Субота, 29 Січня 2022 р.
10 Грудня 2021

УЖЕ ТРЕТЯ ПЛАТІЖКА ЗА ГАЗ

Не встигли кам’янчани отримати на руки підвищену мі­німалку, як доплату доведеться віддати газовикам. Цього тижня містяни масово звертаються до редакції з наріканнями на те, що їх примушують укладати договори на тех­обслуговування газових приладів і системи газопостачання. І виявляється, що зробити це мають жителі як багатоповерхівок, так і приватного сектора.

– Повернувшись із Центру обслуговування клієнтів, де вирішив уточнити суму платіжки, хотілося пи­ти заспокійливе. В ультимативній формі мені сказали: «Доки не укладете договору на техобслуговування, нічого не скажемо». Та ще й оплату вимагають одразу. А це ні багато ні мало – 300 гривень, – зателефонувавши до редакції, розповів Микола Вадимович.
Не стримували емоції й пенсіонерки, котрі мешкають у багатоповерхівці на Лесі Українки:
– Мало того, що ледве виживаємо на ту копійчану пенсію, як комунальники вигадали нову схему збагачення. До наших квартир прийшов контролер і сказав, що ми маємо укласти договір на техобслуговування, сплатити по 365 гривень, інакше можемо взагалі залишитися без блакитного палива. Куди не глянь, усе дорожчає, а як нам жити далі, ніхто про це не думає.

Аби все з’ясувати, «Подолянин» звернувся до керівника відділу технічного обслуговування АТ «Хмельницькгаз» Сергія СМОЛІНСЬКОГО.
– На якій підставі від споживачів вимагають укласти договори на техобслуговування?
– Із 2015 року Кодексом газорозподільних систем і Правилами безпеки газопостачання передбаче­но техобслуговування внутрішньобудинкової системи газопостачання і газових приладів на договірних основах, тобто за кошти споживача. До цього часу існувало положення про планове техобслуговування, що діяло до 2017 року. Як бачимо, тут виникла колізія нормативних документів. Але, попри все це, «Хмельницькгаз» до 2018 року обслуговував населення й вико­нував ці роботи за власні кошти.
З 2018 року техобслуговування побутового споживача, на жаль, не проводиться планово, а лише на договірних засадах.
Тому й не дивно, що в останні роки збільшується кількість отруєнь і викликів аварійно-диспетчерської служби. Ми проводимо інформаційну та роз’яснювальну роботу серед споживачів щодо зобов’язань відповідно до вимог Кодексу ГРМ та Правил безпеки про обов’язкове забезпечення техобслуговування систем газопостачання, що є у власності (на балансі), оренді у споживача. Адже це їхня безпека й життя.
Щодо багатоповерхівок, то тут ще є зміни до закону про житлово-­комунальне господарство, який вступив у дію 2021 року, й яким вимагається обов’язкове проведення техобслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Це покладено на споживача, але він своїм рішенням може делегувати ОСББ. Тобто, господар квартири або самостійно укладає договір на техобслуговування, або це може зробити ОСББ за згодою всього будинку.
До речі, Правилами безпеки і Кодексом ГРС передбачено технічне обслуговування всіх споживачів, незалежно від того, проживають во­ни в багатоповерхівці чи приватному секторі.

– Як і де укладається договір, і які документи для цього потрібні?
– На сьогодні укласти договір мож­на в Клієнтському просторі 104.ua за місцем проживання, або замовити послугу з техобслуговування, зателефонувавши до контакт-­центру за номером: 067-011-41-04. В особистому кабінеті на сайті 104.ua поки немає такої змоги, але ми розглядаємо таку можливість. Там лише можна залишити заявку на виклик працівника додому для укладання договору.
Споживач має надати копії пас­порта та ідентифікаційного коду, а якщо це ОСББ, то має бути рішення зборів ОСББ, що їм делегували такі права, тоді вони від усього будинку укладають договір.
Укласти його можна не лише з нашим підприємством, а й з іншими суб’єктами господарювання, які мають дозволи: на експлуатацію машин і механізмів, на роботи підвищеної небезпеки, на газонебезпечні роботи. На сайті інспекції пра­ці, яка безпосередньо видає відповідні дозволи, можна дізнатися перелік цих суб’єктів.

– Сергію Борисовичу, як розраховується вартість послуги за обслуговування внутрішньобудинкових газових мереж?
– Вартість розраховується залежно від протяжності мережі, кількості вмикальних пристроїв, газоспоживального обладнання, що перебуває у власності споживача. Словом, розрахунок є індивідуальним на обов’язковий перелік робіт і становить 300 гривень із ПДВ на рік.

– Сплатити потрібно одним платежем за цілий рік чи можна суму розбивати на два півріччя чи помісячно?
– Проплата здійснюється одним платежем для індивідуального споживача, бо договір укладається на рік. Робота проводиться одноразово: фахівець приходить, обстежує, проводить обслуговування, підписує акт.
Заднім числом ніхто платіжки не видаватиме. Скажімо, споживач уклав договір 2022 року і вже платить за цей рік. Правда, законом України щодо багатоквартирних будинків передбачений публічний договір, на кшталт договору на розподіл газу, до якого споживачі можуть приєднатися, не звертаючись до Центру обслуговування клієнтів. Але платіжки будуть надсилати лише тоді, коли договір буде укладений на будинок.

– Які послуги отримає споживач, коли укладе договір за обслуговування внутрішньобудинкових газових мереж?
– Перевірка на щільність, усунення витоків газу на всіх різьбових з’єднаннях, болтових з’єднаннях, перевірка і регулювання роботи вимикачів. Ці роботи входять у техобслуговування. Аварійні виклики в нас виконуються безкоштовно і цілодобово, незалежно від того, є в людини укладений договір чи ні. Тоді аварійна бригада лише локалізує та ліквідовує витік газу, проте не проводить техобслуговування системи газопостачання. Далі людина укладає договір із суб’єктом господарювання на техобслуговування, і вже вони виконують роботи з усунення проблеми, а потім уже ми відновлюємо газопоста­чання.

– А що буде, коли споживач не укладе договору?
– Згідно з правилами безпеки систем газопостачання, пункту 5.7, відсутність технічного обслуговування передбачає припинення газопостачання.

– Тобто, Ви маєте право відключити газ, якщо не буде договору?
– Так, згідно з правилами безпеки. Чи справна система, чи ні, може визначити лише спеціаліст, який після виконання робіт дасть висно­вок, що система газопостачання пе­ребуває в задовільному стані й при­датна для подальшої експлуатації. Споживач на око не може цього визначити.

– Чи почали споживачі укладати договори?
– На сьогодні жителі Хмельниччини вже уклали понад 18 тисяч договорів.

Спілкувалася Галина МИХАЛЬСЬКА.