«УЧИТЕЛІ ВЕРШАТЬ МАЙБУТНЄ»: МАТЕМАТИЧНИЙ РОЗРАХУНОК УСПІХУ
Кажуть, що жінок не гоже питати про вік, хіба лише коли вони самі того не приховують. Та справжні жінки навпаки – пишаються прожитими роками, адже знають, що це не лише цифри, це шарм, досвід, шлях, мудрість…
Справжні жінки – це ті, хто знає цінність кожного моменту, хто вміє відчувати кожен подих життя, навіть у найбільш звичних речах.
І однією з таких жінок є вчителька математики, директорка Кам’янець-Подільського ліцею №15 Оксана ЧИЖЕВСЬКА, яка 29 квіт-ня відзначатиме 60-й день народження.
Для довідки: Оксана Чижевська народилася 29 квітня 1964 р.
в с.Кам’янка, що на Кам’янеччині в сім’ї Ковернег. Мати Лідія Гнатівна змалечку прищепила доньці любов до людей, а від батька – Михайла Дмитровича – Оксана Чижевська перейняла цілеспрямованість, твердість характеру і організаторські здібності. 1981 року вона закінчила ЗОШ №15, а згодом, 1986 року, здобула червоний диплом фізико-математичного факультету Кам’янець-Подільського державного педагогічного інституту імені В.П.Затонського. Того ж року розпочала педагогічну діяльність на посаді вчительки математики в рідній 15-й школі. 16 років обіймала посаду заступниці директора, а 2021 року стала директоркою школи.
Має сестру, з якою виховувалися в любові та повазі, за що обидві щиро вдячні батькам. Має доньку Олесю, яка стопами матері також закінчила фізико-математичний факультет альма-матер і працювала вчителькою математики та інформатики.
Заглиблюючись у світ педагогіки, Оксана Михайлівна не лише стала досвідченою вчителькою з 38-річним стажем, а й відкрила для себе нові горизонти в ролі директорки школи.
Її діяльність не обмежується стінами навчального закладу, вона активно долучається до розвитку освіти в місті й області, впроваджує нові методики та програми, що спрямовані на підвищення якості навчання і виховання.
За дверима кабінету директорки – справжній музей її педагогічного життя в ліцеї. Хоч на цій посаді Оксана Михайлівна лише 3 роки, але саме вони були чи не найбільш подієвими за весь період існування закладу.
– Оксано Михайлівно, з чого розпочався Ваш шлях на вчительській ниві?
– Бажання стати вчителькою в мене було ще зі шкільних років. Я закінчувала 15-ту школу, навчаючись у класі з фізико-математичним профілем (тоді це називалося поглибленим вивченням фізики та радіоелектроніки). Щоправда, більше любила фізкультуру (сміється), приділяла багато часу спорту. Та одного дня вчителька математики Яніна Карлівна зустріла мою маму і сказала: «Ваша Оксана прогулює уроки математики, бо відвідує спортивні гуртки!». Звичайно, мама посприяла тому, щоб я взялася за навчання. І, на диво, я полюбила математику.
Дуже хотіла навчатися в київському політехнічному університеті, але мама дала мудру настанову: «Математику застанеш і тут». Так я вступила на фізмат нашого педінституту.
Відверто кажучи, не уявляла, що можна 45 хвилин робити з дітьми. Але свій перший урок у ролі практикантки не забуду ніколи. Це було в рідній 15-й школі, в 5-му класі. Моїм керівником став тогочасний директор (він був учителем математики) Євген Миколайович Баценко, якого я боялася, як вогню. Зазвичай практиканти дуже лояльні до дітей. Але, коли один учень під час мого уроку кинув папірчик через весь клас, я зробила зауваження. Тоді директор поважно піднявся і сказав: «Оксано Михайлівно, буде з Вас учитель!». І я видихнула.
Згодом займалася науковою роботою в інституті, їздила на всесоюзні наукові конференції в Прибалтику. Але до аспірантури за сімейними обставинами не пішла, хоча мене запрошували. Так я зрозуміла, що школа і учні – це все моє рідне. Іншого не треба.
– Останні роки були важкими для всієї країни загалом і для ліцею зокрема. Як долали виклики сьогодення?
