Субота, 27 Квітня 2024 р.
31 Серпня 2023

ШКОЛЯРІ – ЖИВА КНИГА ПАТРІОТИЗМУ

1 вересня – День знань


Тривога в очах, розсипані метелики хвилювань – передчуття нового розділу, який намалював життя країни. І хоч війна, як чорна хмара, плететься над головами, та серця наших дітей – це вогник, що не згасає, це жива книга патріотизму. Їхній головний урок – це наука відваги, наука відданості, наука любові до України. Кожен учитель і вихователь – маяк світла в пітьмі кривавої війни, а дитячі знання – це зброя, що допоможе побудувати майбутнє вільної країни.
Скільки шкіл Кам’янеччини вийдуть на навчання? Які нові виклики постануть перед учителями? Які цьогоріч нововведення в освітній системі, та якими будуть переваги для учнів? Про все це і про те, яким буде 1 вересня другого року війни, читайте в матеріалі «Подолянина».
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2023 р. №782 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні», в закладах загальної середньої освіти 2023/2024 навчальний рік триватиме з 1 вересня 2023 року до 28 червня 2024 року. Щоб дізнатися, яким буде цей рік, звертаємося в саме серце освіти міста – до начальника управління освіти і науки міськради Сергія МЕЛЬНИКА.

– Сергію Васильовичу, розкажіть про головні нововведення в системі освіти, які чекають на освітні заклади з 1 вересня?
– Цьогоріч маємо 22 заклади загальної середньої освіти, 454 класи, 11689 здобувачів освіти, з них 1098 вперше сядуть за шкільні парти.
Щодо підручників, то забезпечені на 90%. Школи Кам’янець-­Подільської міської тергромади отримали підручники для 5-х класів НУШ «Математика», «Польська мова». Для учнів 5-х класів уже надруковані підручники «Пізнаємо природу», «Природничі науки» та «Українська мова».
Також отримали підручники для учнів 6 класів Нової Української школи. За два дні було роздано понад 6000 примірників на суму понад 950 тис. грн.
Оскільки освітній процес у закладах загальної середньої освіти нашої територіальної громади зорганізується в очному та змішаному режимах, батьки можуть обрати будь-яку форму навчання дітей. Якщо батьки не погоджуються з очною формою навчання, є й інші форми здобуття освіти дитини: дистанційна, сімейна (домашня) або екстернатна.
Із боку ОВА має бути регулярний моніторинг безпекової ситуа­ції в громадах. Залежно від рівня загроз ухвалюватимуть рішення про формат навчання: очний, онлайн чи змішаний. Остаточні рішення про форми навчання в закладах освіти буде ухвалювати місцева влада. Форма організації освітнього процесу може змінюватися впродовж навчального року залежно від безпекової ситуації тощо.
Школи самостійно визначать структуру і тривалість навчання. Педагогічні ради шкіл самостійно визначатимуть структуру і тривалість навчального дня, тижня, а також форми організації освітнього процесу.
Кадрових змін наразі не маємо. Контракти з керівниками шкіл продовжено до завершення воєнного стану.

– Недавно ухвалили мережу освітніх закладів Кам’янеччини, їх стало на один менше. Про який заклад ідеться?
– Рішенням 31 сесії Кам’я­нець-­Подільської міської ради VІІІ скликання затверджено мережу закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти на 2023/2024 навчальний рік.
Закладів дошкільної освіти – 27, 177 груп, 3575 дітей. Закла­дів загальної середньої освіти – 22. Закладів позашкільної осві­ти – 4, гуртків – 95, груп – 463, учнів – 6313.
Оскільки Нагорянська почат­кова школа реорганізована в дитячий садок, тому шкіл стало менше на 1, а закладів дошкільної освіти, навпаки, збільшилося на 1.

Сергій Мельник– Сергію Васильовичу, на превеликий жаль, війна триває. Тож як у закладах освіти з укриттями? Скільки їх і чи готові?
– Нині пріоритетний напрям – безпека освітнього процесу і відповіді на виклики війні. Життя та здоров’я дітей під час освітнього процесу на першому місці.
Наразі 95% освітніх закладів мають укриття різного типу, що до­зволяє розмістити вихованців, уч­нів та працівників. Із ЗЗСО немає укриття лише Ходоровецький ліцей, тому там діти навчатимуться на дистанційній формі.
Керівники закладів освіти несуть персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти, педагогічних та інших працівників під час освітнього процесу в закладі освіти, відповідно до Постанови Кабінету Мініст­рів України від 28 липня 2023 року №782 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Украї­ні».

