сіл, потрібен новий піскотрус. Бо посипкової техніки, яка є на сьогодні, для оперативного обслуговування взимку територій міста недостатньо, що казати про села!
Під час зими, в разі надзвичайних ситуацій, підприємство може залучити 17 одиниць техніки. Вся вона в рамках наявних коштів відремонтована і придатна для використання.
Хоча для того, щоб виконати якісний поточний ремонт цієї техніки, за попередніми підрахунками, потрібно 394 тис. грн. Було лише 200 тисяч. Бо, на­приклад, для заміни однієї шини автогрейдера, що викорис­товується для розчищання вулиць і тротуарів від снігу, потрібно 11 ти­сяч гривень. На сьогодні вони повністю зношені, а оскільки таких грейдерів є два, то для заміни хоча б 10 із 12 шин потрібно 110 тис. грн.
Застаріли й інші транспортні засоби та технічне обладнання, оскільки основна їх частина – вісімдесятих-дев’яностих років випуску. Це автомобілі ГАЗ, КрАЗ, МАЗ, поливальна, підмітально-прибиральна машини, піскорозкидувач, автогрейдери, асфальтоукладники, віброкатки, екскаватор, мотокатки, навантажувачі, трактори тощо.
Коштів на придбання нових поки немає. Та й наразі підприємство має чимало проблем із фінансами. Бо, крім забезпечення належного санітарного стану міста в зимовий період, одним із видів його діяльності є ремонт доріг і тротуарів з асфальтобетонним покриттям.
А ця стаття не лише стала неприбутковою, а й додала підприємству боргів. Наприклад, за 10 місяців 2021 року підприємство отримало збитків у розмірі 3 184 тис. грн.
До того ж торік зароблено лише близько 3 млн грн. А щоб підприємство функціонувало, тільки на заробітну плату потрібно в місяць близько 500 тис. грн, тобто 6 млн грн у рік. Відтак, мають бути замовлення хоча б на 3-4 млн грн у місяць, щоб із них можна було закрити місячний фонд зарплатні працівникам.
Штат, приміщення, території потрібно утримувати, а нових виграних конкурсів немає через неконкурентоздатність. Це викликало проблеми із заробітною платою. Її не виплачували ще з квітня 2021 року. За станом на 31 серпня, борг із заробітної пла­ти становив 1 млн 920 тис. грн.
Завдяки злагодженим діям нового керівника та міської ради, вдалося погасити заборгованість за три місяці. Щоб виплатити працівникам частину за­роблених коштів, на сесії міськ­ради, яка відбулася 5 жовтня, депутати проголосували за Програму фінансової підтримки комунального підприємства «Комбінат благоустрою».
Виділили на цю програму 1 млн 280 тис. грн. За липень-­серпень заробітну плату поки що не виплачено. Є наразі й борги з оренди землі (про це детальніше згодом) та ПДВ. Через таке КП «Комбінат благоустрою» не може брати участі в тендерних торгах.
Чому ж виникли фінансові труднощі на підприємстві? Одна з проблем – недостатня конкурентоспроможність підприємства в порівнянні з приватни­ми фірмами, де нова техніка й більш автоматизовані процеси. Вони в рази здешевлюють вартість робіт, дають можливість брати участь у торгах і виконувати замовлення на десятки мільйонів гривень. Комунальне підприємство тут суттєво програє і стає заручником ситуації.
Наприклад, ямковий ремонт 1 кв. м дорожнього покриття в «Комбінаті благоустрою» коштує 700 грн. Той же ямковий ремонт, але з використанням повітряно-струменевого методу, на відсотків 30 дешевший. Вихід є – спеціальна установка. Але вона коштує не один мільйон гривень, а таких коштів у підприємства немає.
Тому місто, маючи власне комунальне підприємство, яке може виконувати ремонт доріг, шукає альтернативні варіанти – дешевші, але не менш якісні. Цього року, наслідуючи приклад таких міст, як Хмельницький, Тернопіль, Івано-Франківськ, у Ка­м’янці також було виконано ямковий ремонт струменевим методом. Його вартість становила 2 млн 750 тис. грн за 11 800 кв. м, тобто 233 грн за 1 кв. м.
2020 року на ямковий ремонт витрачено 4 482, 79 тис. грн за 11 410 кв. м, а це 392 грн/кв. м. 2019 року на ямковий ремонт доріг витрачено близько 10 міль­йонів гривень за 15 499 кв. м, тобто 599 грн/кв. м. Різниця таки суттєва. Хоча міський голова – за капітальний ремонт, без ямкового теж не обійтися, бо кожна яма на дорозі – це аварійна ситуація і небезпека як для водіїв, так і пішоходів.