– Освіта – галузь, яка завжди реформується. Колись із 6-денного робочого тижня ми перейшли на 5-денний. Згодом з 5-бального оцінювання перейшли на 12-бальне… Таких прикладів дуже багато, але до всього звикається. Усі реформи покликані насамперед покращити навчальний процес. Серйозним викликом для нас була пандемія Covid-19. Хоча заклад завжди йшов у ногу з сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями, адже розуміли, що маємо бути конкурентоспроможними. Ми повинні випускати дітей, які мають не лише знання, а й навички. Тому на період дистанційного навчання в нас усі мали електронні скриньки. Ми освоїли роботу у хмарних сховищах задовго до дистанційки, тому з приходом ковіду доволі швидко адаптувалися, напрацювали алгоритм дій, визначили платформи, на яких маємо працювати. Проблемою залишалася комунікація між учнями. Адже її відсутність означала прогалини в соціалізації дітей. На щастя, нині умови роботи дозволяють наздогнати втрачені миті живого спілкування, і ми віримо, що більше в наших дітей його ніхто не відбере.
Безумовно, найстрашнішим днем було 24 лютого 2022 року. Коли згадую перші дні роботи, досі пробирає до мурах. Адже, коли лунає повітряна тривога, саме директор відповідає за кожного, хто тут є. Але стресостійкість – це запорука успішної роботи кожного педагога. І лише завдяки цьому ми залишаємося у строю. На початку війни ліцей став центром обліку евакуйованих і прийому вимушено переміщених осіб. Ми працювали цілодобово, і я дякую всім, хто долучився до цього, особливо волонтерам, міській владі, Міністерству освіти і науки, всім пересічним людям, які не залишилися байдужими. За перший рік війни в нас було 85 учнів із числа ВПО. Нині таких учнів 55, і кожен із них став нам рідним. Цьогоріч ми також долучилися до Міжнародного проєкту «Простір, дружній до дитини», і тепер у нас є спеціальна кімната, де тренер-психолог проводить заняття з усіма учнями школи. Адже психологічна підтримка значно допомагає дітям адаптуватися до нових умов і пережити біль від втрат.
– Які спомини Ви найбільше цінуєте зі своєї довголітньої кар’єри в освіті?
– Ціную людей. Кожен спомин пов’язаний із людиною. Будь-яке становлення людини пов’язане з іншою людиною, яка допомогла чи навчила, яка спрямувала твою діяльність. До цих людей відносяться директори-попередники, заступники, вчителі, колеги, батьки, учні… Якось зустрілася з випускниками в 15-річчя їхнього випуску і почула таке: «Ми навчаємо своїх дітей так, як Ви навчали нас». Після цих слів хочеться робити ще більше, адже робота вчителя дає результат не тут і зараз, а через роки. Педагоги вершать майбутнє. Як колись мої вчителі створили моє сьогодні, так і я стараюся разом із колективом створювати майбутнє наших дітей.
– Оксано Михайлівно, як би Ви описали колектив 15-го ліцею?
– Ми – команда! Ми – однодумці, ми – родина, ми – один механізм, у складі якого кожен здатен зрушити гори. Ми щодня разом творимо безпечне освітнє середовище, не просто освітній заклад, а школу радості, школу успіху, місце затишку і особистісного росту для всіх учасників освітнього процесу.
Наші стосунки з колегами побудовані на принципах людиноцентризму. Тобто мені байдуже, чи знають колеги математику, але я точно знаю, що вони людяні й щирі, вони – професіонали у своїх галузях і патріоти своєї країни, свого міста. А тому колектив – це моя найбільша гордість.
– А що загадає директорка ліцею, коли задуватиме свічки на своєму торті?
– У моїй сім’ї було таке виховання, що кожен день народження – це ювілей, незалежно від того, чи наприкінці є нулик, чи п’ятірка, чи будь-яка інша цифра. Кожен прожитий рік – це можливість оцінити те, що пережив, скласти плани на перспективу і насолоджуватися кожним днем.
Звичайно, нині не той час, щоб святкувати, але найзаповітніше бажання я розділяю з кожним українцем і загадую МИР!
Ольга БАНАХ, Владислав ЧМІЛЬ.