– Електронний реєстр учнів: що це і як втілюватиметься?
– Недавно віцепрем’єр Михайло Федоров анонсував створення разом із Міносвіти нового електрон­ного реєстру шкіл, учителів та учнів. Частина освітньої документації при цьому буде доступною онлайн. Цей реєстр має полегшити переведення учнів зі школи до школи. Також дасть змогу отримувати он­лайн документи зі шкіл, що розташовані нині на тимчасово окупованих територіях. А педагогам більше не доведеться заповнювати низку паперів і навіть журнали.
У МОН кажуть, що створення електронної системи менеджменту освіти передбачає Закон України «Про освіту». Такою системою є АІКОМ – «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту». Її погодив уряд у грудні 2021 року. Вона вже працює.
АІКОМ має спростити та авто­матизувати управлінські й освітні процеси, а також замінити Дер­жавну інформаційну систему освіти (ДІСО), яку створили ще 2016 року. Також система значно полегшить відстеження міграції учнів, покращить зв’язок між школами та дасть змогу ефективніше координувати освітню політику й освітні ініціативи в країні. Школи можуть самостійно вирішувати, які саме електронні інструменти та послуги використовувати під час навчання. Педагоги обирають ті електронні розклади, електронні класні журнали, електронні щоденники або інші корисні послуги та інструменти, які вважають ефективними для навчання.
За даними МОН, модернізація АІКОМ відбувається в межах реалізації ініціативи «Дебюрократизація управління освітою» Швейцарсько-українського проєкту DECIDE.
Також із часом МОН планує перенести вибір підручників у нову систему АІКОМ.

– Прокоментуйте, будь лас­ка, но­вину про те, що цьогоріч україн­ські школярі навчати­муться за оновленими освітні­-ми ресурсами ІТ-студій.
– Вибір майбутньої професії – важливий крок, і здійснити його можна навіть у школі. І вже сьогодні пропонується унікальна можливість навчити дитину одній із найбільш затребуваних навичок – програмуванню. Це розвиток логічного мислення, творчого підходу до завдань і вміння працювати в команді. Python – це лише перший крок, який відкриває двері до безмежних можливостей. IT курси з Python допоможуть здійснити перший крок до захопливого світу технологій і можливостей. Python – це універсальна мова, яка буде актуальна в майбутньому. Топові компанії світу, як-от Facebook, Micro­soft, NASA, Netflix, Spotify, вже сьогодні активно використовують Python у своїх проєктах. Він застосовується в різних сферах – від розробки вебсайтів до аналізу даних і штучного інтелекту. Навчання програмуванню допоможе дитині бути частиною майбутнього, де IT стане не просто професією, а стилем життя. Школярі від 10 років мають можливість долучитися до курсів «Python для дітей» від компанії Jungle Courses, які розробили чимало спеціальних програм для на­вчання дітей. Наших учнів чекає навчання на реальних проєктах, які стануть частиною їхнього портфоліо. Навчившись програмуванню, дитина зможе легко вивчити інші мови програмування і реалізувати навіть найскладніші проєкти.

– Декілька слів про дисципліну «Захист Вітчизни». Що зміниться?
– Практична складова дисципліни «Захист України» стосуватиметься вмінь, необхідних для життя в реаліях сьогодення, а це не лише про потреби оборони. Про це повідомили в Міністерстві освіти і науки, коментуючи початок запуску пілотного проєкту оновленої дисципліни, апробація якого відбуватиметься в школах різних регіонів. Очікується, що на основі відгуків учителів і учнів, які братимуть участь у пілотному проєкті, програму дисципліни буде фіналізовано. Щоб пілот проєкту відбувся успішно, МОН організує курс для вчителів. Для цього будуть залучені міжнародні та громадські організації, які мають досвід у навчанні дорослих. Зокрема для навчання українських учителів залучать спеціалістів, які мають досвід роботи зі симуляторами FPV-дронів, спеціалізацію в топографії, домедичній допомозі та запобіганні травматизму. У міністерстві зазначають, що вже найближчим часом робочі групи запрошених експертів почнуть працювати над пропозиціями з оновлення практичної складової дис­ципліни. Зокрема, вони актуалізують програму і збільшать кількість практичних занять, додадуть під­готовку до опанування базовими технологіями, якими нині корис­туються захисники і захисниці.
Пропедевтичний безпековий практикум буде запроваджено в межах інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» у другому циклі базової освіти (7-9 класи).

– Програми навчання, як повідомлялося раніше в Міністерстві освіти України, дійсні 5 років, але вчителі продовжують працювати за програмами 2015-2018 років (крім учнів НУШ). Наскільки це впливає на навчання?
– Міністерство освіти і науки опублікувало переліки програм і навчальної літератури, рекомендовані для використання в освітньому процесі у 2023/24 навчальному році. Відповідний лист надіслано на адреси обласних департаментів освіти і науки, закладів післядип­ломної педагогічної освіти та закладів освіти. Перелік охоплює під­ручники, посібники та програми для закладів дошкільної й загальної середньої освіти, а також програми і посібники із психології та педагогіки.
У Міністерстві освіти і науки підкреслюють, що педагоги мають право на академічну свободу, а отже, можуть вільно обирати форми, методи та засоби навчання, що відповідають освітній програмі. Також учителям рекомендовано врахо­вувати, що до деяких програм останнім часом внесено зміни, ще не відображені в підручниках попередніх років. Тому в МОН радять для викладання тем, що зазнали змін, використовувати електронні версії підручників або інші додаткові матеріали.

Ольга ГОЛУБ.