Ускладнює ситуацію підприємства й вузька спеціалізація – виконання ремонтних робіт лише асфальтобетоном, вартість якого залежить від ціни на газ.
А вона цього року додала фінансових труднощів.
Наприклад, комунальний завод, що виготовляє асфальт, у тому числі й для КП «Комбінат благоустрою», працює виключно на блакитному паливі. Влітку виграно тендер на постачання газу в розмірі майже 12 грн (із ПДВ) за куб. м. Відповідно, саме ця ціна була закладена у вартість сировини. Та вже на початку вересня газопостачальна ком­панія, з якою підписано договір, заявила, що ринкова ціна зросла, і поставки здійснюватися не будуть. Подорожчав і бітум, який теж залежить від ринку наф­топродуктів.
Дається взнаки й обмеження в часі, бо з кінця осені до весни через низький температурний режим підприємство не має змоги заробляти кошти, виконуючи ремонт доріг.
Зростають ціни і на пальне. Якщо в грудні 2020 року дизельне пальне підприємство закуповувало за ціною 20 грн 90 коп., то в березні поточного – вже 23, 5 грн. За станом на 9 листопада, згідно з даними Мінфіну, АЗС реалізовують у середньому дизпальне по 30 грн 61 коп. Не краща ситуація і з бензином А-92, який у грудні закуповували за ціною 21 грн 46 коп., у березні ціна зросла до 23,5, а на 9 листопада – це 30,87 грн.
Найкраще показники витрат на пальне видно взимку, коли працівники «Комбінату благо­устрою» розчищають сніг на дорогах і тротуарах міста, а відтепер – і в приєднаних до громади селах.
Наприклад, щоб забезпечити взимку пальним одну годину роботи трактора ХТЗ-170, потрібно 450 грн. Відповідно, якщо сильний снігопад, і потрібно роз­чищати дороги 8-10 годин на добу, лише на одну одиницю техніки потрібно більше ніж 4 тисячі гривень.
Як вважає Віталій Дрозд, збіль­шити прибутки можна шляхом розширення надання послуг. Підприємство могло б засипати щебенем дороги в селах, облаштовувати тротуари плиткою, бетоном тощо.
Раціональним було б об’єднання з іншим комунальним підприємством. Раніше розглядалося питання про приєднан­ня «Комбінату благоустрою» до КП «Комунбуд», одним із видів діяльності якого теж є будівницт­во доріг і автострад. Відповідне рішення про реорганізацію комунального підприємства «Комбінат благоустрою» шляхом приєднання його до КП «Комунбуд» було винесено на одне із серпневих засідань сесії міської ради. Проте це питання не зна­йшло підтримки в частини де­путатського корпусу.
Проблемне питання, що додало боргів, – оренда та суб­оренда землі. Принцип такий: підприємство отримує в оренду, згідно з рішенням сесії міськради, земельну ділянку, яку згодом передає в суборенду. Зокрема, «Комбінат благоустрою» за період із 2013 по 2016 рік уклав 14 договорів на суборенду земельних ділянок. Усі вони були передані в суборенду третім особам для зведення жит­лових будинків, СТО та влаштування автостоянки.
Один із таких суборендарів заборгував підприємству 650 тисяч гривень, які КП «Комбінат благоустрою» вже сплатило до міського бюджету. Зокрема, йдеться про ділянку 1,2 га на Нігинському шосе, яку було передано фірмі «A» для зведення і обслуговування багатоквартирних будинків. Оскільки умови договору не були виконані, договір з орендарем розірваний. Кошти фірма не повертає.
Ще один договір, який приніс збитковість підприємству на суму 137 тис. грн, і який теж розір­вано, – земельна ділянка розміром 1 га, надана в оренду для будівництва і обслуговування автомийки та СТО на перетині вулиці Пархоменка – проспекту Грушевського. Однак у цьому разі є фізична особа-підприємець, з якої можна «стягнути майно». Третій боржник – фірма «B», що не повернула, згідно з умовами договору, ще 88 тисяч гривень.
На сьогодні залишаються чин­ними ще два договори. Земельна ділянка розміром 1,2 га на Нігинському шосе, призначена для зведення і обслуговування багатоквартирних житлових будинків. За неї орендар сплачує близько 13 тис. грн у місяць. Інша ділянка 0, 6 га, що розташована на вулиці Розвадовського, 5, теж передана в суборенду для зведення багатоквартирного будинку.
Усі перераховані проблеми потребують вирішення і рішу­чих антикризових заходів. За словами Віталія Дрозда, це повинна бути раціональна оптимізація. Розумна, досконало вивчена і наперед проаналізова­на. Лише завдяки оптимізації вдасться зекономити кошти, які можна буде використовувати в подальшому для розвитку підприємства.

Пресслужба міськради.