Понеділок, 21 Липня 2025 р.
17 Липня 2025

СПІВЕЦЬ БУКОВИНИ І ПОДІЛЛЯ

(До 90-річчя поета)

Поет Аркадій БРАЕСКУЗ поетом Аркадієм БРАЕСКУ я познайомився після його переїзду з Чернівців до Кам’янця-­Подільського, тобто невдовзі піс­ля 1982 року. Зблизили нас стур­бованість соціальними проблемами, філологічна освіта, любов до художнього слова, патріотична позиція. Ці причини дали право пану Аркадієві в дарчому над­писі на титульній сторінці своєї збірки адресувати свою збірку «приятелеві і однодумцеві». Цього року, а саме 21 липня, минає 90 літ із дня його народження, про який він писав:

Я народивсь під вірш Драй-Хмари
«…на сірих стінах сірі дні значу».
Був тридцять шостий – смерть, пожари,
Жахливий рік непевності й плачу.

Саме цього року знайомий нам з історії Кам’янця український поет Михайло Драй-Хмара на сірій стіні лук’янівської в’язниці писав обвугленими сірниками. І саме з цього грізного часу почався шлях Аркадія Браеску. З цього моменту прослався той шлях подальших де­ся­тиріч, котрий треба було пройти зі стиснутими зубами. І він «ви­стояв, – і вільний нині у незалежній Україні».

Приємно відчути в його віршах тепло буковинських краєвидів, далекі відгуки історичних подій на кордоні Молдови, а точніше Румунії. У всі роки, куди б не кидала доля поета, він залишався непохитним:

І, оглядаючись, що за дрібними клопотами зміг,
радію – не зійшов у ці страшні часи зі шляху.

Коли читаю вірші пана Аркадія, то за їхніми рядками бачу обличчя поета, навіть цілу його постать, а коли дивлюся йому у вічі, згадую рядки його віршів. Це явище, до речі, не так поширене в середовищі поетів. У випадку, про який ідеться, творчість письменника, він сам, його поетичний доробок постають як одне ціле. Життєвий шлях заримований у його поезії – це не дати, не щоденник, – це філософські думки і філософський погляд на окремі життєві моменти на складному життєво­му шляху. Тут менше метафор, ніж у віршах про природу, але кожна з них влучна і самобут­ня. У Браеску метафори не іс­нують для метафор, для того, щоб ними здивувати читача. Вони є відображенням настрою, душевного моменту в творчому натхненні.

Можна сказати, що в автора свій стиль, притаманний лише йому одному. Викладаючи в технікумі україн­ську мову, свою любов до самої мо­ви він натхненно і з любов’ю пе­редавав студентам. Згадка про Чернівці пронизана ностальгійним щемом за минулими роками своєї молодості. Читаючи вірші про місто, за яким тужливі рядки зринають із паперу, відчуваєш якийсь біль у душі. Я й сам люблю Чернівці, місто європейської культури, прикрите українським серпанком. Але, вірний покинутій столиці Буковини, автор не міг не полюбити Кам’янець-Подільський, місто історії й інших традицій. Для віршів про це місто характерний інший настрій, ностальгії тут немає.

Особливої кульмінації ся­гають віршовані рядки, коли йдеться про матір і Україну. Ці два образи зливаються в один, проникнутий безмірною любов’ю. Для поета мама «найдорожча з-між усіх святих». У вірші «Україні» він чітко виражає своє ставлення до цих найближчих для нас понять: «Переплелись для мене «Мати» й «Батьківщина», і так живуть поняття два в однім».

Нерідко на злободенні теми поет відгукується своєю сатирою, своїм гумором. У збірці «Не зі всього посмієшся» знаходимо широке розмаїття мініатюр від прози до віршів, від дружніх епіграм до вбивчих словесних пострілів, актуальних, як ніколи:

Ви на Союзі непогано заробили.
То будували ви його, а то валили.
Тепер перетворили на руїну
Ви незалежну, вільну Україну.

Що ж… 90 років – це не межа. Я в цьому переконаний і впевнено чекаю нових творів митця. Хотів би закінчити свою статтю останньою строфою з вірша Аркадія Браеску, присвяченого нашому національному гімну:

Ні, не вмерла Україна,
Швидше до ноги
Поздихаєте самі ви,
Наші вороги!

Від таких слів в уяві бачиться поет, бо він таки поет, непорушний, мов скеля.

Едуард КРИЛОВ.