Середа, 04 Червня 2025 р.
1 Червня 2023

ДЖУРА НА ПЕРЕХРЕСТІ ДУМОК

Декілька тижнів тому в кам’янецьких спільнотах розгорнулася чергова гаряча дискусія. Чи не вперше вона була викликана мистецьким об’єктом: містяни гаряче обговорювали встановлення скульптури хлопчика-джури на перехресті вулиць Князів Коріатовичів та Івана Огієнка. Хтось був у захваті від нової роботи місцевих скульпторів Сергія Кляпетури та Романа Кліща. Комусь така подія видалася недоречною в часи війни. Обговорювали також і місце, де став навшпиньки юний джура. Та чи не найбільше дискусій було про стилістику монумента: комусь у тоненькій фігурці юного зброєносця вчувалися відголоски соцреалізму.

Джура. Фото Інни БерезіноїСкульптор створював робо­ту з майже тисячі шматків ме­талу протягом трьох місяців – переважно в темряві блекау­ту. Самі автори бачать у скульп­турі і символізм, і певну грань між дитинством та дорослістю. Кам’янецький хлопчик – уже дру­га скульптура джури в Украї­ні. Першу встановили в червні 2018 р. в Лісоводах біля Городка Хмельницької області. У лі­соводському дитячому будинку маленький Михайло Савенко виховувався у 1944-1952 рр. Тому засновник благодійного фонду «МіСт», син Михайла – Дмитро Савенко – і обрав це село для першої статуї. Той джура – дитина з іграшковим коником. Але дитина, котра мріє вирости, щоб захищати своє, рідне.

У Кам’янці Михайло Савен­ко працював і будував «Стрімку лань». Тут постав джура №2: рішучий підліток, який тягнеться до неба. Далі фонд має у планах встановлення таких скульптур у всіх обласних центрах України – як символів сили духу нашого народу.

На прохання «Подолянина» мистецтвознавиця, кандидат­ка архітектури, членкиня На­ціональної спілки архітекторів України Інна БЕРЕЗІНА розповіла про історію та символізм нової кам’янецької скульптури:

– Перше знайомство кам’янчан із джурою відбулося під час експозиції виставки видатного українського скульптора Анатолія Куща до 10-річчя створення благодій­ного фонду «МіСт» імені Михайла Савенка (президент Сергій Ісаєнко). Саме на цій виставці в конференц-залі Національного історико-архітектурного заповідника «Ка­м’янець» була представлена ескізна пропозиція майбутнього пам’ятника.
Минуло декілька місяців, і в Ка­м’янці-Подільському, на Новому плані, постала скульптурна композиція «Джура». Сучасний пам’ятник сучасному герою в образі, традиційному для історії українського козацтва.

Джурою в Україні в XVI-XVIII століттях називали зброєносця, учня в козацької старшини. Зазвичай це були молоді хлопці. Разом із козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Січ для хлопця-­джури була справжньою школою козацтва. Крім навчання військовому мистецтву, джури виконували багато іншої роботи – куховарили, доглядали за хворими та пораненими, служили в церкві.

Залізний джура Сергія Кляпетури та Романа Кліща не просто чергова скульптура в оберемку численних творчих здобутків митців. Це образ на часі та поза часом.
Цей маленький герой несе прапор Перемоги крізь століття боротьби українців за волю та незалежність. Відважний, сильний, натхненний і водночас тендітний, щемливо молодий, відкритий до майбутніх випробувань… Озброєний шаблею, луком зі стрілами та прапором, молодий воїн є символом боротьби. Та, завдяки ідеї й майстерності скульпторів, образ Джури не транс­лює трагічність і руйнівну силу війни, а навпаки – стверджує силу духу та волю до Перемоги.
Джура – приклад сучасної вуличної скульптури, покликаної гнучко реагувати на швидкоплинність часу та розмаїття мистецьких напрямів і стилів у культурній європейській мозаїці.

На відкритті. Фото Ірини ПустинніковоїВідомі не тільки в Кам’янці-Подільському та Україні, а й далеко за її межами, скульптор Сергій Кляпетура та художник по металу Роман Кліщ сміливістю ідеї, силою таланту та волею майстрів перевели скульптуру з м’якої подат­ливої глини в міцне чорне залізо. Естетика чорного заліза передбачає притаманні лише йому фактуру та колір «живого» матеріалу, здатного благородно змінюватися з часом, у чому і полягає ідея авторів.

Сутність скульптурної пластики – в рельєфності її поверхонь, грі світла та тіні, що підсилює та акцентує об’єм, створює ілюзію руху, динаміки, вдихає життя в твердий матеріал. Кам’янецький джура акуму­лював у собі традиції академічної скульптури та модерні риси скульп­тури новітньої. Відкритий простору та глядачам, він є гідною окрасою середмістя, що стало можливим завдяки одноосібному меценату проєкту, киянину з кам’янецьким ко­рінням Дмитру Савенку.

Благодійний фонд «МіСт» імені Михайла Савенка вдало реалізує проєкт «Джура», унікальний у своєму задумі, який передбачає інтерпретації знайденого образу в смислових і візуальних нюансах на різних локаціях українських теренів, що, з одного боку, перетворить цей образ на знак часу, а з іншого, об’єд­нає широкий географічний простір країни в єдиний мистецький.

Підготувала Ірина ПУСТИННІКОВА.